Familia tradiţională
În faţa voastră nu stă vreun model de nişă. Nu are un design dramatic sau ciudat, nu este impractic sau înfricoşător de rapid. Acesta ar putea fi cel mai tradiţional model în momentul de faţă. Spun asta deoarece segmentul SUV-urilor este cel mai căutat de către toată lumea. Familiile îl adoră. Iar dacă vrei un SUV premium, nu cred că există o variantă mai potrivită decât BMW X3.
Au mai existat până acum două generaţii BMW X3 care au ajuns la peste 1.5 milioane de familii, iar mai apoi la alte câteva sute de mii pe piaţa second hand. Este genul de maşină care nu greşeşte. Sau mai degrabă, nu ai ce să îi bagi de vină. Anul trecut am reuşit să conduc vechea generaţie X3, iar atunci am numit-o o maşină pentru pensionari, din simplul motiv al design-ului. Era cel mai vechi model BMW în acel moment. Timpul a trecut, iar bavarezii au îmbunătăţit un modelul lor tradiţional. Dar aşa cum spuneam, au păstrat toate calităţile şi nu au experimentat cu nimic.
În niciun caz asta nu înseamnă un automobil banal. În primul rând l-au modernizat. Partea frontală a primit cea mai mare grilă de radiator montată vreodată pe un X3. Într-un fel arată ciudat, dar sentimentul trece repede. Acelaşi lucru l-aş putea spune şi despre noile blocuri optice. Facelift-ul generaţiei precedente aducea nişte faruri agresive, unite cu acea grilă. La noul model, blocurile optice sunt parcă o idee prea mici, iar jocul proporţiilor nu este cel mai fericit. Totuşi, în interiorul acestora vedem lumini full LED, iar celebrele „angel-eyes” sunt acum hexagonale. Noaptea arată foarte spectaculos. În test am avut un X3 „îmbrăcat” sport, în pachetul M. Asta înseamnă o bară mai agresivă, cu prize de aer mari, oriunde te uiţi. Încă nu văd rostul luminilor de ceaţă din acele prize de aer, dar asta e trendul bavarezilor din ultima vreme, nu puteau lipsi de pe ultimul lor model. Cu siguranţă, privit din faţă, noul X3 este un model nou, în ton cu ceilalţi fraţi, în schimb din lateral, va fi destul de greu să îl deosebeşti faţă de vechea generaţie.
Trebuie să recunosc, chiar şi aici, se vede că BMW X3 este mult mai matur, toate liniile sunt mai moderne, dar impresia generală este că încă seamănă cu vechiul model. În schimb, posteriorul este locul unde designerii şi-au lăsat imaginaţia să zburde. Primele două generaţii erau foarte asemănătoare în privinţa blocurilor optice, nici chiar nenumăratele facelift-uri nu au schimbat asta, dar noul model propune cele mai frumoase blocuri optice posterioare desenate pe un SUV. Indiferent că sunt stinse sau aprise, acestea oferă un look extrem de nou, aş putea spune chiar futurist. În plus sunt sculptate în relief, iar atunci când le vezi de aproape sunt extrem de spectaculoase. Posteriorul frumos este completat de eleronul montat pe hayon şi bara sportivă, specifică pachetului optic M. Ca să fiu cârcotaş, ieşirile de metal ale evacuării arată ca ceva adăugat, cu ornamente din piaţă.
Noul BMW X3 nu este un automobil frumos, dar nici unul urât. Nu este excentric, dar nici banal. Îmbină perfect toate calităţile mărci, fiind gândit special pentru familiile în căutare de un SUV care să le satisfacă toate nevoile, chiar şi cele de imagine.
Probabil cea mai mare problemă a fost rezolvată cu acest nou model. Interiorul fostei generaţii se simţea învechit. De la materiale, la design-ul general. Acum nu mai e nevoie de sume sau caroserii foarte mari, pentru a beneficia de luxul oferit de limuzinele bavarezilor. Noul X3 preia tot ce este mai bun de la noile Seria 5 şi Seria 7, dar le pune într-un design potrivit pentru un SUV. Planşa de bord este robustă, impunătoare chiar, iar ecranul sistemului de infotainment măsoară acum 10.2 inch şi nu mai este acoperit de bord. Acesta este touch screen cu o rezoluţie de invidiat, putând fi controlat chiar şi prin gesturi, precum fraţii mai mari. Levierul schimbătorului de viteze are acel design nou foarte frumos, iar calitatea interiorului este cu cel puţin două generaţii peste vechiul model. Să ştiţi că nu exagerez, mai ales că nu a trecut mult timp de când am experimentat generaţia precedentă. În noul X3 simţi că este mai mult spaţiu, mai ales la volan, poziţia la condus este înaltă, tipică cu una dintr-un X5, iar volanul este complet nou. În spatele acestuia vedem un instrumentar de bord complet digital, pentru prima dată într-un X3. Chiar dacă X3 este totuşi un model de mijloc în gama X-urilor, nivelul calitativ al habitaclului este comparabil cu cel al fraţilor mai mari, în multe aspecte chiar depăşindu-i, acesta fiind un model de generaţie mai nouă. Scaunele sunt foarte mari şi confortabile, pe bancheta din spate pot lua loc 3 adulţi, iar portbagajul este suficient pentru toţi cei 5 pasageri.
Dacă aveţi o familie mare şi vreţi să mergeţi la drum lung, fără grija gropilor sau a denivelărilor, iar pe parcurs să fiţi răsfăţaţi de lux şi confort, noul X3 bifează toate aceste criterii.
În plus o va face şi destul de economic. Marea majoritate a modelelor X3 vor fi echipate cu motorul de 2 litri diesel ce produce un respectabil 190 de cai putere şi 400 Nm. Încă o dată, e genul de motor care face ceea ce promite. Nu este un record-man la sprint-uri, acceleraţia până la 100 km/h se face în 8 secunde, iar viteza maximă este de 213 km/h, dar promite un consum de 5.4 în regim mixt. Asta scrie în carte, aşa că mai adăugaţi 1-2 litri şi aveţi consumul real. Chiar şi aşa este extrem de bine pentru o maşină care oferă atât de multe şi are nişte dimensiuni mai mare decât a primului X5. Să conduci noul BMW X3 este foarte simplu. Direcţia este uşoară, în modul Confort al suspensiei, este foarte confortabil, mai ales că în test am avut jantele de 18 inch, „încălţate” cu anvelope cu talon mai mare. Mă văd conducând pe drumurile din România noul X3. Cam de la Timişoara spre Moldova. Ştiu că nu îmi rupe portofelul la exploatare, iar confortul e standard.
În varianta diesel, X3 este un automobil calm. Chiar dacă are sigla alb-albastră pe capotă, nu prea te împinge la condus sportiv. Bavarezii spun că X3 este cel mai sportiv model din clasă, dar asta spune mai multe despre cât de puţin sportivă este concurenţa. Sincer, singurul SUV compact care chiar mă îmbia să apăs pedala până la fund şi să forţez volanul pe viraje, a fost Porsche Macan. În rest, toţi încearcă să combine sportivitatea cu confortul, fără să se priceapă la ceva. BMW X3 are un mod Sport, atât pentru cutie, suspensie şi direcţie, care face totul să se întărească, dar chiar dacă cutia automată cu dublu ambreiaj este excelentă, X3 este totuşi o maşină mare, iar greutatea părţii frontale se simte. Sistemul de tracţiune integrală xDrive încearcă să transmită cât mai mult cuplu pe puntea spate, dar la urma urmei, legile fizicii sunt mai presus. Este totuşi un SUV. Unul de familie. Şi nu ai vrea să forţezi, iar la sfârşit să ai mâncarea copilului pe pielea Nappa.
De obicei nu îmi plac maşinile care vor să fie de toate şi nimic. Chiar şi BMW X3 ar intra în această categorie. Este genul de SUV nici mare, nici mic. Este şi confortabil, dar şi cu relativ sportiv, nu e nici foarte lent, nici foarte rapid. Totuşi, atunci când aduni toate acestea, îţi dă un automobil complet, care se adresează exact clienţilor. S-ar putea ca în garajul unui pasionat auto să nu vedeţi un X3, acel loc să fie rezervat de vreun M2 manual, dar cu siguranţă, în faţa casei, pregătit să facă faţă oricărei provocări familiale să existe un BMW X3.
BMW X3 20d xDrive oferit pentru test drive de către BMW Grup West Premium Oradea