French Chic

Era o perioadă când producătorii de automobile francezi dictau moda în segmentul maşinilor de oraş. În anii 80 şi 90, maşinile Renault, Peugeot şi Citroen erau desenate de designeri celebri, erau cochete, jucăuşe şi chiar simpatice. Apoi, dezastrul s-a lăsat asupra lor. Încă nu ştiu exact ce s-a întâmplat pentru că au intrat într-un con de umbră, făcând greşeala capitală când vine vorba despre design-ul maşinilor: să nu fie nimic. Fără pic de personalitate. Peugeot s-a încăpăţânat să deseneze imensa grilă frontală asociată cu faruri supradimensionate şi alungite, Renault a devenit din ce în ce mai anost, iar Citroen s-a pierdut de tot. Cel mai mult apreciem caracterul, personalitatea, ea e cea de care aducem aminte.

IMG_1027

A trecut mult timp de atunci. Dar se pare că anul 2014 ne arată o revenire. Şi e una în forţă. Este anul în care Citroen ne-a prezentat C4 Cactus. De la bun început, trebuie să vă spun că nu are nicio legătură cu un hatchback C4, iar denumirea Cactus, sincer, nu ştiu la ce se referă. Pentru că această nouă maşină a francezilor de la Citroen nu are ţepi şi nici nu stă în ghiveci, dar poate să reziste în căldură şi nu necesită multe lichide. Exemplific pe parcurs. Acum vă las doar să o priviţi şi să-mi spuneţi dacă acest C4 Cactus are personalitate?

IMG_1025

Debordează de personalitate. Îi iese pe geamuri. Atât de diferit e. C4 Cactus pare a fi un SUV-uleţ de oraş, dar nu este mai lung decât un hatchback compact, are garda înălţată, dar nu este oferit cu tracţiune integrală. Are o „faţă” foarte interesantă, nu ştii exact unde să te uiţi prima dată, un profil relativ clasic şi un posterior bombat, combinat cu stopuri de dimensiuni reduse. În schimb elementul de design cel mai distinctiv, cel care atrage atenţia este prezenţa pe uşi şi pe pe spoilere a unor umflături, denumite Airbump, menite să protejeze caroseria de eventualele abuzuri. Acestea sunt realizate din policarbonat şi sunt vidate, iar până la viteze de 5 km/h, loviturile nu afectează caroseria. Sunt bune în special când deschizi uşa şi nu ai observat stâlpuleţul, sau atunci când vrei să parchezi până în capat. Fie că acel capăt e un perete sau o altă maşină. Probabil că nu erau extrem de necesare, dar poţi să le alegi în trei culori diferite, oferindu-i automobilului tău o prezenţă interesantă pe stradă.

IMG_1024

În primăvara acestui an, Citroen a prezentat conceptul C4 Cactus, un automobil menit doar să arate publicului direcţia de design. Mare mi-a fost mirarea când am văzut versiunea de serie. A devenit copia fidelă a conceptului. Şi asta mă bucură enorm. Pentru că atunci când producătorii de automobile ne arată un concept ştim că versiunea de serie nu are nicio legătură cu acesta. Ei bine, eu încă nu am văzut diferenţe între concept şi serie. C4 Cactus oferă în partea frontală lumini de zi cu LED poziţionate deasupra farurilor, Airbump de culoare neagră şi o linie destul de simplă pentru grilă. Putem spune că grila este aproape inexistentă, mai ales că poziţionarea numărului de înmatriculare este exact în mijlocul acesteia. Pentru a obţine acel look de SUV, Cactus este înconjurat de bandouri de culoare neagră pentru protejarea caroseriei, atunci când totuşi vrei să te aventurezi pe unde un este menit. Datorită faptului că stâlpii parbrizului sunt de culoare neagră, avem impresia că plafonul pluteşte peste pasageri. Apreciez şi faptul că până şi jantele sunt preluate direct de la concept. Oricât de diferit pare în clasă, design-ul spatelui este destul de simplu, doar banda neagră de pe portbagaj contrastează culorii exteriorului. Oricum l-ai privi, C4 Cactus este genul de maşină pe care o iubeşti sau nu. Este alba-neagra. Nu are zonă gri. Şi exact aşa trebuie să fie.

IMG_1032

Linia de design „diferit” este prezentă şi la interior. Într-un studiu realizat de Citroen, s-a răspuns la intrebarea ce are nevoie utilizatorul la interior. Ceea ce nu a mai fost necesar, a fost înlăturat. Nici nu vă vine să credeţi de câte ne putem abţine. În primul rând Citroen C4 Cactus a renunţat la butoane fizice. În afară de cel de avarie, cel de volum şi câteva pe volan, în interiorul Cactus-ului ne luăm adio de la ele. Totul este controlat de la un ecran de pe consola centrală, în stilul unei tablete, dar spre deosebire de alte maşini care adoptă acelaşi design, în Cactus chiar arată şi se simte la locul lui. Până şi indicatoarele de bord sunt afişate doar pe un display mic în spatele volanului, dar sunt în format digital şi sunt foarte lizibile. Ideea generală la interior este de simplitate în stilul retro. Astfel, mânerele uşilor sunt asemănătoare cu mânerele unei genţi de voiaj, tapiţeria este realizată dintr-o stofă care se simte la atingere precum o canapea, iar deschiderea torpedoului este prinsă cu o curea de piele. La fel cum erau spaţiile de depozitare ale maşinilor vechi. Tot de inspiraţie retro este şi design-ul volanului. Acesta nu este perfect rotund, fiind mai degrabă pătrat, dar nu este incomod deloc, iar configurat cu piele maro, arată ca unul din lemn. Aceste aspecte te trimit într-o eră când simplitatea şi calitatea erau punctele care atrăgeau, fără niciun element extravagant şi inutil. Interiorul Cactus-ului este un loc unde te simţi foarte bine.

Ideea care a stat la baza construcţiei unui C4 Cactus este una simplă, dar în acelaşi timp revoluţionară, oferind chiar soluţii în premieră. În primul rând C4 Cactus este o maşină extrem de uşoară. Chiar şi în varianta cu motor diesel, aceasta nu este mai grea de 900 şi ceva de kg. Deci nici nu e nevoie de un motor mare să o tragă după el. Astfel şi consumul este unul record în clasă. Odată cu sistemul patentat Airbump, C4 Cactus mai propune unele dotări în premieră, cum ar fi poziţionarea airbag-ului pasagerului în plafon, nu în bord cum e convenţional, dar şi sistem de pulverizare a lichidului de parbriz, montat direct în ştergătoare. Astfel se elimină acea „perdea” de apă atunci când folosim ştergătoarele, crescând vizibilitatea pe timp de ploaie. Fiind o caroserie de tip hatchback, interiorul este configurat în aşa fel încât toţi pasagerii să beneficieze de confort maxim. Scaunele au şezut generos, iar pentru ocupanţii locurilor din faţă există posibilitatea unei cotiere, care o dată lăsată, intră în spaţiu dintre scaune, devenind oarecum o banchetă. Este o găselniţă destul de interesantă, o altă dovadă de design retro.

IMG_0602 IMG_0607

Dacă până acum am văzut că această maşina este diferită faţă de tot ce găsim în clasă, motorizările sunt cât se poate de normale. Cu o singură menţiune, pentru C4 Cactus, acestea oferă norma de poluare Euro 6, deci costurile sunt minime. Lista de motorizări este oarecum limitată, fiind oferit cu două motoare diesel şi două pe benzină. Reprezentaţa Citroen Timişoara mi-a pus la dispoziţie motorul de 1.6 litri, diesel care produce 100 de cai putere şi este cuplat la o transmisie manuală cu 5 rapoarte. 100 de cai putere nu pare atât de mult în 2014, dar să nu uităm că această maşină nu are mai mult de o tonă. În această clasă este pueril să vorbim despre acceleraţia până la 100 km/h, în schimb reprizele sunt extrem de bune. Depăşirile nu sunt o problemă pentru C4 Cactus, dar trebuie să fim atenţi cum gestionăm treptele, pentru că se ştie că automobilele franţuzeşti nu sunt cele mai bune atunci când vine vorba despre timoneria cutiei de viteze. Nu putem spune că este sportiv, dar nici nu pentru asta a fost construit Cactus. Acea scădere de greutate şi timoneria lungă este pentru consum minim. Iar aici C4 Cactus bifeză cu brio. La o viteză de 70 de km/h consumul se situează în jurul valorii de 3l/100 km. Dacă eşti atent cu acceleraţia poate scădea chiar la 2l/100km. Din punctul meu de vedere este chiar impresionant. C4 Cactus este gândit în special pentru traficul urban, iar acolo ambreiajul extrem de uşor, este binevenit. Datorită gărzii la sol mărite, confortul este foarte bun. Asociat cu scaunele moi, să conduci un C4 Cactus, pe orice suprafaţă este o plăcere pentru rinichi. Poziţia la volan se poate configura exact cum îţi doreşti, scaunele şi volanul fiind reglabile pe mai multe direcţii. Cred că Citron C4 Cactus poate oricând să rivalizeze cu alte modele din clasa sa, dacă nu chiar cu unele din clasele superioare.

IMG_1030

IMG_1028

Întregul concept şi ideea din spatele unei maşini cu design atât de diferit în segment este de foarte bun augur pentru francezii de la Citroen. Oferă dotări în premieră, este funky, chic, retro şi modern în acelaşi timp. Mi-au plăcut dintotdeauna mărcile franţuzeşti, dar până acum, dacă voiam să am una, eram considerat timpul plictisitor din gaşcă. Odată cu C4 Cactus, Citroen revine pe drumul pe care îl ştie cel mai bine, iar faptul că vor exista versiuni Cactus şi pentru restul modelelor nu poate decât să mă bucure.

IMG_1031