Designer-ul Walter de Silva părăseşte Volkswagen
În articolele mele vorbesc mult despre design-ul maşinilor pe care le conduc. Ador să privesc fiecare linie în parte, fiecare îmbinare, fiecare artificiu. Design-ul exterior atrage prima dată. Fie că este agresiv, ciudat, urât, neobişnuit sau pur şi simplu atrăgător, acesta este unul, probabil primul criteriu când ne uităm la o maşină. Sunt mulţi designeri foarte talentaţi care au făcut istorie cu automobilele desenate. Din creionul acestora au ieşit opere de artă, maşini ce încă după mulţi ani arată noi şi în continuare sunt foarte apreciate.
Walter Maria de Silva este probabil unul dintre designerii mei preferaţi. Asta din simplul motiv că a desenat unele dintre maşinile mele preferate. Acesta şi-a început cariera la Fiat, continuând cu Alfa Romeo, ca mai apoi să ajungă şef de design pentru grupul VAG, prima dată la Audi, iar în final pentru Volkswagen. Este foarte interesant cum din ideea unui om, noi acum apreciem sau displacem anumite maşini.
Walter de Silva a fost omul care a desenat celebra grilă trapezoidală ce se regăseşte acum pe toate modelele Audi. Acum ceva timp am postat un articol în care ne imaginam cum ar arăta Audi-urile moderne fără celebra grilă. Marea majoritate nu mai arată bine, motiv pentru care decizia lui de Silva a fost una atât de bună. Italianul a desenat prima generaţie Audi R8, care şi acum, la aproape un deceniu de când a apărut încă arată extrem de nou şi foarte exotic. Probabil de aceea noua generaţie nu s-a îndepărtat atât de mult de design-ul original. de Silva a reuşit să interpreteze foarte frumos şi modern modelul Volkswagen Scirocco. Acesta este considerat de mulţi unul dintre cele mai frumoase VW produse vreodată. Dar Walter de Silva spune că cea mai frumoasă maşină desenată de el este Audi A5. Îl poţi contrazice? Audi A5 a fost la momentul lansării o maşină atât de frumoasă şi atât de specială, încât acum, nu văd cum noua generaţie poate arăta mai bine. A desenat acel profil superb şi chiar dacă nu este “într-o arcuire” precum la Mercedes Benz, de exemplu, este foarte original şi arată foarte bine. Cum am mai spus mai demult, sunt anumiţi designeri care atunci când desenează un nou model şi-l imaginează cum ar arăta peste câţiva ani, nu doar atunci pe moment, cum se întâmplă cu marea majoritate a maşinilor asiatice. Toate maşinile desenate de designeri de renume, trec peste testul timpului.
Să-mi fie scuzată ignoranţa, dar abia recent am aflat ce altă maşină a desenat Walter de Silva. Probabil acesta a fost şi motivul acestui articol. Italianul a desenat maşina mea preferată. Alfa Romeo 156. Această maşină a rupt absolut tot ce se putea în materie de design, atunci când a apărut. În 1997 maşinile germane încă erau pătrăţoase şi chiar dacă erau noi, acestea păreau învechite. Alfa 156 a venit cu acea faţă încruntată, cu blocuri optice mici, dar foarte bine proporţionate, un posterior extrem de sexy, iar datorită faptului că portierele spate aveau mânerele ascunse, din profil părea că avem un coupe. Nu mai vorbesc cât de frumoasă este o Alfa 156 în variantă GTA. În momentul în care găsesc una roşie, cu km puţini şi care are cutie manuală, voi face un credit la bancă, să cumpăr o maşină veche de 15 ani. Iar omul responsabil pentru ratele mele este nimeni altul decât Walter de Silva.
În ultima perioadă a carierei, de Silva a fost responsabil de design-ul modelelor Volkswagen. Mulţi însă au criticat faptul că toate modelele sunt prea asemănătoare între ele. Dar dacă ne gândim puţin, fiecare model nou VW este în cea mai frumoasă interpretare de până acum. Să-mi zică cineva dacă Passat a fost mai frumos decât generaţia actuală? Acesta a trecut o perioadă şi pe la departamentul de design al SEAT, iar rezultatul îl puteţi vedea. Nu există niciun SEAT care să arate urât.
Acum, italianul ce şi-a pus amprenta pe unele dintre maşinile ce eu le apreciez cel mai mult, a ajuns la vârsta de 65 de ani, ceea ce înseamnă că va intra la pensie. Acesta va părăsi locul de şef de design în cadrul Volkswagen, dar să sperăm că nu va pune “creionul în cui”.