Focusat pe condus

Prima generaţie a lui Ford Focus tocmai a primit titlul de “cea mai tare maşină a ultimilor 25 de ani”, devansând modele precum McLaren F1, Bugatti Veyron sau Mini Cooper. Acest clasament a fost realizat de cititorii AutoExpress. Deci, cea de-a treia generaţie a lui Focus are o responsabilitate mare asupra sa. Mai ales că se bate cu cele mai bune variante a rivalilor săi, aici amintim de VW Golf 7, Renault Megane sau oferta japonezilor, Honda sau Toyota. Deci, Focus, te rog fii bun!

IMG_4302

Design

Este pentru prima dată când conduc un Ford de generaţie nouă, asta din simplu motiv că nu am avut ocazia să testez unul sau pur şi simplu nu am vrut. Sincer mi se părea că Ford Europa, mai este unul dincolo de ocean, care face cu totul altceva, a rămas cumva blocat pe o linie de design banală. Doar Ford Fiesta mai salva ziua. În rest, Mondeo e de ceva ani buni fără un succesor, Kuga nu a fost niciodată o frumuseţe, iar Focus a devenit mai “discutabil” în design. Sau au fost atât de bune generaţiile trecute? Oricum, să disecăm designul Ford Focus 3.

Farurile păstreză liniile facelift-ului generaţiei a doua, dar bara frontală este prea încărcată. Se vrea parcă o gură de rechin, aşa mi-am dat eu seama, sau crocodil, oricum ceva animal îmi inspiră, dar la început chiar îmi plăcea. Părea bară de tuning, aftermarket. Acum însă e discutabil. Profilul Focusului este plăcut, cu plafonul foarte arcuit spre posterior, unde lucrurile dezamăgesc total. Eu, şi cred că mulţi dintre admiratorii Ford, voiam să păstreze stopurile verticale. Erau interesante atunci când au apărut, iar pe parcurs au reuşit să-i ofere personalitate maşinii. Acum parcă designerii s-au străduit prea mult să fie pe placul tuturor, dar e clar că Focus şi-a pierdut din personalitate. Stopurile alungite pe aripi, dar din spate, sunt văzute ca fiind mici, nu este cea mai bună abordare. Dar eu sunt subiectiv, ăsta e rolul meu.

IMG_4301 IMG_4304

Interior

La interior Ford Focus preia multe detalii de design de la sora mai mica Fiesta, cu un bord masiv, puternic înclinat şi cu o multitudine de butoane foarte mici. Atât de mici încât trebuie să stai cu privirea la ele atunci când cauţi ceva, reducând siguranţa la volan. Bun, dar cred că aproape toate maşinile necesită un timp de acomodare cu comenzile şi cu butoanele interiorului. Per total este un interior frumos, reuşit pentru o compactă, iluminarea alb-albastră va face pe plac tuturor fanilor Universităţii Craiova.

IMG_4259 IMG_4261

Motor/Transmisie

Apropo de Craiova, motorul este construit acolo. Da, în România. Şi ştiţi ce? Este cel mai bun motor din lume, doi ani la rând! Pentru că Uniunea Europeană este tot mai strictă la fenomenul poluării, iar un concept hybrid-electric este prea scump, trendul actual este cel de downsizing. Să vă zic reţeta de downsizing: se ia un motor de cilindree mică, se pune o turbină şi gata. În regim normal, motorul consumă cât cilindreea, iar dacă vrei putere, turbina îţi oferă puterea necesară unui motor mai mare. Interesant, nu? Dar Ford a dus la extrem acest trend, producând un motor de doar 1 litru, trei cilindri, iar blocul motor nu este mai mare decât o foaie A4. Dar este cel mai puternic motor pe această cilindree. EcoBoost 1.0 produce 125 de cai putere. Iar pentru această variantă, Focus este echipat cu o genială cutie de viteze manuală în 6 trepte. Să vedem cu se conduce…

Ţinută de drum

Ford a fost tot timpul varianta mai dinamică în segmentul compact, chiar dacă erau variantele diesel, sau cele mai  performate modele. Este într-un fel BMW-ul accesibil. Acest lucru este datorat mai ales poziţiei la volan, care este de-a dreptul sportivă. Eu mi-am găsit reprede locul, foarte jos, scaunele cu susţinere excelentă, volanul, chiar dacă era cu 4 spiţe, era foarte sporiv şi vă spuneam de geniala cutie de viteză. Schimbătorul este poziţionat mai sus şi îţi vine în mână în cea mai ergonomică poziţie. Iar având în vedere aceste aspecte, dacă stai bine într-o maşină, aceasta se va simţi mult mai bine în conducere.

Nu credeam că un motor aşa mic poate duce o maşină care cântăreşte 1300 kg, 3 cilindri mai întâlneam la Matiz. Dar eu oricum sunt mai old-school. Nu degeaba EcoBoost 1.0 a câştigat Motorul Anului, pentru că este absolut fenomenal. Este extrem de vioi, încă de la 1500 de ture, iar se turează foarte uşor, îţi oferă senzaţia de sportivitate, dar nu este deloc gălăgios. Chiar şi cu sistemul Start/Stop, nu sesizam pornirea motorului. Direcţia este precisă, suficient de grea, iar treptele cutiei de viteză scurte şi extrem de intuitive. Ford Focus este o compactă dinamică, pentru cei care nu doar vor să ajungă din punctul A în punctul B, ci vor să facă din aceasta o experienţă în sine.

IMG_4265 IMG_4267 IMG_4270

Concluzii

Primul Ford pe care îl conduc, îmi schimbă total felul în care privesc marca Ford. Probabil un facelift în viitor va aduce îmbunătăţiri designului exterior, dar atunci când ai o maşină care merge aşa nu te prea interesează ceea ce nu vezi. Fiind un hatchback compact Ford Focus oferă suficient loc pentru o familie sau pentru tineri, iar cu acest motor unde consumul declarat este de 5l/100 km este la fel de economică precum un diesel, fără a compromite condusul sportiv. Această maşină mi-a dat multe principii peste cap, începând cu calitatea modelelor Ford, până la trendul de downsizing, cu care nu eram de acord, dar trebuie să admitem că acesta e viitorul, trebuie să-i dăm cezarului ce-i a cezarului.