Test Drive BMW M5: Fascinație discretă

0

Știu că ai venit aici să citești o poveste, nu un test drive, numai că acest articol nu este neapărat doar o poveste, ci mai mult un cumul de povești. Tot ce am condus până acum, tot ce am scris în 4 ani, m-au adus în punctul ăsta. Ar trebui să citești toate articolele de dinainte, de la mașini de 75 de cai putere, până săptămâna trecută, la BMW M4, pentru a înțelege acest text. Pentru că experiența de a conduce noul M5 este ceva ce nu am mai experimentat niciodată. Noul BMW M5 mi-a stricat orice mașină ce va veni după, deoarece niciuna nu se va apropia de puterea și viteza de care este capabil. Și totuși, primul BMW M5 de test din România, ar trebui povestit așa cum este menit.

Test Drive BMW M5Mașinile cu care am crescut nu aveau mai mult de 100 de cai putere. Acum vreo 15 ani, dacă știai pe cineva cu un motor ce producea mai mult de 150 de cai, era ceva senzațional. Într-un fel, pentru șoferul începător, acest lucru era benefic. Am putut scoate tot ce se putea dintr-un Cielo de 75 de cai, iar când am primit Peugeot-ul de 136 de cai putere și 320 Nm, mă simțeam regele șoselelor. Senzația de putere și viteză era limitată, mai demult. Noțiunea noastră despre o mașină rapidă însemna ceva mai rapid decât o Dacie. Între timp, am avut ocazia să conduc mașini deosebite, puternice, rapide, care m-au impresionat. Cu fiecare mașină nouă, îmi spuneam că trebuie ceva foarte special pentru a fi superior. După data de 18 mai 2018, acum sunt sigur de afirmația de mai sus. Pentru mult timp.

Test Drive BMW M5Gândește-te să aștepți mai bine de jumătate de an să conduci o mașină. Aventura mea cu noul BMW M5 a început încă de anul trecut, la câteva zile de la lansarea oficială, când mi s-a spus că voi conduce acest model, pentru că BMW Grup West Premium îl vor aduce la test drive. Încă de atunci am sărit în sus de bucurie, dar timpul s-a scurs greu. Primeam doar câte o informație pe lună. Am știut când mașina din pozele ce le vedeți avea VIN-ul. Am știut când a intrat pe linia de producție. Am știut când a fost gata construită și urcată pe platformă în drum spre România. Chiar și după ce a ajuns în fața reprezentanței, au mai trecut 2 săptămâni până când a fost înmatriculată. Am văzut-o în prima zi a ei pe pământ românesc, la 6 luni după ce mi s-a spus despre ea, dar totuși nu puteam să o mișc. E ca un cadou pe care nu îl poți folosi. Această amânare a dus la o și mai mare dorință a mea de a conduce și de a experimenta tot ceea ce am văzut în nenumărate clipuri.

Test Drive BMW M5Dar totul s-a aliniat într-o zi de vineri după-masa, atunci când am primit cheia noului BMW M5. Mi s-a spus să merg să fac ce vreau cu ea. Știam că există un singur drum pe care M5 va străluci. Într-un fel nostalgic, pe același drum am dus un tot un BMW, un X5, prima dată acum 4 ani. Încă de atunci am rămas impresionat de virajele, serpentinele și peisajul pe care ți-l oferă cei 40 de km ai drumului județean 764. Era singurul drum pe care voiam să conduc noul BMW M5.

Spre norocul sau ghinionul meu, în acea vineri, acolo sus în munți, norii și-au făcut apariția și au spălat asfaltul. În mod normal, nu aș conduce o mașină de 600 de cai putere la limită, pe un drum ud. Numai că această generație BMW M5 vine cu o caracteristică ce ar supăra orice purist BMW M. Un sistem de tracțiune integrală. Numai că nu este unul obișnuit. Nu este unul pe care îl găsești în celelalte variante ale Seriei 5. Nu, este mult mai mult de atât.

Test Drive BMW M5În jocul puterilor din acest segment, reprezentanții au ajuns să ofere puteri mai mari de 600 de cai. Această valoare a ajuns să fie prea mare pentru a fi trimisă doar către roțile spate. Peste 600 de cai putere, devin incontrolabili și răpesc din performanțe. Din punctul meu de vedere, faptul că noul M5 are tracțiune integrală nu este un dezavantaj, dimpotrivă. Îți oferă încrederea și livrează întreaga putere a motorului, într-un mod controlabil.

Primele porțiuni ale drumului, am ținut un ritm mai rezervat. Încercam să cunosc mașina. Să îi simt balansul, dinamica și performanța. Accelerările mele erau limitate doar la porțiunile drepte. Știam perfect drumul și știam că pe măsură ce urcam, devenea din ce în ce mai apropiat de un circuit. Înainte de asta am oprit pentru o pauză și pentru a reanaliza în ceea ce mă aflu. Când cineva îți dă cheile unui astfel de ”monstru”, abia aștepți să-l conduci. Asta am și făcut, m-am urcat la volan și am condus vreo 80 de km. Dar mi-am dat seama că pentru a înțelege mai bine mașina, am parcat langă asfalt și am început să o admir.

Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5Noul BMW M5 este de o eleganță discretă. Sunt puține lucruri care trădează ”furtuna” de sub capotă. În timp ce mă învârteam în jurul mașinii, înconjurat de verdeață și respirând aerul răcoros de după ploaie, am văzut că M5 nu este doar un Seria 5 cu niște jante mișto. Da, jantele sunt foarte frumoase, cu un design spectaculos, dar acestea se adăpostesc sub niște aripi evazate, mult mai late decât al unui banal Seria 5. Apoi îl privești din față. Chiar dacă la prima vedere ar putea arată rezervat, îți dai seama că întreaga bară frontală este compusă numai din prize de aer. Design-ul nu este la fel de dramatic ca al unui M4, de exemplu, dar știi că ai de a face cu ceva cu totul special. Apoi îți ridici privirea și vezi oglinzile specifice M. Grila de asemenea. Acolo un mic logo este prezent încă de la primele generații. Din profil, M5 arată extrem de dinamic. Este mai jos decât un Seria 5, iar artificiul de design de pe aripă se continuă în muchia dramatică ce ”taie” întreaga caroserie. Noua generație a Seriei 5, pe care este bazat noul M5, este un automobil foarte frumos din profil, perfect proporționat, cu o capotă lungă și o linie a plafonului elegantă. Toate aceste lucruri sunt în antiteză perfectă cu posteriorul, unde senzația de eleganță este brutal distrusă de cele 4 ieșiri ale evacuării și de difuzorul agresiv. Atunci când stăteam să-l privesc, vedeam un automobil complet nou. Nu mai era un Seria 5 cu pachet M, ci era un M5. Mașina care a inventat termenul de sedan de performanță, acum mai bine de 30 de ani.

Test Drive BMW M5Toate generațiile M5 au adoptat această ”trăsătură”. Să fie cât mai discrete. De fapt, primul M5 nici măcar nu avea detalii de design diferite față de celelalte modele cu motor ”convențional”. Tocmai din acest motiv, BMW M5 a fost considerat de-alungul timpului, ”sleeper-ul” perfect. Fără multe artificii, dar cu performanțe de supercar.

Test Drive BMW M5Același lucru l-aș putea spune și despre interior, dar această generație încearcă să se diferențieze clar de un alt Seria 5. Odată urcat la bordul unui M5 vezi multitudinea de detalii roșii. De la butonul de pornire, la consola centrală, până la levierul schimbătorului de viteze. Sunt multe elemente ce nu se regăsesc în oricare alt Seria 5. Scaunele noi sunt absolut senzaționale și îți oferă o susținere laterală excelentă, inclusiv în zona umerilor. În plus, noaptea, logo-ul M5 de sub tetieră este iluminat. Un detaliu simplu, dar de efect. Apoi îți muți privirea în jos și vezi un schimbător nou. Acesta este mult mai ”bărbătesc” și are butoane pentru selectarea ”ferocității” schimbării treptelor, exact deasupra și te simți ca și cum ai pilota un bombardier. Exact lângă acesta, în stânga, nu vezi modurile pentru suspensie, ci setările pentru direcție, răspunsul motorului sau amortizoare. Calitatea materialelor și atenția la detalii sunt la cel mai înalt nivel. Te uiți în jur și vezi carbon satinat, piele Nappa de culoarea cognac-ului, aluminiu, chiar și cusăturile centurii de siguranță sunt în culorile diviziei M. BMW M5 este un automobil din clasa business. Un sedan de lux, care ”întâmplător” dezvoltă o putere mai mare ca a multor supercar-uri. Oarecum te simți intimidat. Mai ai de parcurs vreo 30 de km de drumuri șerpuite pe asfalt umed, într-o mașină ce costă mai mult decât multe vile. Dar despre preț nu vom discuta în acest articol. Chiar dacă atunci când ești la volan, în spatele minții îți rămâne prețul final de achiziție.

Nu, acum era momentul în care toți cei peste jumătate de milion de km conduși până acum, erau în fața celor 600 de cai putere și 750 Nm. M-am așezat la volan, centura m-a strâns puternic în scaun și am pus toate setările în modul lor cel mai agresiv. Răspunsul accelerației cât mai rapid, treptele cât mai brutale și direcția cât mai grea. Urma să stăpânesc o mașină de aproape 2 tone pe viraje strânse și linii drepte lungi. Totul trebuia să fie cât mai dur.

Test Drive BMW M5La fel ca un trailer de film, înainte să apăs accelerația, toate experiențele auto mi-au trecut prin față și când am ridicat piciorul de pe frână, o forță imensă m-a lovit în spate, încercam să-mi țin gâtul și capul să nu se lovească de tetieră, în timp ce piciorul drept era înfipt în accelerație. Chiar dacă stăteam foarte jos în scaun, iar volanul îmi venea până în piept, atunci când am accelerat, totul părea foarte departe. Parcă întreaga mașina a ”plonjat” înainte, lăsându-mă pe mine în spate. Picioarele mi-au amorțit, iar eu am amețit. Nu aveam mai mult de 100 km/h, dar întreg peisajul era îngustat, iar copacii treceau de o parte și de alta la viteze amețitoare. Sistemul de tracțiune integrală era în modul 4WD Plus, ceea ce înseamnă că puterea este transmisă mai mult spre puntea spate și doar la nevoie roțile față primesc aderența necesară. Încă nu știam cât de tare să gestionez virajele, dar cu fiecare rotire de volan, simțeam siguranță atât de puntea față, cât și pe cea spate. Acceleram liniar și purtam viteză tot mai mare. Ajungeam să intru și să ies din viraje cu o viteză mult, mult peste tot ceea ce am condus până acum.

Test Drive BMW M5În momentul în care M5 este în modul Sport Plus, mașina nu se mai simte de 5 metri și 2 tone, ci ca un coupe de performanță. Viraj după viraj simțeam spatele ușor, iar după ce ”ținteam” puntea față spre interiorul virajului, roțile spate îl urmau într-un mod extrem de natural. Mașina se simțea foarte dinamică și foarte rapidă. Încă de la început, platforma noii generații Seria 5 este gândită pentru un model M, cu toate că din punct de vedere mecanic, între cele două nu sunt multe asemănări. BMW M5 are un ecartament mai lat, suspensie nouă, cutie, dar și motor. În era downsizeing-ului, motorul V8 de 4.4 litri, ar putea fi considerat arhaic, dar este un agregat extrem de special. BMW M5 a avut de-alungul timpului 6, 8 sau chiar 10 cilindri, dar un V8 parcă i se potrivește cel mai bine. E genul de motor care știi că pus pe o versiune specială. Este complet regândit față de generația precedentă, de la turbine la soft, pentru a produce 600 de cai putere și 750 Nm. Cu toate că sunetul de la interior este destul de limitat, în afară, evacuarea efectiv tună. Este același sunet pe care îl auzi după ce fulgeră. Când accelerezi auzi cum turbinele șuieră, ca mai apoi, după ce treci de 5000 de ture, bolborositul evacuării începe să acapareze totul. Ești pe o porțiune perfect asfaltată și rotești volanul cu o precizie incredibilă, mai ales atunci când îl setezi pe o greutate mai mare. În modul Comfort, direcția mi s-a părut o idee prea ușoară. Nu aș putea spune că M5 este dramatic la condus. Dar dramatismul vine din ușurința în care este exploatată puterea și performanțele. În timp ce îl conduci, nu îți rupe spatele, stai confortabil în scaun, dar totul se întâmplă foarte rapid, în sunet de V8.

Test Drive BMW M5Mașinile din fața ta efectiv dispar, în momentul în care ai semnalizat stânga. BMW M5 nu depășește, ci lasă în urmă orice alt vehicul ce ai în față. Ai putea chiar depăși și linia orizontului, dar ai o porțiune mai dreaptă. Cam asta se întâmplă într-o astfel de mașină. Știi că este mai rapid decât orice altă mașină de pe drum, dar asta vine cu un cost. Pentru a accelera puternic, trebuie să știi că în fața ta nu sunt viraje strânse, dar niciun alt obstacol. Pentru că îl vei ajunge instant. Și totuși, există astfel de porțiuni de drum și atunci poți exploata întreaga putere.

Pe drumul din munți, BMW M5 se simțea agil, dinamic, puternic, perfect. Tracțiunea integrală era acolo pentru a gestiona virajele cât mai bine. Dar noul M xDrive este bun și în linie dreaptă. Pentru că puterea este atât de mare, roțile motoare trebuie să fie și cele față. Spuneam și mai sus că la plecarea de pe loc, efectiv nu îți mai simți picioarele, tot sângele îți urcă în corp și atingi primii 100 km/h în doar 3.4 secunde. Pentru a depăși această valoare trebuie să fii în ceva mult mult mai scump și mai exclusivist. Nu într-un sedan de lux, cu patru portiere și 5 locuri. Dar motorul își arată adevărata valoare după aceste viteze. De la viteze de autostradă, la viteza maximă a automobilelor germane, BMW M5 strălucește cu adevărat. Reprizele sunt instante. Când selectezi modul M Sport, head-up display-ul devine mult mai mare și îți arată viteza direct în fața ochilor. Așa rămâi ului cât de rapid devine de la viteze deja mari, de la viteze unde alte mașini se chinuie să ajungă, M5 accelereaza ca și cum ar fi pe loc. În niciun moment nu simți că duce lipsă de putere. Trage și trage și trage până când intră limitatorul. Chiar și de la viteze ilegale, accelerația este brutală. Iar după toate acestea, după ce ai parcurs o porțiune de drum mai rapid decât orice altceva, poți muta totul în Comfort și să pleci acasă.

Test Drive BMW M5Este noul BMW M5 sedanul perfect? Ar putea fi. Istoria ne spune că da. El a inventat acest termen. Sedanul de performanță. Noua generație în schimb, este cea mai capabilă dintre toate. Cu mult. Întreaga tehnologie și măiestria inginerilor ne-au oferit un sedan de lux cu performanțe de supercar. Iar eu l-am condus pe drumul pe care voiam. BMW M5 este cea mai puternică și cea mai rapidă mașină pe care am condus-o vreodată. Mi-am îndeplinit o dorință pe care o aveam încă dinainte să scriu despre mașini, încă dinainte să existe noul M5, încă dinainte să știu despre acest drum. Iar asta nu cred că se va mai întâmpla foarte curând.

Mulțumiri speciale BMW Grup West Premium pentru că mi-au făcut posibilă dorința această.

Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 Test Drive BMW M5 33602780_10212323995037409_747532117201649664_n 33596097_10212323989237264_8008375580372238336_n 33583439_10212323998957507_2610838218974691328_n 33582021_10212323996837454_4308071816745713664_n 33580886_10212323985157162_6977607687307526144_n 33664718_10212324001917581_7834238205825122304_n 33674717_10212324000237539_962254548989116416_n 33676137_10212323990597298_4689714501770018816_n 33676122_10212323992717351_1417437562431078400_n 33677138_10212323986117186_1424341086704238592_n 33720430_10212323981277065_524674630808502272_n 33735991_10212323998637499_6151175934251630592_n 33777474_10212323983997133_2719918443989041152_n 33813950_10212323992037334_4088784792500305920_n33619987_10212324041038559_1590896869016338432_n33653385_10212324040038534_6963309431941496832_n33653401_10212324039878530_1600714455585390592_n33657365_10212324040238539_6849394705839423488_n33691373_10212324041158562_8789698292645625856_n33712176_10212324042198588_9127530039213031424_n33750022_10212324038398493_1605780197712330752_n33769707_10212324038638499_373364204280741888_n

Share.

Leave a Reply