Exagerat de SUV
Exclusivismul este atitudinea celui care refuză să ia în considerare părerile şi ideile altora. Caracterul este exclusiv. Există multe automobile care îndeplinesc criteriul exclusivismului. Dar una iese mai în faţă decât celelalte. Deoarece este un SUV care nu ar trebui să funcţioneze, o maşină care nu prea îşi are rostul în economia de astăzi, dar totuşi să deţi una sau mai ales să fii privit la volanul uneia este cât se poate de interesant.
Sunt mai puţine Mercedes GL pe străzile din România, decât orice alt model Mercedes Benz, iar asta se datorează în principal exclusivismului maşinii. Eu am căutat destul de mult pe internetul acesta mare să caut un test cu noul Mercedes-Benz GL în România, dar nu am găsit mai nimic. În acest ocean de ML-uri, apare ceva care îţi aminteşte de acesta, dar când te uiţi mai atent, este ceva pe care nu ştii de unde să-l iei. Bineînţeles, noul GL-Class are o puternică identitate Mercedes-Benz, iar din depărtare poate fi confundat cu arhicunoscutul ML, dar credeţi-mă, nu este. Şi mai ales nu se simte.
Noul Mercedes-Benz GL a fost lansat în anul 2012 la Salonul Auto de la New York, iar asta spune multe despre piaţa de desfacere a acestui SUV. Noi europenii vrem ca maşina noastră să încapă pe un loc de parcare, vrem să o putem conduce şi prin centrul oraşului, dar aici străzile sunt înguste, spre deosebire de Statele Unite ale Americii unde totul este la superlativ. De aceea Mercedes GL este ani la rândul cel mai bine vândut SUV cu 7 locuri din America. Iar pentru a oferi clienţilor săi disponibilitate imediată, noul GL este asamblat în Tuscaloosa, Alabama. Acum dacă stau bine să mă gândesc, am testat o maşină americană sau una germană?
Cu toate că este asamblată peste ocean şi că este absolut imensă pentru standardele europene, Mercedes-Benz GL este pentru mine o maşină germană. Dar mă deranjează puţin comparaţia cu fratele mai mic ML. Eu am avut ocazia să conduc modelul ML echipat cu acelaşi motor, iar la unele aspecte poate că se compară, dar senzaţia pe care ţi-o oferă postul de conducere din GL este unică. Vorbeam de identitatea de marcă, iar aici sare cel mai bine în minte forma farurilor. Dar la GL sunt mult mai musculoase, cu muchii mai bine definite, sunt mai bărbăteşti. La fel ca şi capota motorului. Pentru a accentua latura masivă a maşinii, nu că ar fi nevoie, Mercedes oferă pentru prima dată pe un GL pachetul sport AMG. Acesta aduce fante de aerisire imense la nivelul spoilerului frontal şi un set de lumini de zi cu LED care sunt de-a dreptul impunătoare pentru maşinile din faţă. Dar nici aici nu se opreşte. Grila faţă este mai ameninţătoare decât tampoanele unui tren, iar la pachetul AMG aceasta are două linii orizontale din aluminiu care încadrează “steaua în trei colţuri”. Dacă aţi crezut că aceste lucruri sunt impresionante, vă rog să vă mutaţi privirea spre lateralul GL-ului şi spuneţi-mi când se termină, pentru că eu încă mă uit. Şi am testat maşina acum o săptămână. Comparaţia cu ML este de prisos aici, noul GL putându-se compara cu un autobus. Dar va câştiga din simplul motiv că este mai frumos. Cele două muchii care “rup” portierele fac profilul GL-ului mai dinamic, iar pasajele roţilor adăpostesc jante de 21 de inch! Ceea ce diferă la noua generaţie este designul posterior. Privit din lateral se observă o linie a plafonului mai ridicată, un geam lateral mai vast şi stopuri alungite spre portbagaj. Oricum ai privi această maşină un singur lucru îţi vine în minte: IMENS. Totul este la superlativ, este exagerat de SUV.
Interiorul nu schimbă cu nimic aceste aspecte. Modelul de test al reprezentanţei ATP Exodus era echipat opţional cu superbul pachet Designo. Nu mă aşteptam la altceva atunci când am aflat că maşina condusă de mine aparţinea unuia dintre directori. Şi mă gândesc că era configurat tot de acesta. “Pachetul Designo Exclusive conferă noii clase GL o atmosferă deosebit de rafinată, prin interiorul elegant şi executat la cel mai înalt nivel de calitate.” Asta scrie în broşură. Dar parcă nu exprimă exact ceea ce simţi atunci când ţi în mână un volan masiv cu partea superioară şi inferioară din lemn lăcuit, iar bordul acoperit în intregime în piele, lemn de esenţă tare şi metal şlefuit. Pot spune despre bord că este un festin pentru ochi şi pentru atingere. Nu există niciun pic de plastic în interiorul acestei maşini. Senzaţia de lux este prezentă din abundenţă. Până şi plafonul este acoperit de piele întoarsă de culoare neagră, iar pe aproape toată lungimea acestuia se află trapa panoramică din două segmente. În interiorul noului GL te vei simţi precum un rege în camera sa, vei sta pe fotolii cu cusături în romb şi poţi privi lumea de sus. Interiorul este atât de vast încât şi pe al treilea rând de scaune se stă impecabil, aproape orice înălţime ai avea. Iar pasagerii spate sunt răsfăţaţi cu un sistem de intertainment cu ecrane în spatele tetierelor. Termenul de sufragerie pe roţi se potriveşte noului GL. Atât doar că în GL este mai mult lux decât în multe sufragerii.
Este şi la fel de silenţioasă precum o sufragerie. Izolaţia de la zgomotele exteriorului este exemplară pentru un SUV, nici chiar motorul de 3 litri şi 258 de cai putere nu îşi face prezenţa decât după 4000 de rotaţii pe minut. Având în vedere gabaritul noului GL, trebuie să te împaci cu gândul că nu este o maşină sportivă. Dar este o maşină care să te ducă oriunde vrei tu, în confort deplin şi în maximum de lux. Mulţi i-au spus clasa S pentru off-road. Nu cred că mai este valabilă această asemănare, din simplul motiv că noua clasă S este la un cu totul alt nivel. Probabil viitoarea generaţie GL. În schimb, Mercedes GL este atât de bun şi atât de exclusivist pentru un SUV, încât singurul adversar redutabil este noul Range Rover. Dar aceasta vine cu o experienţă de peste 40 de ani, iar prima generaţie GL a văzut lumina zilei abia în anul 2006. Eu cred că trebuie să fie o onoare pentru GL aibă doar un competitor serios, iar acesta să fie Range Rover. Până la urmă alegerea unui SUV de dimensiuni mari este o chestiune de gust.
Poate părea intimidant pentru un şofer să conducă un Mercedes-Benz GL, având în vedere gabaritul acesteia, dar setările făcute de ingineri fac GL-ul o maşină destul de manevrabilă. Direcţia este foarte uşoară, dar acest lucru răpeşte puţin din feedback-ul oferit din partea roţilor, în schimb este extrem de uşor de folosit în traficul urban. Până să te obişnuieşti cu dimensiunile maşinii în oraş, oricum vei avea loc suficient, pentru că toţi îţi vor face loc. Este o maşină care impune respect. Sprinturile sunt asigurate de cuplul motor care dezvoltă o valoare absolut impresionantă de 620 de Nm. Iar suspensia şi cutia de viteze 7G-Tronic Plus ajută la un mers sportiv, pentru un autobus. Mercedes GL este făcut pentru a conduce în deplină siguranţă şi lux. Mercedes a pus pe acest model toate bunătăţile lor în materie de tehnologie şi siguranţă. Martori luminoşi în oglinzi pentru unghiul mort, sistem care îţi menţine maşina pe bandă în cazul trecerii axului drumului fără semnalizare şi frânare automată atunci când detectează o posibilă coliziune. Acestea sunt foarte bune pentru momentele când eşti pe şosea, dar GL este făcut să meargă şi off-road. De la o rotiţă din faţa cotierei suspensia pneumatică se ridică atât de mult încât face posibilă trecerea prin vaduri adânci de 60 centimetri! Totuşi mă îndoiesc că posesorii de GL se vor aventura în asemenea condiţii.
GL-Class este cel mai mare model din gama autoturismelor Mercedes-Benz şi era normal să fie garnisit cu ce are mai bun Mercedes. Mă bucură faptul că germanii au ales să facă şi o variantă 63 AMG, doar aşa, că putem. În schimb pentru România, varianta diesel de 3 litri este mai mult decât suficientă. Oferă cele mai avansate tehnologii disponibile, atât de multe, încât pentru un articol nu am putut să le enumăr pe toate, dacă vreţi să le vedeţi pe toate vă invit să studiaţi configuratorul GL-Class.
Noul Mercedes GL reprezintă definiţia exclusivismului, a luxului şi a polivalenţei unui automobil. Nu este pentru toată lumea, este o maşină pentru cunoscători, din simplul motiv că este altceva faţă de marea majoritate a SUV-urilor. Totul este mare, de la faruri la jante, grilă sau interior. Dar este o senzaţie extrem de interesantă să conduci un mastodont. Dar pentru toate cele descrise mai sus, trebuie să plăteşti un preţ. 13.000 de euro pentru interiorul de piele şi lemn Designo, 6000 de euro pentru pachetul sport AMG şi cam tot atât pentru sistemele de siguranţă. Iar preţul final se învârte undeva la peste 110.000 de euro. Este mult? Puţin? Gândiţi-vă că un model ML echipat asemănător este cu aproape 20.000 de euro mai ieftin. Dar, şi vecinul are un ML, colegul de la lucru are un ML, politicianul la care te uiţi la TV are un ML, când te vei opri la semafor o să stai lângă un ML. Iar tu vrei să fii unic, de aceea ai câştigat peste 110.000 de euro. Parcă diferenţa de 20.000 de euro nu este aşa mare acum.