Distinguished Gentleman’s Drive – Retro cu o cauză nobilă

Distinguished Gentleman’s Drive – Paradă retro cu scop nobil

În prima zi din octombrie, drumul ce duce din nordul Bucureștiului până la cramele din zona Tohani, a fost locul de desfășurare a unei parade cu automobile clasice, care a avut un scop nobil. Mulți dintre spectatori, dar și participanți sunt obișnuiți cu celebrele evenimente ”Parada Toamnei” în care mașinile retro ies pe străzi în mai multe orașe, dar cu toate acestea, nu a fost o simplă defilare. Evenimentele Distinguished Gentlemans Drive se desfășoară în mai multe țări, care au ca scop conștientizarea sănătății mentale la bărbați, deoarece 3 din 4 cazuri de suicid sunt bărbați. Pe lângă aceasta, cancerul de prostată reprezintă principala cauză de mortalitate la bărbați, așa că odată cu acest tur, organizatorii au încercat să strângă fonduri pentru cercetarea și prevenția acestei boli.

Anul acesta, România s-a aflat pentru prima dată între țările parcipante la acest eveniment, iar datorită fondurilor și donațiilor strânse, ne-am aflat în prima parte a clasamentului mondial, pe locul #19. A fost un eveniment foarte bogat, deoarece la această paradă în scop nobil au răspuns cu prezența aproape 150 de participanți în peste 50 de mașini clasice. Îmi doream foarte mult să particip în calitate de șofer al unei clasice, dar deocamdată încă nu știu cu ce mașină să intru în această lume. Tocmai din acest motiv am vrut să particip activ ca reprezentant media, să văd și să socializez cu proprietari de clasice, dar și să susțin cauzele pentru care luptă Distinguished Gentlemans Drive.

Duminică dimineața, ne-am strâns toți la centrul Porsche Pipera, unul dintre susținării principali ai evenimentului, iar mașinile clasice au acaparat de-a dreptul, parcarea plină de modele Porsche de generație nouă. Cu toate acestea, ochii participanților au fost ațintiți spre două modele Porsche, un 912 și un 964 venit tocmai de la Brașov. Cumva, acestea au fost vedetele evenimentului, pentru că au fost și deschizătoarele traseului. Ne-am îmbrăcat frumos, elegant, specific vârstei mașinilor și am plecat pe o vreme superbă, din București, spre Velvet Winery, a doua gazdă a evenimentului, unde avea loc masa festivă și o licitație de tablouri.

Printre mașinile participante, am putut să admirăm modele precum BMW Seria 6 e24, Citroen DS Palas, Citroen Traction Avant, Mercedes Benz 560 SEC sau W201, Dacia 1100, Ford Mustang sau modele Alfa Romeo cabrio. Câțiva dintre reprezentanții media, printre care și eu, am fost cu un Porsche Panamera e-Hybrid, un fel de safety-car care închidea coloana și ne asiguram că toate cele 50 de mașini ajung în siguranță la destinație. Pentru că trebuia și o astfel de mașină nouă, deoarece, așa cum știm, mașinile clasice pot fi temperamentale, vitezele prea mari sau opririle dese nu sunt chiar cele mai plăcute. Bineînțeles, clasicele de performanță se simt foarte bine pe porțiunea de autostradă pe care am avut-o, dar la unele clasice se mai sparge un furtun, mai crește temperatura la apă, dar toate acestea fac parte din farmecul de a deține și de a conduce o mașină retro. Traseul ne ducea aproximativ 100 de kilometri pe dealurile de lângă Mizil, acolo unde sunt mai multe crame cunoscute în România, așa că oprirea noastră a fost la Velvet Winery, acolo unde ne aștepta o masă lungă, chiar în mijlocul viilor. Locația Velvet Winery îți permite să admiri apusul peste dealuri, iar pentru cei mai norocoși, poate și un pahar bun de vin. Pentru șoferii dedicați, ne-am limitat la aperitive și platourile de mâncare. Cea mai importantă a fost socializarea.

La astfel de evenimente, imediat îți găsești un subiect de discuție, așa că timpul a trecut destul de repede, iar în ciuda ploii mărunte care a început după ce s-a servit masa, până spre după-masă, am putut să revenim lângă mașini și să asistăm la o licitație cu strângere de fonduri, care vor merge spre asociațiile care se ocupă cu cercetarea și prevenirea cancerului de prostată. Primul tablou a fost pus la dispoziție de Porsche România și este realizat după tehnica deja cunoscută a lui Adrian Mitu, care pictează folosind cafeaua. Tabloul era inspirat dintr-o fotografie a lui Radu Chindriș, care înfățișează un model Porsche 356 prezent anul acesta la Concursul de Eleganță de la Sinaia. Al doilea tablou a fost al artistului Alexandru Mariș, o pictură în stilul caracteristic, care reprezenta tot un model Porsche. Bineînțeles că printre cei care au sărit să liciteze pentru aceste obiecte artistice, au fost chiar proprietari ai modelelor Porsche, iar la final, toți au fost încântați de fondurile strânse și de obținerea obiectelor de artă.

A urmat o paradă foto prin fața panoului oficial, iar asta a însemnat ca toate mașinile să urce și să coboare o pantă destul de abruptă, ce trecea prin crama Velvet Winery. Pentru mine personal, să văd mașinile clasice ”în acțiune” e mult mai interesant decât la o expoziție statică în vreo piață din oraș. E un cu totul alt sentiment să auzi motoarele turate și să îți dai seama de ”melodia” diferită pe care o scoate un Citroen DS față de un BMW, ambele din aceeași perioadă. Să simți mirosul de benzină, iar în unele cazuri, chiar și de ambreiaj, pentru că așa cum spuneam mai sus, acea pantă era destul de abruptă, mai ales pentru mașini vechi de mai bine de jumătate de secol.

Toți cei prezenți au asistat la un mini-curs și auditoriu ținut de un medic specialist și de un psiholog, unde am aflat cum se poate depista timpuriu cancerul de prostată, cum trebuie să ne comportăm pentru a preveni și care sunt riscurile. De asemenea, în cazul suicidului, bărbații sunt cei mai afectați, deoarece sunt cei care de obicei își reprimă sentimentele și nu caută ajutor. Nu e nicio rușine în a te deschide și în a cere ajutor, fie psihologului, dar mai ales familiei. Suicidul este forma extremă a depresiei, iar tot mai mulți bărbați se confruntă cu depresia, iar prin acest eveniment s-a încercat prevenirea acestei forme extreme. Toți cei prezenți au primit un consult gratuit din partea grupului medical NORD.

În ciuda vremii care ne-a dat niște bătăi de cap și în ciuda motivului considerat tabu de cei mai mulți, Distinguished Gentlemans Drive a reușit să-și atingă scopul. Folosindu-se de mașinile clasice, au adunat un număr mare de participanți, care au strâns fonduri importante pentru o cauză nobilă. A fost abia primul astfel de eveniment în România, dar deja am primit promisiuni că anul viitor în aceeași perioadă ne vom strânge iar. Poate de această dată, în calitate de participant cu o clasică.