Expresiv
Acum şapte ani, BMW prezenta primul SUV coupe cu patru uşi, în forma controversată a modelului X6. A fost hulit. Dar bavarezii se mândreau că au fost primii care au găsit această linie de design. Totuşi, hai să privim puţin mai în urmă. Prin 97, Mercedes Benz prezenta primul SUV premium din lume. Apoi, au desenat o linie foarte sportivă pentru un sedan, când au creat modelul CLS, primul coupe cu patru uşi. Deci, Mercedes Benz a creat primul SUV şi primul coupe cu 4 uşi, iar BMW a creat primul SUV coupe cu 4 uşi. Care a fost primul care a creat ce?
Ideea generală rămâne că bavarezii au creat o nişă care Mercedes Benz pur şi simplu nu credea că este necesară. Totuşi a trecut destul de mult timp ca struţo-cămila X6 să defileze singură prin această clasă. A venit momentul unui rival. Unui oponent care să-i dea o palmă peste ceafă bavarezului, iar mai apoi să-i mănânce pacheţelul. A venit vremea unui nou “bad boy”.
Când am văzut prima dată noul Mercedes Benz GLE Coupe, am reacţionat foarte urât. Nu mi l-a plăcut. Dar aşa s-a întâmplat şi cu prima generaţie BMW X6, doar ca mai apoi să-l vezi în diferite ipostaze, din anumite unghiuri, să începi să te obişnuieşti cu ideea unui SUV Coupe, până să îl vezi în “carne şi metal”. Este rău. Este urât. Dar în sensul în care era prin anii 90, Uzzi de la B.U.G. Mafia rău şi urât. În sensul înfricoşător, intimidant. Asta poate fi datorită culorii maşinii. Vedeţi voi, pe negru, nu se văd toate elementele de design, toate liniile, la fel cum nici noaptea nu vezi perfect faţa încruntată a cuiva. Tot ce vezi e grila imensă şi banda cromată, în mijlocul căreia tronează sigla Mercedes Benz. Să nu cumva să-ţi muţi privirea mai jos, pentru că acele guri de aerisire arată ca şi cum GLE Coupe urlă la tine. Cu deschidere imensă şi protecţie cromată la bază, ai putea spune că un boxer cu aparat te priveşte după ce ai zis ceva de mă-sa. Felul în care designerii au trasat liniile LED a blocurilor optice este foarte agresiv. Sunt mai mult pe verticală şi foarte încruntate. Pentru că dispun de tehnologie full-LED, aceastea nu au nevoie de oglinzi de reflexie, iar interiorul farurilor este de asemenea negru. Indiferent că afară e plină zi, în oglinda retrovizoare vezi doar o lamelă cromată şi banda de LED-uri din faruri. Crede-mă, vrei să-i faci loc. În plus, noul GLE Coupe este extrem de mare. Are aproape 5 metri lungime, 2 metri lăţime, şi aproape 1.8 metri înălţime. La toate aceastea se adaugă capota cu nervuri foarte musculoasă. Noul GLE Coupe impune respect, dar prin frică.
Cum spuneam, noul GLE Coupe este singurul rival al BMW-ului X6, motiv pentru care atunci când îi vezi profilul, mulţi în confundă cu bavarezul. Este oarecum de înţeles. Dacă nu se asemănau, nu prea puteau fi incluşi în aceeaşi clasă. Dar asemănările sunt doar pentru un ochi neantrenat. Pentru că cei cunoscători vor observa că GLE Coupe are linia plafonului mai curbată care se termină mult spre posterior. În linie cu bara spate aproape verticală, îi oferă maşinii un aspect bombat. Acest lucru nu este foarte apreciat de toată lumea. Bombat cu agresiv nu prea merge. Dar ca să îţi schimbe această idee, Mercedes Benz a montat cele mai mari roţi ce le produc, jantele măsurând 21 sau 22 de inch, iar anvelopele spate au amprenta de 315 mm. Pasajele roţilor sunt absolut imense. Totuşi liniile profilului sunt mai suple decât cele ale rivalului X6. Cred că singurul unghi în care GLE Coupe nu excelează este spatele. Blocurile optice vor să amintească de cele ale lui S-Class Coupe, dar arată mai mult a copie ieftină şi nu înţeleg de unde este moda liniei cromate de deasupra lor. Aş putea spune că arată chiar kitschos. Încă nu ştiu ce să cred despre eleronul integrat, nu mi se pare că-l face mai sportiv, dar cred că nici nu ar arăta bine fără el. Mi se pare că design-ul posterior este disproporţionat, cu numărul de înmatriculare poziţionat prea jos şi capacul portbagajului prea mare şi simplu. Dar, datorită masivităţii şi a “umerilor” musculoşi, GLE Coupe este impunător chiar şi din spate. E păcat că Mercedes Benz nu a lucrat mai mult la design-ul posterior, pentru că pe acesta îl vor vedea cei mai mulţi.
Nimeni şi nimic nu stă în faţa unui GLE Coupe. Nu doar datorită performanţelor, ci datorită prezenţei. Este una dintre cele mai spectaculoase maşini pe care le-am condus. Mixul de agresivitate, dar şi lux, este total diferit sportivităţii BMW-ului. Din acest motiv, cele două nici nu ar trebui comparate. Cumva, fiecare îşi are clienţii. E bine că imaginea puternică a noului GLE Coupe este susţinută de performanţe.
Noul GLE Coupe vine cu mai multe noutăţi pentru Mercedes Benz. Prima am discutat-o. Forma. Prima dată când germanii din Stuttgart oferă o astfel de caroserie. Apoi este numele. GLE nu a mai fost folosit niciodată. Odată cu această schimbare de nomenclatură, inscripiţia motorizărilor nu mai este clasica CDI. Acum avem un simplu “d” pentru motorul diesel. Motorizarea V6 de pe GLE350d Coupe, este probabil cea mai potrivită. Cu siguranţă va fi bestseller-ul. Dar cum să nu fie. Ai la dispoziţie 258 de cai putere, iar dacă aceştia nu par mulţi pe o caroserie de 2.3 tone, atunci cuplul de 620 Nm propulsează maşina până la 100 de km/h în doar 7 secunde. Dar nu această cifră este de luat în seamă, ci felul în care puterea este livrată. Până la 100 de km/h ar putea fi multe maşini care sunt mai rapide şi mai ieftine. Dar Mercedes Benz a instalat pentru prima dată pe un model 4Matic, noua cutie 9G-Tronic care oferă atâtea trepte câte îi sugerează numele. Aceasta mai vine şi cu 4 moduri de configurare, împreună cu răspunsul suspensiilor şi a direcţiei. Am început testul în modul Comfort şi am fost plăcut surprins. Apoi am zis că trebuie să experimentez şi modul agresiv, denumit Sport. În afară să îmi tureze motorul fără a fi necesar şi să-mi facă ţinuta de drum destul de inconfortabilă, nu m-am înţeles deloc cu modul Sport. Dar dacă îl laşi în modul Comfort, cutia ţine treapta de viteză în zona de cuplu maxim, ceea ce înseamnă că tu resimţi cei 620 de Nm până la viteza maximă.
Tot în modul Comfort, suspensiile absord denivelările foarte plăcut, în ciuda jantelor de dimensiuni absurde, iar faptul că tu rulezi în deplină linişte, la viteze extrem de mari, pentru ceilalţi participanţi la trafic, înseamnă că la volan se află un cocalar cu Merţan. Dar asta e doar o impresie. Cum spuneam, GLE Coupe este capabil de viteze uluitoare, fără ca tu să depui niciun efort. În plus, zgomotul metalic a motorului diesel este foarte plăcut, pătrunzând în habitaclu exact cât trebuie. Poziţia înaltă la volan îţi oferă vizibilitate şi încredere în depăşiri, cutia schimbă exact când trebuie, iar puterea este livrată lin. Tot ce trebuie să mai faci este să semnalizezi. O acţiune extrem de uşoară, care, din păcate, cei mai mulţi şoferi de astfel de automobile, nu o fac. Confortul rulării, puterea motorului şi faptul că nu depui efort în depăşiri şi datorită agresivităţii maşinii, ar putea deranja unii cârcotaşi. Dar la fel s-a întâmplat şi când am condus BMW-ul X6. Îţi dă impresia că conduci agresiv, când defapt, aşa merge maşina.
Nu cred că la dinamica şasiului ar fi asemănări între GLE Coupe şi X6, bavarezul clar ţinteşte spre sportivitate pronunţată, dar nici GLE Coupe nu se lasă mai prejos. Mercedes Benz ne spune că între GLE Coupe şi GLE asemănările de structură sunt doar la nivelul şasiului de oţel. În rest, GLE Coupe vine cu alte suspensii, setări mai sportive pentru direcţie, dar şi agilitate superioară. Atâta timp cât nu depăşeşti limitele fizicii, gândeşte-te că ai sub fund o maşină de 2.3 tone, care oferă o inerţie puternică, GLE Coupe este foarte manevrabil. Ruliul este minim, totuşi se simte ceva la interior, dar asta poate fi şi datorită scaunelor poziţionate foarte sus. În schimb, dacă intri cu viteză mai mare într-un viraj strâns, la frânare, inerţia îţi va trimite maşina în subvirare, iar când vrei să o corectezi, greutatea părţii superioare este greu de ţinut în frâu. Dar cum mi-am dat seama în timpul testului, maşina este atât de rapidă, încât tot timpul vei ajunge maşinile din faţă, ceea ce înseamnă că nu vei putea să depăşeşti limitele.
Într-un GLE Coupe trebuie să te bucuri de produsul nou al companiei cu “stea în frunte”. Din interior vezi bordul redesenat al vechiului ML, unde ecranul sistemului media este acum amplasat mai sus, mult mai bine în aria vizuală, volanul nou semnat de divizia AMG, care oferă o priză foarte bună şi arată bine, chiar dacă nu eram adeptul acestui tip de volan pe un SUV. Te bucuri de susţinerea scaunelor sport, de pielea extrem de fină, de cusăturile roşii şi de modelele de pe feţele uşilor şi de pe scaune. Cu toate că aveam parte de un interior preponderent sportiv, Mercedes Benz mizează pe eleganţă. Poate din acest motiv nu a schimbat design-ul climatizării şi a consolei centrale, care, fiind preluate de la ML, par o idee învechite. La fel aş putea spune şi despre grafica sistemului de navigaţie, dar am văzut că pe versiuni superioare, aceasta arată foarte bine. Bineînţeles, fiind un coupe, fie el şi cu patru uşi, pasagerii mai înalţi vor avea un spaţiu restrâns în spate. Dar ce să nu faci de dragul design-ului?
Mi-a plăcut mult acest Mercedes Benz GLE Coupe. Îţi oferă o imagine aparte, chiar dacă nu este împărtăşită de toată lumea. Trebuie comparat cu BMW X6? Nu ştiu ce să zic. Din punctul de vedere al imaginii, chiar dacă este mai nou, GLE Coupe cred că este mai interesant decât X6. Cu siguranţă este mai agresiv. Şi mai impunător. Şi mai înfricoşător. Dacă asta vrei de la o maşină, atunci nu căuta mai departe.
GLE Coupe a intrat în forţă într-un segment cu un singur jucător. Dar cred că doar aşa poate avea vreo şansă să reducă avantajul de start al lui X6. Campaniile de promovare pentru GLE Coupe sunt la fel de impresionante. Prima dată am văzut maşina în filmul “Jurrasic World” unde a fost vedetă comparabilă cu Indominus Rex. Apoi, campioni precum Lewis Hamilton sau Roger Federer sunt ambasadorii maşinii. Totuşi ar mai fi, cel puţin în România, câţiva ambasadori, cel puţini dubioşi. Dar dacă asta nu a oprit vânzările BMW-ului X6, nu văd de ce le-ar opri pe cele ale lui GLE Coupe.
Cerinţa pentru automobile excentrice, de nişă, automobile care sparg barierele raţionamentului, este din ce în ce mai mare. Iar prin lansarea acestui GLE Coupe, Mercedes Benz intră în această lume. O lume în care imaginea este mai importantă decât practicalitatea, moda dictează forma, iar noul băiat rău al segmentului se impune prin exclusivitate.
Mercedes Benz GLE Coupe oferit pentru test drive de Autoklass Timisoara