Fiesta urbană
Unul dintre cele mai disputate segmente din industria automobilistă îl reprezintă segmentul micilor citadine, ce oferă practicalitatea şi economia perfectă pentru traficul urban. Opţiunile sunt aproape nelimitate, fiind disponibile atât modele de buget, cât şi unele cu adevărat premium. Este oarecum normal ca fiecare producător să ofere un astfel de model, deoarece traficul este din ce în ce mai aglomerat, dar în acelaşi timp avem nevoie, din când în când şi de puţină distracţie şi prezenţe cool.
Aici intervine noul Ford Fiesta, prezentat încă de anul trecut, care ne promite atât un design special, cât şi distracţia pe care normal nu o găseşti în acest segment. Cu toate că majoritatea jurnaliştilor au spus că noul Fiesta este mai degrabă un facelift a vechii generaţii, în rândurile următoare vă voi spune că este mult mai mult de atât. În multitudinea de modele, fiecare încearcă să vină cu ceva nou, fie că este vorba de tehnologie, tren de rulare sau opţiuni de personalizare, se pare că noul Fiesta împacă cel mai bine aceste aspecte. Nu degeaba pe piaţa din Marea Britanie, este cel mai vândut automobil. Aşa ar trebui să fie şi în estul Europei, dar aici încă domină „automobilele nemţeşti”.
Din punct de vedere al design-ului noul Fiesta este mult mai matur. Ford a optat mai mult pentru o evoluţie, decât pentru o revoluţie adevărată, cum s-a întâmplat în cazul generaţiei precedente. Într-un fel, mă bucură acest aspect, deoarece Fiesta pare acum mult mai bine „închegată”, mai robustă şi mai frumoasă. Da, mai frumoasă. Chiar îmi place foarte mult ce au făcut designerii cu exteriorul. Blocurile optice sunt în continuare alungite spre capotă, dar într-un mod mai clasic. Îmi place în mod deosebit semnătura luminoasă ce înconjoară blocurile optice, pentru luminile de zi cu LED. Întreg design-ul este acum mai curat, cu linii fluide, iar în funcţie de echipare, Fiesta îşi poate schimba complet înfăţişarea. Există o versiune în premieră o versiune ST-Line cu bară frontală mai agresivă şi grilă cu plasă de tip fagure, pentru cine vrea sportivitate, iar versiunea Vignale are un design orientat spre lux. Maşina din testul de astăzi era în echiparea Titanium, plus o culoare absolut spectaculoasă, denumită Chrome Copper. Grila este aici cromată şi dispune de proiectoare de ceaţă. Din lateral, schimbările faţă de generaţia precedentă sunt minime, ceea ce înseamnă că Fiesta este în continuare un automobil extrem de vedea muchii agresive la baza portierelor şi jante cu design spectaculos şi diametru mare. Probabil cea mai importantă schimbare a exteriorul este în spate, acolo unde blocurile optrice verticale au fost înlocuite cu unele orizonatale, dar care arată foarte bine. Şi posteriorul are un design la fel de curat precum restul exteriorului.
Noul Ford Fiesta este un automobil de oraş foarte frumos, ce atrage priviri, chiar dacă concurează într-un segment supraaglomerat, iar concurenţii sunt „pe toate gardurile”. Dacă pentru pietoni, Fiesta reprezintă o imagine frumoasă, şoferul şi pasagerii au parte de o adevărată revoluţie la interior.
Vechiul model avea o planşă de bord foarte masivă, ce avea „împrăştiate” o mulţime de butoane, unele mai mari, altele mai mici. În plus ecranul sistemului de infotainment era ridicol de mic. Toate aceste lucruri au fost schimbate odată cu noua generaţie. Întreg bordul a fost redesenat, fiind acum mult mai aerisit şi oferind mult mai mult spaţiu ocupanţilor. Pe planşa de bord au rămas doar comenzile climatizării, totul fiind mutat pe superbul ecran touch screen cu diagonală de 8 inch, în cazul versiunii Titanium. Partea de bord din faţa pasagerului este mai îngustă şi are câteva elemente Chrome Copper la fel cu exteriorul. Aproape tot interior este dominat de acel ecran poziţionat sus, perfect în raza vizuală. Aici găseşti navigaţia, setările, iar sistemul SYNC 3 este extrem de intuitiv şi uşor de folosit. În plus, noul Fiesta dispune de Apple CarPlay, ceea ce înseamnă că îl poţi folosi ca o mini-tabletă. Totul pare foarte bine pus la punct, până la materialele ce nu se prea simt, cum ar fi partea superioară a bordului.
Chiar dacă este un automobil de clasă mică, şoferul unui Fiesta este răsfăţat cu o poziţie la condus aproape perfectă. Scaunul culisează foarte mult, atât în faţă, cât şi în înălţime, iar spaţiul este arhisuficient. Mi-a plăcut în mod deosebit volanul şi schimbătorul noul Fiesta. Volanul oferă o priză excelentă, fiind relativ mic, iar cursa schimbătorului este foarte directă, exact aşa cum ne-am obişnuit de la produsele Ford.
În acest segment, fiecare jucător vine cu arme proprii şi fiecare caută un anumit tip de client. Volkswagen Polo este mult mai sobru şi axat pe partea confortabilă, Seat Ibiza este în esenţă un Polo, dar mai funky şi mai sportiv. Clio arată bine, dar motorizările cam lasă de dorit. În schimb Ford Fiesta îmbină toate aceste calităţi într-o singură caroserie. Motorul pe benzină a maşinii de test a fost arhicunoscutul 1.0 Ecoboost cu 3 cilindri, în varianta de putere de 125 cai putere. Acest motor a câştigat ani la rândul titlul de cel mai bun motor în diferite competiţii, în plus este construit la uzina Ford din Craiova. Ar putea fi un motiv de mândrie, mai ales că se potriveşte excelent cu caracterul noului Fiesta. Nu este gălăgios aproape deloc, nici chiar în sarcină sau la turaţie înaltă, iar puterea de 125 de cai este perfectă pentru o maşină cu velenţe sportive. Chiar dacă are doar 3 cilindrii, pare destul de rafinat, dar plaja de cuplu nu este foarte mare, ceea ce înseamnă că trebuie să lucrezi destul de mult cu schimbătorul de viteze. Dar asta nu reprezintă o problemă deoarece pedala de ambreiaj este foarte uşoară, iar cursa schimbătorului chiar te îmbie la retrogradări sau urcări în treaptă.
Bineînţeles că în oraş, în trafic aglomerat, nu vei simţi foarte mult calităţile dinamice ale maşinii, dar vei vedea consumul de carburant care se învârte în jurul valorii de 7l/100 km. Totuşi, la un moment dat, traficul se eliberează şi ieşi din oraş pe un drum virajat. Acolo vei simţi că direcţia este excelentă, poţi să plasezi roţile exact unde vrei, iar setările suspensiei fac ruliul foarte mic. Maşina aproape că nu se înclină pe viraje, indiferent de viteza la care ataci virajul. Cum spuneam, trebuie să lupţi pentru cuplu şi să ştii care treaptă de viteză este potrivită, dar odată ce te-ai prins, o Fiesta pe drum virajat este chiar o plăcere, mai ales că vine dintr-o clasă ce nu prea are legătură cu virajele rapide. Pentru această dinamică superioară, un factor important îl au jantele cu diametru de 17 inch, încălţate cu anvelope Michelin Pilot Sport, care oferă aderenţă excelentă.
Poţi face toate acestea, în condiţiile în care transportă în confort 4 adulţi, are un portbagaj suficient pentru orice cumpărături sau ieşire de weekend. Oricât aş încerca să vin cu o părere personală, trebuie să fiu de acord cu ceea ce se ştia deja. Noul Ford Fiesta este singurul automobil din această clasă ce îmbină toate calităţile concurenţilor într-o singură caroserie. În plus, este mai dinamic decât toţi la un loc. Cu motorizarea Ecoboost pe benzină, Fiesta mi-a arătat că citadinele de oraş cu motoare diesel, aproape că nu îşi mai au sensul. Benzina este ieftină, confortul la rulare este mult mai bun, iar consumul este din ce în ce mai apropiat de cel al unui motor diesel. Noul Ford Fiesta te va bucura chiar dacă eşti tânăr, la prima maşină, chiar dacă ai nevoie doar să te deplasezi în oraş, dar şi dacă o vei primi ca maşină de firmă.
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 125 Titanium oferit pentru test drive de către Ford Carbenta Com, dealer Ford din Oradea.