Costum
E seara de gală. Doamnele îşi etalează cele mai extravagante şi spectaculoase rochii de seară. Toţi ochii sunt aţintiţi către ele. Fac piruete, stau la poze, se lasă admirate. Din spate, domnii le privesc. Aceştia nu sunt în căutarea faimei. Ei au uniforma clasică. Neagră, elegantă şi sobră, papion şi cămaşă albă. Ştiu că pentru ei nu contează să iasă în evidenţă. Ei ştiu ce pot, de ce sunt capabili. Ei se pot diferenţia de un costum ieftin şi unul scump, chiar dacă amândouă sunt în non-culori închise. Pentru ei contează calitatea, fără să fie ostentativ. De aceea au venit la gală într-un Audi A8.
Audi A8 este cel mai tânăr reprezentant al clasei de lux. Se află la îndemâna bogaţilor de doar două decenii, timp în care, temuţii săi rivali, Mercedes Benz Clasa S şi BMW Seria 7 se laudă cu istorii impresionante. Dar în scurta sa viaţă, Audi A8 a reuşit să se impună ca un adevărat concurent, un rival redutabil strângându-şi mulţi adepţi. Încă de la bun început nu a vrut să ia locul întâi în inimi şi în ochii admiratorilor. A crescut şi s-a maturizat frumos. Sunt doar 3 generaţii Audi A8, bineînţeles, fiecare cu facelift-urile aferente, dar cu fiecare nou model, A8 venea ca o evoluţie, decât o revoluţie. Mulţi l-au criticat pentru acest motiv, pentru că fraţii lui mai mici i-au luat genele de design, iar în timp acesta a ajuns să fie confundat cu un model mai puţin scump, în ochii necunoscătorilor. Pentru restul, A8 rămâne cel mai special model. Nava amiral, vârful de gamă, cel mai bun exemplu al ingineriei din Ingolstadt.
A treia generaţie Audi A8 a debutat în 2010 şi bineînţeles venea cu un design extrem de sobru, o interpretare mult mai modernă a fostei generaţii. Totuşi caroseria de peste 5 metri, linia fluidă a plafonului şi partea frontală care impunea respect, îl făceau un automobil extrem de dezirabil. Am rămas îndrăgostit de noile blocuri optice cu tehnologie LED, care, renunţau la “bila” farului cu xenon oferind o imagine extrem de nouă şi interesantă. Apoi luminile de zi poziţionate în forma unei benzi care se alungea în jos spre laterale îl făcea foarte distinctiv pe timp de noapte, mai ales. Pentru facelift-ul jumătăţii de viaţă, noul A8 îşi schimbă din nou blocurile optice. Acestea sunt acum mult mai elegante, diodele LED sunt acum orizontale şi dispuse mai curat. Semnalizatoarele sunt acum dinamice, ceea ce însemnă că luminile se aprind progresiv dinspre interior spre exterior, asemeni unui val. Semnătura distinctivă a părţii frontale, grila Single Frame a rămas, dar dispune de 7 lamele de aluminiu, în loc de 8 ca modelul pre-facelift. Bara frontală este redesenată şi primeşte şi aceasta linii discrete cromate, care în razele soarelui ies foarte bine în evidenţă. Privit din profil, nu poţi să nu remarci imesitatea caroseriei. Este extrem de lung, dar în acelaşi timp foarte bine proporţionat şi foarte elegant. Această impresie este întărită de cromul din jurul geamurilor laterale şi cel de la baza portierelor. Fiind un automobil atât de masiv, jantele cu diametru de 20 de inch par chiar mici. Există opţiune de jante mai mari, care anulează acest aspect. Şi la posterior, Audi A8 mizează pe aceeaşi carte a evoluţiei elegante. Stopurile sunt mai plate şi mai înguste şi incorporează o bandă cromată care se întinde pe toată lăţimea portbagajului, iar bara spate este redesenată care acum incorporează ţevile evacuării. Exteriorul denotă o eleganţă şi o sobrietate exemplară, este probabil automobilul perfect pentru cei care vor să nu iasă în evidenţă cu achiziţia lor de peste 100.000 de euro.
La fel se întâmplă şi la interior. Diferenţa stă în detalii. În calitatea materialelor. Dacă cineva îmi spune că interiorul unui A8 este doar ca cel de la un A4 sau chiar A6, îi rog să poftească pe scaunul şoferului şi să vadă de aproape atenţia la detalii şi să simtă materialele de cea mai bună calitate. Interiorul urmează aceeaşi idee a exteriorului, cu toate că te simţi mult mai special într-un A8 decât în orice alt model Audi. Consola centrală curge spre cotieră. Butoanele sunt realizate din aluminiu, iar când le atingi sau le învârţi simţi striaţiile de pe laterale. Iluminarea acestora în alb şi roşu este foarte plăcută, atât ziua cât şi noaptea. Întreg bordul are un design simplist, dar plin de detalii, cum e linia care încojoară pasagerii prin spatele parbrizului, de la o oglindă la alta. Aluminiul şlefuit de pe consola centrală se simte foarte solid, iar acolo unde nu găseşti metal sau lemn, eşti răsfăţat cu piele întoarsă. Chiar şi pe plafon şi stâlpi. Ca să păstreze atmosfera clasică, în centru consolei găseşti un ceas analogic. Limuzina A8 este etalonul tehnologiei, aceasta fiind incorporată în display-ul de deasupra bordului. Când porneşti maşina acesta iese discret, fără zgomote deranjante, doar un mic zumzăit, care şi acesta pare de calitate. Fiind totuşi o limuzină a clasei superioare de lux, chiar dacă eşti şofer, chiar dacă ocupi locurile din spate, vei fi răsfăţat în fotolii cu piele cusută în romburi, cu suport lateral foarte bun şi conform maxim. Posibilităţile de reglare a scaunului şoferului sunt multiple, oricine îşi găseşte perfect poziţia la volanul în trei spiţe cu piele perforată, iar mâna şoferului cade perfect pe schimbătorul cu design complet neobişnuit, în stilul unei manşe de avion. Dacă stau bine să mă gândesc, nu este întâmplătoare comparaţia cu un avion, pentru că pe şosea, în Audi A8 te simţi precum într-un avion privat, care zboară la joasă altitudine.
Odată cu acest facelift, A8 oferă în standard sistemul de tracţiune integrală quattro, indiferent de motorizare. Modelul testat venea echipat şi cu suspensie pneumatică, care se poate regla în funcţie de preferinţele fiecăruia. Cu ajutorul Audi Drive Select, poţi alege între mai multe moduri de rulare: Efficiency, Comfort, Auto, Dynamic şi Individual. Dacă nu te simţi precum Jason Statham în Transporter, poţi să laşi maşina în modul Comfort sau Auto şi doar te bucuri de călătorie. Cum lumea îmi spune că eu seamăn puţin cu actorul britanic, am zis că ar fi o idee să aleg modul Dynamic. Chiar şi cu suspensiile puse în modul cel mai sportiv, denivelările sunt absorbite foarte eficient, iar pentru că A8 vine cu geamuri dublu securizate, zgomotul exteriorul este inexistent. Odată închisă uşa şoferului, intri în lumea selectă a unui A8.
Trebuia să ocolim oraşul, pe centură să ajungem în celălalt capăt. Nu era nicio problemă, atâta timp cât sub capota lungă aveam un motor de 3.0 TDI V6 care produce 258 de cai putere şi 580 Nm. Este cel mai eficient motor din clasă, fără să compromită în niciun fel performanţele. Având în vedere că fiecare Audi A8 este construit pe platforma din aluminu ASF (Audi Space Frame), noul A8 cântăreşte doar 1830 kg, fiind cel mai uşor model cu tracţiune integrală din clasă, iar sprintul până la 100 de km/h se realizează în doar 5.9 secunde. Mai punem în calcul stabilitatea dată de sistemul quattro şi antifonarea perfectă, putem spune că un Audi A8 este maşina perfectă să înghită kilometri. Forţa cu care sparge aerul la viteze de autostradă este incredibilă. Şi aici mă refer la viteze de autostradă germană. Cu toate că este cel mai “slab” motor, reprizele sunt fulminante, modul în care accelerează la viteze superioare este captivant. Totuşi fiind un model din clasa unde se pune accent pe confortul pasagerilor, ruliul pe virajele strânse se simte în habitaclu, dar ştii că poţi trage cât mai mult, pentru că aderenţa este superioară. Ceea ce voi spune acum sună a clişeu, dar este un adevăr. Audi A8 se situează undeva între confortul unui S-Class şi sportivitatea unui Seria 7. Oferind compromisul perfect. S-ar putea ca în unele momente şi pe anumite porţiuni de drum să fie chiar mai dinamic decât rivalul bavarez. Iar dacă e să rivalizeze cu modelul din Stuttgart, atunci Audi oferă varianta A8L, cu ampatament mărit şi scaune spate cu multiple configurări şi chiar suport pentru picioare. Rămânând la fel de dinamic pentru şofer. Iar asta spune multe.
Audi avea nevoie de un model superior, un model pe care să-şi etaleze toate cunoştinţele în materie de tehnologie. Această ultimă interpretare este cu adevărat o vitrină tehnologică. S-a scurs multă cerneală şi pixeli despre noile faruri Matrix. Acestea prefigurează viitorul în materie de iluminare şi siguranţă a condusului pe timp de noapte. Fiecare far dispune de 25 de diode LED care în afara localităţilor iluminează pe faza lungă, se sting şi se aprind progresiv atunci când se apropie un alt automobil, urmează virajul şi chiar detectează pietoni, iar atunci îi atenţionează cu 3 “flash-uri”. Sunt cu adevărat de domeniul “Matrix”. Fiind 5.2 metri între numerele de înmatriculare, A8 foloseşte un sistem de camere video 360 de grade, iar pe display-ul navigaţiei poţi vedea maşina “de sus”, foarte util în locuri înguste. Dacă chiar nu te descurci, există opţiune de parcare automată. Pe consola centrală mai găsim un touchpad asemeni celui de laptop, pe care poţi să scrii litere sau numere pentru destinaţia navigaţiei. Peste toate aceste sisteme high-tech, te poţi delecta cu superbul sistem de sonorizare Bang&Olufsen.
Revenind la seara de gală. Audi A8 este cel sigur pe el. Ştie de ce este capabil şi ştie ce poate. Nu se dă în stambă, nu vrea să iasă în evidenţă prin artificii de design, este sobru, dar elegant. Cunoscătorii îl ştiu. Acum am avut ocazia să-l cunosc şi eu. Oferă cel mai bun compromis al amblor lumi în acest segment. Poţi să te îmbraci în cămaşă roz şi vei ieşi în evidenţă, toată lumea va discuta despre tine, fie de bine, fie de rău. În schimb Audi A8 este costumul negru, discret care îi priveşte pe ceilalţi. Iar într-o ţinută black-tie nu ai cum să dai greş.