Înapoi în viitor

Anul acesta Porsche sărbătoreşte 50 de ani de la naşterea celei mai titrate maşini sport din istorie. Iar în loc să-mi facă cinste cu o bere sau ceva, mă lasă să conduc legendarul, iconicul Porsche 911. “Carrera” pentru unii.

IMG_3772

Nu putem vorbi despre Porsche 911 fără a privi în trecut. Atunci când primul Porsche 911 a ieşit de pe poarta fabricii purta indicativul 901. Dar printr-un conflict cu Peugeot care deţinea numele de 901, Porsche a trebuit să-i schimbe numele, astfel devenind unul dintre cele mai cunoscute nume din istoria automobilului. Şi nu doar numele a rămas în istorie, ci şi forma lui 911. Chiar dacă au trecut 7 generaţii de la primul model, arhitectura şi designul s-au schimbat destul de puţin. Este una dintre puţinele maşini care şi-a păstrat forma aproape intactă vreme de jumătate de secol. Se spune că designerii de la Porsche sunt printre cei mai leneşi designeri, pentru că nu schimbă mult la un nou model, dar eu cred că sunt printre cei mai buni din domeniu, având în vedere că trebuie să păstreze forma, dar în acelaşi timp să o facă mai modernă. Iar aceasta este un lucru foarte greu de realizat. Acestea fiind spuse, ultimul Porsche 911 este probabil cel mai frumos model dintre toate. Poate doar puriştii mă vor contrazice. Dar linia plafonului mult mai coborâtă, ecartamentul mărit şi stopurile de o frumuseţe covârşitoare fac din acest 911 unul dintre cele mai dezirabile.

IMG_3767 IMG_3771

A trecut o săptămână de când am condus noul Porsche 911, iar în fiecare dintre cele 7 zile, eu m-am pus frumos să scriu despre această maşină minunată. Iar de fiecare dată, cuvintele erau de prisos. Parcă tot ce scriam nu se ridica la aşteptări. Voiam să pun doar pozele, să le las să vorbească de la sine. Dar…

Un automobil cu tradiţia şi renumele lui 911 te poate lăsa fără cuvinte şi totodată să nu te oprească din aprecieri şi sentimente. Sunt foarte recunoscător şi bucuros că am avut ocazia de a conduce o icoană a lumii auto.

Forma întotdeauna urmează funcţia, iar Porsche a rămas cu aceeaşi idee încă din anul 1963. Spuneam că nu multe s-au schimbat în privinţa formei, dar ultimul 911 cu cod intern 991, este una dintre cele mai moderne maşini de pe piaţă. Totul este la standardele secolului 21. În 2013 Porsche 911 are lumini de zi cu tehnologie LED, eleron reglabil electric şi jante cu diametru de 20 de inch. Despre forma atemporală a lui 911 s-a scris timp de 5 decenii, este una pe care o recunoşti oriunde, este un Porsche până în măduva şasiului.

IMG_3768

IMG_3774

Dacă forma exterioară păstrează tradiţia designului, nu acelaşi lucru putem spune despre interior. Noul 911 preia multe elemente de la modele mai mari Cayenne şi Panamera. Prin consola masivă care este de-a dreptul umplută de butoane, iar în mijlocul acesteia stă schimbătorul cutiei de viteze cu dublu ambreiaj PDK. Modelul de test era echipat opţional cu pachetul Sport Chrono, oferind deasupra bordului un cronometru pentru măsurarea timpului pe circuit. Chiar dacă este mai mult un Grand Tourer, Porsche 911 nu îşi trădează spiritul competiţional. Iar acest lucru este cel mai bine definit de poziţia la condus. Te simţi pur şi simplu ca într-o maşină de competiţie. Scaunele ventilate aproape lipite de şosea, volanul sport şi mai ales cele cinci cadrane de bord cu turometrul amplasat central.

IMG_3776 IMG_3777

Destul despre exterior, pentru că oricum aproape niciodată nu apuci să-l vezi, iar vitezele pe care le atinge această maşină, te fac să nu mai fii atent nici la butoane, nici la locurile din spate aproape inexistente, nici la navigaţie. Totul e să-i dai cheie şi să auzi cu urlă cei 6 cilindri boxer.

IMG_3773

Iar aceştia de-a dreptul urlă! Chiar dacă era varianta de bază cu motor de 3.4 litri, aceasta produce 350 de cai putere, iar tracţiunea este livrată la toate cele 4 roţi. DA! Acesta este un Porsche 911 Carrera 4. Porsche a rămas fidel arhitecturii cu motorul amplasat în spate. Dar aceasta face parte din caracterul unic al acestei maşini. Eram pentru prima dată la volanul unei maşini atât de puternice, care cântăreşte cam cât un Ford Focus. Mă simţeam ca un copil prost, care nu ştie ce e aia, ce e cealaltă, când eu, vorba aceea, am un blog despre maşini. Am luat-o încet, ne trecând de limita de viteză. Asta până nu am ieşit pe centura oraşului. Până atunci maşina a mers în modul de condus “Normal”, dar odată trecuţi de un sens giratoriu, iar şoseaua era liberă şi suficient de dreaptă, am apăsat butonul pe care scria “Sport”, iar pedala din dreapta la fund!! Era o experienţă unică, ceva ce nu poate fi descris. Turometrul a ajuns aproape instant la 8000 de rotaţii pe minut, iar în doar 4,8 secunde am trecut de 100 km/h. Bun, deci ştim ce poate butonul “Sport”, dar mai este… “Sport Plus”. Aici absolut totul se schimbă. De la sunetul eşapamentului, reacţiile direcţiei şi a cutiei cu 7 rapoarte, timpul până la 100 km/h scade la 4,5 secunde, iar tu, copilul de la început, te crezi pilotul acela de curse. Cel mai impresionant este repriza de la 80-120 km/h. Pentru aceasta Porsche 911 are nevoie de doar 2.8 secunde!! Orice depăşire, fie de o maşină sau de 3 TIR-uri, este instantă, fără niciun risc, iar frânele cu diametru imens îţi oferă siguranţa să tragi cât poţi de maşină. Să nu mai pomenim de sistemul de tracţiune 4×4, care ţine maşina pe trasă mai ceva ca un tren pe şine, dar aproape că nu a fost un moment în care tracţiunea să fie 50-50. Şasiul este atât de bine echilibrat, iar caroseria o idee mai lată decât la un Porsche 911 doar cu tracţiune spate, încât aderenţa este uimitoare. Probabil cea ce face maşina atât de uimitoare este fără îndoială cutia excepţională. Cu dublu ambreiaj şi 7 trepte, este atât de rapidă şi atât de intuitivă, iar în modul “Sport Plus” te simţi ca un pui de Schumacher. Plus că primeşti şi un volan sport, deasupra căruia îţi apare scris atunci când selectezi modul “Sport Plus” a cutiei PDK – Porsche-DoppelKupplungsgetriebe, dacă vă întrebaţi de la ce vine acest acronim.

IMG_3770

O experienţă într-o maşină de asemea tehnologie şi istorie te cam marchează. Vorbesc încontinuu cu apropiaţii despre cele 30 de minute cu maşina. Dar nu are cum să nu te marcheze cea mai titrată maşină sport din istorie, modelul cel mai de succes din sporturile cu motor, peste 30.000 de victorii şi un nume de legendă. Iar dacă 30 de minute par puţine, să ştiţi că nu a fost deloc uşor un asemenea test-drive. Dacă la Porsche din Bucureşti, nici măcar nu am avut loc înăuntru, Porsche Timişoara este mult mai deschisă faţă de clienţi, dovadă fiind acest articol!

Mă tot gândeam că modelul testat de mine era varianta de bază a gamei 911, iar atunci cum poate să fie modelul Carrera S cu 400 de cai putere, sau modelul GT3 sau cel Turbo, dar Turbo S cu 560 cp?

IMG_3742[1]IMG_3745[1]IMG_3765[1]IMG_3763