Eleganţă practică

Dacă e să ne luăm după modă, “Tot ce arată bine nu este practic”. Pantalonii de trening sau cei de pescuit sunt extrem de practici, dar nu arată foarte bine. La fel cum un frac arată extrem de bine, el nu poate fi considerat foarte practic. De multe ori am văzut asemănări între lumea modei şi lumea automobilistică, chiar asocieri. O decapotabilă cu o pereche de ochelari sau o limuzină cu o rochie de seară. Acum BMW vine să ne arate că poate face un automobil care arată foarte bine, dar care este şi foarte practic.10526646_10202519755175133_2140154063_n

“Noua eră a esteticii” este sloganul noului BMW Seria 4 Gran Coupe şi se potriveşte de minune designului caroseriei. La fel ca şi în modă, coupe-urile cu patru uşi sunt noul trend în lumea automobilistică. Chiar dacă în clasa medie premium singurul concurent era Audi A5 Sportback, BMW şi-a dat seama că este o piaţă importantă pentru o astfel de caroserie. Este totuşi interesant modul prin care BMW a ajuns să facă un astfel de coupe. Totul a început cu platforma unui Seria 3 sedan. Care apoi l-au făcut coupe în adevăratul sens al cuvântului, având două uşi şi numindu-l Seria 4. Cel mai interesant mi s-a părut faptul că Seria 4 cu două uşi este mai lung decât un Seria 3, dar şi ceva mai lat şi mai jos. Acum proporţiile se apropiau de perfecţiune. Totuşi mai exista o nişă care încă nu era atinsă de BMW. Atunci unui Seria 4 cu 2 uşi i-au adăugat alte două şi au făcut plafonul ceva mai lung şi puţin mai înălţat. Aşa a luat naştere Seria 4 Gran Coupe. Dacă vi se pare că Seria 4 GC este doar un Seria 3 mai puţin practic, dar mai frumos, imaginaţi-vă Seria 3 fiind un sacou, iar Seria 4 un sacou cambrat. Aproape la fel, dar unul dintre ele arată mai bine.

10536742_10202514997656198_1555095409_n

Când am sunat să programez test-drive-ul cu Seria 4 GC, în mintea mea speram să fie într-o echipare mişto şi mai ales să aibă o culoare care îl prinde. Contează foarte mult pentru pozele pe care vi le arat vouă. Apoi mi-am adus aminte că o să iau maşina de la Grup West Premium Oradea, iar acolo toate maşinile de test sunt în cea mai completă echipare. De aceea Seria 4 GC a venit cu pachetul M Sport care arată atât de bine, îl face extrem de sportiv, aspect important pentru un BMW, încălţat cu jante de 18 inch şi culoarea Alpin Weiss. Alb Alpin. Oricât de mult vi se pare că seamănă cu un Seria 3, Seria 4 GC împarte cu acesta doar…capota. În rest aproape toate elementele sunt specifice unui “pătrar”. Grilele “rinichi” sunt mai alungite, oferindu-i o alură mai sportivă, plafonul este mai coborât şi se întinde până la portbagaj. În designul acestuia linia portbagajului urcă mai mult, devenind oarecum un spoiler. Pentru că în numele maşinii găsim cuvântul “coupe” Seria 4 GC nu are rame la geamuri. Nici nu vă daţi seama cât de bine arată atunci când deschizi toate portierele şi se văd discret doar geamurile fumurii. Cum spuneam maşina de test avea în echipare pachetul M Sport, care oferă un look agresiv, unei maşini de altfel elegante, bara faţă are o buză mai joasă şi grile de aerisire mărite. Un singur lucru nu prea apreciez la designul spatelui şi anume prezenţa unei tobe de eşapament cu o singură ieşire. Ok, am înţeles că maşina este diesel cu doar 2 litri cilindree, dar totuşi, strică puţin din agresivitatea dată de pachetul M Sport.

10543771_10202514879933255_1642651329_n 10528102_10202519785535892_278006445_n

Dacă la extrerior “pătrarul” şi “treiarul” nu împart multe elemente, interiorul este aproape identic. Dar nu este un lucru neapărat rău. Pentru că interiorul unui Seria 3 arată foarte bine, este sportiv şi bine echipat. Diferenţele între un Seria 4 şi un Seria 3 se fac la nivelul poziţiei la volan. În Seria 4 GC, se stă mai jos, lucru care accentuează senzaţia de sportivitate, iar superbul volan M Sport se poate plasa exact în piept. Exact cum îmi place. Poziţionat aşa, îţi oferă un control remarcabil asupra maşinii. Cu pachetul optic M Sport, plafonul vine standard în culoare neagră, iar de jur împrejurul tău, o linie albastră discretă “taie” sobrietatea interiorului. Scaunele sunt absolut magnifice, îmbrăcate într-un mixt de alcantara şi stofă cu textură interesantă. Chiar dacă un Seria 4 GC este ceva mai scump decât un Seria 3 sedan, echiparea este mai bogată în standard. Am avut chiar şi sistemul de navigaţie, dar pe care trebuia să introducem un cod pentru a o putea folosi. ?? Dar pentru a duce maşina la locaţia pentru poze, nu aveam nevoie de navigaţie.

IMG_6239 IMG_6242 IMG_6238

Pentru că eram în Oradea, iar aici era “the place to be” atunci când eram în adolescenţă, aşa că fiecare străduţă ne era cunoscută. Ciudat totuşi că nu am fost niciodată “La Ciupercă”. Am tot auzit de acest loc, am văzut poze de la prieteni făcute acolo, mai ales noaptea şi ştiam că este locaţia perfectă pentru o şedinţă foto cu un BMW nou nouţ. Probabil că nu ajungeam aici dacă nu era pentru fotograful care a făcut aceste imagini superbe.

10490205_10202514725569396_1061926278_n

De la reprezentanţă am plecat în modul ECO, nu avea rost să consumăm motorina, oraşul era destul de aglomerat şi sistemul Start/Stop ajuta la acest aspect. De pe o străduţă la dreapta, abia vizibilă, începe o urcare foarte abruptă, dar scurtă pentru a avea o panoramă perfectă asupra oraşului. Nici nu îmi închipuiam că Oradea este aşa frumoasă. Mai ales privită de sus. A trebuit totuşi să ne “luptăm” cu zecile de turişti şi nu numai care veneau să admire priveliştea. Dar fiind ardeleni, nimeni nu a comentat când i-am rugat să mute maşinile pentru ca pozele cu al nostru Seria 4 GC să iasă perfect. Din păcate, a trebuit să ne grăbim puţin, pentru că a doua oară când iau un BMW, vremea nu a ţinut cu noi. În doar două ore, soarele care era deasupra noastră şi ne oferea 35 de grade, a fost răpus de norii de ploaie. Îi vedeam cum se apropie, iar eu încă nu am apucat să simt un BMW care este mai lat, mai coborât şi mai sportiv decât un Seria 3. Dar nu departe de noi, ştiam un drum care, sincer, nu duce nicăieri. Cel puţin asfaltul se opreşte la un moment dat. Dar până acolo, eşti răsplătit cu o sumedenie de curbe, schimbări bruşte de direcţie, accelerări puternice şi frânări. Acum era momentul să vedem ce poate şasiul unui Seria 4 Gran Coupe.

10527927_10202509430637026_1786922389_n 10528113_10202515078698224_1042679250_n 10538398_10202506924814382_1050672754_n

Inginerii BMW s-au gândit la astfel de momente şi ţi-au pregătit 4 moduri de condus. Dacă în oraş, cel mai bine ai face să mergi pe modul ECO, pe un drum virajat, trebuie să treci de modul Confort şi să ajungi la modul Sport, iar dacă te crezi Batman, mai apasă odată butonul până când apare pe bord Sport+. Aici, nu mai eşti asistat de niciun program, cutia automată schimbă doar atunci când motorul stă să explodeze, iar direcţia devine aproape fără servo. Începi să părăseşti oraşul, casele sunt din ce în ce mai puţine, la fel şi aglomeraţia, iar tu mai tragi o dată de padela de schimbare a treptei, până în punctul în care vezi în bord 120 km/h! În localitate! Reduci puţin viteza, în cazul în care te trezeşti cu un Logan alb break în faţă, dar te bucuri în continuare de senzaţia oferită de un BMW adevărat. Chiar dacă avea acelaşi motor care echipa şi Seria 3, pe care l-am condus anul trecut, acest Seria 4 GC nu se simţea atât de rapid. Dar era o falsă senzaţie, pentru că Seria 4 GC era 4×4. xDrive, pentru fani. De aceea din scaunul şoferului nu simţeai bruscarea acceleraţiei pe şira spinării, dar ştiai că aderenţa este cu atât mai bună. Motorul devenit celebru pe BMW, 20d şi 184 cai putere este arhisuficient pentru caroserie şi pentru orice tip de utilizare. Sincer, mai rapid de atât nu poţi să mergi nici chiar cu un 35i. Cel puţin pe acea porţiune de drum. Seria 4 GC se simţea agil, poate doar direcţia o idee mai artificială, dar extrem de precisă şi cu toate că eram pe un mod de suspensie sportivă, aceasta absorbea denivelările extrem de bine. La fel ca şi în filmuleţele din celebra cursă Isle of Man, casele şi copacii treceau în viteză prin dreapta şi stânga parbrizului, iar inevitabil am ajuns la capătul asfaltului. Exact când am văzut şi primul strop de ploaie.

10529584_10202514486523420_1316683150_n 10554994_10202509481398295_849242603_n

După o oră de adrenalină, am revenit pe modul ECO, pentru a ne întoarce în oraş. Motiv numai bun pentru o reflectare asupra interiorului şi echipamentelor oferite pe un Seria 4 GC. Bordul este orientat spre şofer, oferindu-i control asupra tuturor funcţiilor, dar totodată impresia unui cockpit. BMW se laudă că noul Seria 4 GC este un automobil cu 4+1 locuri. Sincer, nu prea cred că se poate folosi locul din mijloc spate, probabil doar pentru copii. Dar oricum, Seria 4 GC este un coupe, deci oricum va fi folosit maxim de 4 persoane. Care vor avea destul loc, pe distanţe relativ scurte. Dar care vor avea loc şi pentru bagaje. BMW a venit cu o găselniţă interesantă pentru un coupe. Portbagajul se deschide împreună cu luneta. Făcându-l oarecum un hatchback. Dar soluţia oferă o practicalitate foarte bună. Pentru că se pot încărca şi lucruri voluminoase, datorită deschiderii mari.

10536968_10202514532084559_1202230150_n IMG_6204

Când a fost prezentat pentru prima dată, Seria 4 Gran Coupe a creat o oarecare confuzie în rândul fanilor, clienţilor şi chiar în cadrul companiei. Mulţi nu îi găseau rostul, va fura din propria ogradă, clienţii de Seria 3, spuneau unii. Dar acum după ce l-am condus, i-am văzut exact rostul. Totul este în câştigul clienţilor. Şi asta contează cel mai mult. Pentru că nu înlocuieşte un Seria 3, iar dacă nu vrei 4 uşi, ai varianta coupe. Cu cât mai multe variante din care să alegi, cu atât mai bine. De aceea îi văd rostul şi unui Seria 3 GT, care în esenţă este un Seria 4 GC mai urât. Să fie cât mai multe caroserii. Cât mai variate. Diferenţa de preţ mai mare în defavoarea unui Seria 4 GC, faţă de Seria 3 se traduce într-o echipare mai bogată în standard.

Cine spune e suficient, îl consider mincinos. Cu toţii vrem o casă mai drăguţă, un telefon mai performant sau o haină mai de calitate. De ce nu ar fi aşa şi cu maşinile? La fel şi eu credeam că Seria 3 este “suficient”. Dar atunci când am posibilitatea de avea acel “suficient” plus încă ceva, trebuie să nu fii sănătos să nu vrei. Seria 4 Gran Coupe mi-a demonstrat că eleganţa poate fi şi practică. Probabil cel mai bun produs al BMW vine acum ambalat într-un “sacou cambrat”, gata pentru orice defilare, fie noaptea la club, fie în faţa operei.

10529633_10202514832892079_2131819620_n