Hatchback pe tocuri
Trebuie să recunosc de la bun început că nu prea mă atrage acest gen de caroserie. Nu prea îi văd rostul unui crossover. Sau a unui mic SUV-uleţ. Sunt genul extremelor, dacă îmi permiteţi. Ori mare, ori mică. Cu toate că acesta este trendul actual al producătorilor auto. Deschiderea cât mai multor nişe de caroserie. Iar aici aceştia câştigă cu argumente.
La fel cum nu înţelegeam BMW Seria 3 GT sau Audi A5 cu patru portiere, sau acum GLA, gândiţi-vă că cei care au de câştigat sunt clienţii. Din simplul motiv că avem de unde alege. Atâta timp cât caroseriile clasice vor exista, nu mă plâng de altele. Iar acum să revenim la argumentele pentru care îşi are rost un GLA.
În primul rând, oferă mai mult spaţiu decât un A-Class. Este mai practic decât un hatchback, oferă tracţiune integrală, motorizări mai puternice, iar diferenţele de preţ sunt relativ mici. Undeva la vreo 3-4000 de euro, în funcţie de echipare. Mulţi spuneau că noul GLA este chiar mai frumos decât superbul A-Class. Încă nu am ajuns în punctul de a le da dreptate, dar parcă cu acest model Mercedes a reuşit să facă din A-Class un model depăşit din punctul de vedere al designului. Doar o idee mai depăşit. Iar asta doar prin comparaţie cu GLA. Ca design general nu mi se pare GLA mai frumos decât A-Class, dar din anumite unghiuri şi anumite elemente de caroserie, GLA iese învingător. Poate şi de ce este de fapt un A-Class pe tocuri, iar un model frumos, este cu atât mai atrăgător dacă se ridică pe vârfuri.
Modelul testat de mine avea în dotare pachetul AMG, care aduce mai multă agresivitate părţii frontale, prin gurile de ventilaţie mărite, specifice noilor modele AMG, jantele cu 5 spiţe cu dimensiune de 18 inch plus sistemul de frânare cu discuri ventilate. Ce nu am prea discutat despre GLA este designul blocurilor optice spate. Cred că în timp, o să te obişnuieşti cu ele, dar ca primă impresie sunt puţin prea mari, prea ne la locul lor. Dar cred că este doar o chestiune de gust. Pentru ca impresia de mic SUV să fie mai puternică, GLA este “acoperit” de jur împrejur de o bandă de plastic negru, rezistentă la lovituri, iar în spate, difuzorul de aer dă impresia de scut de aluminiu.
Fiind construit pe platfoma unui A-Class, GLA împarte cu acesta şi interiorul. Diferenţele se fac doar nivelul spaţiului oferit. Atât pasagerilor cât şi bagajelor. Totuşi, fiind mai înalt, poziţia de condus este oarecum atipică. Pentru că în maşină se stă suficient de jos, ca într-un hatchback, dar cu vizibilitate crescută, datorită garzii la sol mărită. Sentimentul oferit este de siguranţă, fără a răpi din sportivitate. Iar sportivitatea interiorului este asigurată la maxim de pachetul AMG, care la interior dispune de superbul volan AMG, cu partea de jos “teşită”, scaunele cu tetiere integrate, cu susţinere laterală exemplară şi pedalierul din aluminiu. Interiorul unui GLA este un loc deosebit, dar care are unele minusuri. Ce am observat este că Mercedes se încăpăţânează să pună acel display al navigaţiei deasupra consolei centrale, ceea ce nu a fi un lucru neapărat rău, dar calitatea acestuia lasă de dorit. Nu doar în GLA, dar în majoritatea modele în care este prezent. Dacă nu se alege display-ul cu diagonală mare, acesta pare doar o tabletă ieftină aşezată pe bord, cu mult plastic în jurul ei, care se poate zgâria foarte uşor. Iar aceasta fiind exact în zona de vizibilitate, nu arată foarte bine. În plus, ergonomia sistemului de climatizare nu este cea mai bună, deoarece butoanele sunt amplasate mult prea jos, iar până să te familiarizezi cu comenzile, trebuie să-ţi iei ochii de la drum să setezi temperatura.
Acum că am setat temperatura, am reglat scaunele şi mai ales am tras volanul “în piept”, pornim motorul diesel cu cilindreea de 2.1 litri(?) care produce valoarea de 170 cai putere şi 350 Nm. Cu siguranţă acest motor va face volumul vânzărilor de GLA. Este un motor regăsit pe mai multe modele Mercedes-Benz şi este gândit mai mult pe confort şi economie de carburant, decât pe sportivitate. Mi-aş fi dorit să fie ceva mai rafinat, deoarece la relanti, acesta este gălăgios. Dacă tot te-ai decis spre un GLA, în defavoarea clasei A, atunci bifează neapărat tracţiunea integrală. Nu neapărat pentru off-road, pentru că nu vei “băga” un GLA prin coclauri, dar vei câştiga mai multă siguranţă pe asfalt, mai ales atunci când aderenţa este scăzută. Am testat acceleraţia până la 100 de km/h, iar pentru cei care aţi mers cu o maşină cu tracţiune integrală, o să vedeţi că acceleraţia nu este brutală. Maşina trage liniar, ajutată de cutia cu dublu ambreiaj 7G-DCT, care schimbă rapoartele rapid, mai ales dacă apăsăm butonul SPORT de pe consola centrală. În modul ECO, pedala de acceleraţie nu mai este la fel de exactă, pentru a reduce consumul, iar vitezele se schimbă la o turaţie mai mică.
Ţinuta de drum a noului GLA este precisă, chiar dacă se simte mai rigidă, dar schimbările de direcţie sunt plăcute, fără urmă de ruliu din partea caroseriei. Iar datorită gărzii la sol mai înalte şi cauciucuri cu talon mărit, denivelările şi gropile din asfalt pot fi abordate cu mai mare încredere. Pentru sesiunea foto am ales o intrare într-un parc industrial, unde suprafaţa de rulare nu era încă asfaltată, doar betonată, iar virajele păreau mai mult a circuit, decât a zonă de încărcare a TIR-urilor. Voiam să vă arăt şi un mic filmuleţ despre calităţile dinamice ale GLA-ului, dar exact în momentul în care am aşezat camera, inginerul de şantier a venit “val-vârtej” că “Nu aveţi voie să filmaţi aici! E proprietate privată!!” Atât doar că au uitat să pună barieră, altfel, nu aveam cum să intrăm. Nu am vrut să ne certăm, pentru că pozele erau deja gata, aşa că ne-am urcat în al nostru crossover şi ne-am întors la Timişoara.
În timp ce întorceam maşina la reprezentanţă, mă gândeam la controversele pe care le aduce GLA. Mic sau mare? 4×4 sau tracţiune faţă? Spaţiu sau sportivitate? Off-road sau soft-road? Dacă nu ai un răspuns la niciuna dintre întrebările de mai sus, atunci eşti client de GLA. Dacă una dintre ele îţi pune dubii, atunci trebuie să vezi şi A-Class, C-Class, GLK sau concureţii. GLA a reuşit să-mi schimbe părerea despre crossovere, acum le văd rostul, din simplul motiv că fac o grămadă de lucruri, toate într-o caroserie.