Grand Prix Lugoj 2023
Grand Prix Lugoj 2023
Probabil cea mai așteptată etapă din Campionatul de Automobilism și Karting Timiș. Cel puțin pentru noi. Pentru că de aici aș putea spune că a început totul. Această etapă am văzut-o pentru prima dată, aici am avut cele mai bune rezultate anul trecut, iar mai sus de toate, este o etapă foarte ”vizibilă” pentru spectatori, așa că tot timpul, la Lugoj s-au strâns foarte mulți oameni să vadă mașinile prezente.
Veneam după primul podium obținut de Adi Ivanici pentru BIR Team, eram încrezători, așa că am decis să nu aducem intervenții la mașină. După etapa de la Deta, adică una de viteză, ni s-a părut că traseul de la Lugoj este și mai potrivit pentru Peugeot-ul nostru, pentru că era suficient de lung, încât să profităm de puterea pe care o dezvoltă motorul acum, dar are și câteva jaloane și întoarceri numai bune pentru dimensiunile și dinamica mașinii. Fără prea multe alte dezbateri, ne-am prezentat la ora 9 în parcul tehnic din centrul Lugojului. Spre bucuria noastră, atunci dimineața, ne-am întâlnit și cu Ionuț, care a venit tocmai din Alba Iulia să își încerce noile setări ale Peugeot-ului său.
Cum spuneam, traseul din Lugoj este cu atât mai frumos, pentru că permite spectatorilor vizibilitate pe toată lungimea, iar mașinile trec destul de aproape pentru a simți adrenalina, dar organizarea perfectă, înseamnă și că totul e în siguranță deplină, atât pentru piloți, cât și pentru spectatori. Începând de etapa trecută, am decis să participăm la clase diferite, tocmai pentru că timpii sunt destul de apropiați, așa că putem avea șanse de podium în două clase, nu doar să ne batem între noi. Totuși, pentru etapa de la Lugoj, s-au înscris un număr record de piloți, ceea ce a făcut misiunea noastră de a lua un podium, cu atât mai dificilă. Erau 13 concurenți în Clasa 1 și 9 în Clasa 2, fiecare mai pregătiți ca data trecută, așa că orice se putea întâmpla.
Pentru că acum concurăm în clase diferite, avem timp între noi să analizăm prima intrare a lui Adi și să refacem strategia, până apuc să intru eu. La ora 10:30, a intrat Adi pe traseu. Eu îl urmăream de pe margine și încercam să ascult turațiile motorului și treptele de viteză pe care le folosește. Traseul este frumos, pentru că ai parte de tot felul de viraje, și pentru că nu ai multe întoarceri prin același loc, e mai ușor de reținut. Prima intrare pe traseu a lui Adi a fost făcută foarte bine, obținând un timp de 1:24.47. Încă nu știam cât de rapid însemna asta, pentru că intrase abia al doilea concurent. Tot în Clasa 1, prietenul nostru Hada Ioan, cu un Peugeot 106 sport, cu motorul 1.6 16v, a vrut să-și testeze noile modificări, dar pentru că fost atent la mașină, a greșit traseul, ceea ce l-a trimis pe ultimul loc după 15 secunde de penalizare. În Clasa 1, Marius Giurisici a pilotat din nou fără greșeală obținând un timp impresionant de 1:16.97 ceea ce l-a pus pe primul loc în Lugoj Grand Prix 2023. Podiumul a fost completat de Sburlea Florin și Baru Cosmin.
Era momentul pentru Clasa 2. Oarecum mă așteptam ca și timpul meu să fie asemănător cu cel obținut de Adi, dar nu știam unde mă voi clasa. În Clasa 2 sunt câteva mașini mult mai puternice, și piloți mult mai experimentați, dar orice se poate întâmpla. Vedeam în fața mea, cu majoritatea piloților obțineau sub 1 minut și 20 de secunde, și conducând la limită. M-am aliniat la start, mai pregătit ca niciodată, pentru că era pentru prima dată după mult timp, când nu mă interesa să rețin traseul, deoarece îl știam la perfecție. Mintea mea ducea mâinile pe viraje, fără să mă mai gândesc la ce urmează, așa că trebuia doar să trag cât mai tare de mașina. Ceea ce am și făcut. La minut plin, accelerez pentru primul viraj, în care am intrat ceva mai reținut. Am făcut următoarea întoarcere și am accelerat puternic. Mașina trăgea foarte bine, se auzeau bubuituri pe evacuare. Pe zonele de frânare am simțit că anvelopele încep să își piardă din aderență.
Totuși, a venit zona de jaloane, pe care am parcurs-o fără probleme și cât se poate de curat, pentru că știam traseul și pentru că mașina îmi permitea. Au urmat apoi întoarcerile ample prin sensul giratoriu, unde am simțit din nou că aderența e destul de precară și că mașina alunecă dacă încerc să accelerez mai mult. La sfârșit, am avut un timp de 1:23.73, dar într-o clasă în care primii 5 concurenți au obținut sub 1:20. Probabil cu niște anvelope mai performante puteam să forțez mai mult pe virajele largi, dar la final eram mulțumit de timp, în condițiile date. Manșa a doua a fost extrem de asemănătoare, fiecare pilot obținând aproximativ același timp, fără întoarceri spectaculoase. Astfel, etapa de la Lugoj ne-a adus doar pe la mijlocul clasamentului, ceea ce nu e neapărat rău, dar după gustul podiumului de la etapa trecută, parcă nu suntem mulțumiți acum cu locul 5. Am ajuns în punctul în care pentru a obține mai multă performanță de la mașină trebuie să facem investiții seminificative și mai ales pe partea de finețe. Doar mai multă putere brută, nu știu dacă ar ajuta prea mult.
Clasa 2 a fost câștigată de Popa Claudiu la volanul unui Ford Fiesta ST. ”Speedy” pilotează excelent anul acesta, fiind un concurent ce poate obține timpi foarte buni, ajutat și de experiența din spate. Podiumul Clasei 2 a fost completat de Dănilă Claudiu, pe un Renault Megane și Stoianov Zdravco tot pe un Ford Fiesta ST. În Clasa 3 a trâmbițat Stepan Darius, dar în lipsa coechipierului SpeCar, Tibi Florescu, Clasa 3 a fost cea mai ”săracă” în prezență. Răzvan Buzdugan a revenit cu un timp bun la volanul BMW-ului său modificat. Pentru publicul prezent la Lugoj, clasa drift a fost cea mai spectaculoasă, dar și cea a buggy-urilor. Chiar dacă nu punctează în clasamentul general, aceste clase fac spectacol, ceea ce ține publicul aproape de mașini. Zgomotul evacuărilor, fumul de la roți, întoarcerile spectaculoase prin sensul giratoriu și mașinile deosebite au fost pe placul tuturor. Chiar dacă nu a câștigat în Clasa Drift, Adi Balo a fost preferatul publicului, la volanul unui BMW e46 ”Police Drift Car”. Se vede o evoluție constantă, și sperăm să vină la cât mai multe etape. Darius și Tibi au făcut gălăgie cu ale lor Buggy-uri, pe care timișorenii le pot vedea la Stunt Show, în data de 9-10 iunie la Shopping City Timișoara.
Ne gândim că au trecut 4 etape, fiecare cu frumusețea specifică a traseului, iar următoarea, la Sânandrei este una de viteză unde nu prea contează altceva în afară de puterea maximă. Vedem ce va fi până atunci. Ca de fiecare dată, refacem traseul, refacem etapa și încercăm să găsim modalități de îmbunătățire, atât pentru noi, cât și pentru a urca din nou pe podium.
Fotografii de Alexandru Tomici și Ema Simion
Pentru cei care vor să intre in competiții sportive și își caută o mașină potrivită pentru astfel de activități, Peugeot-ul 106 a lui Ionuț este DE VÂNZARE. Swap la motor 1.6 16 NFU, 109 CP, refăcute punțile, anvelope semi slick. Cu mici modificări, aceasta este o mașină foarte competitivă. Mai multe detalii, într-un mesaj privat.