Dacia Duster: Cel mai ieftin SUV

1

”Vino să testezi noul Duster” este îndemnul scris pe sutele de mașini expuse în fața zecilor de reprezentanțe din țară. Vagoane întregi, încărcate cu SUV-ul autohton pleacă spre potențiali clienți, mai ales spre exterior. Dealerii se întrec în a avea disponibile pentru test drive, diferite variante ale Duster-ului, de la motorul de bază până la dieselul de 110 cai putere și transmisie automată. Chel sau 4×4, fiecare potențial client are de unde alege. Numai că eu nu sunt un potențial client. Sunt cineva care poate va critica Duster-ul, iar, Doamne-ferește, ce reprezentanță își poate permite această lovitură de imagine? Așa că timp de aproape 2 ani de zile am căutat un Duster pentru test drive aici pe blog, iar în final, articolul pe care îl veți citi mai jos, e despre mașina unui prieten, pe care tatăl lui și-a achiziționat-o. Pentru turatiiscrise.ro nu s-a găsit o mașină disponibilă la nicio reprezentanță.

dacia-duster-test-autoDar într-un fel e mai bine. Deoarece acum nu voi mai fi obiectiv, nu voi încerca să fac pe placul nimănui, doar pentru a mai primi alte mașini. Bine, în trecut am scris un articol care se numea ”De ce nu îmi voi cumpăra niciodată un Duster”, poate și acesta a avut ceva de zis în încercarea mea de a găsi noul model pentru test. Am spus ”încercarea” deoarece am condus Dacia Duster de reprezentanță, dar în calitate de ”potențial client”. Hai să vă spun cum decurge acest test drive.

dacia-duster-test-auto”Avem 5 modele disponibile pentru test, dar din păcate, azi vă putem arăta cel chel cu motorul de 1.2 benzină”. E ok, hai să mergem. Distanța pe care se realizează un test drive cu Dacia Duster este de 1.6 km, până la un sens giratoriu și înapoi. Pornești mașina și ieși din curtea reprezentanței, iar agentul de vânzări te întreabă cum ți pare mașina? Eu atunci schimbam în a doua. Bine, îmi putea spune că treapta 1 este pentru offroad și că aș putea pleca cu a doua de pe loc, numai că modelul de test nu este cu tracțiune integrală. Nu îți dai seama nici dacă e diesel sau benzină, deoarece turometrul nu are zonă roșie. E pentru reducerea costurilor. Am înțeles. Să trecem mai departe. Înainte să se termine melodia de la radio, trebuia să ne întoarcem, deoarece testul se încheiase și chiar dacă am vrut să merg până la sensul următor, agentul consideră că eu mi-am făcut deja o părere. Mă lasă pe mine să parchez cu spatele în locul de unde am plecat. Bineînțeles am vrut să fac o treabă cât mai bună, așa că m-am apropiat de obstacolul din spate, moment în care senzorii de parcare m-au atenționat. Mândru tare, agentul de vânzări îmi spune pe un ton lăudăros: ”Ați văzut că are de ăia care țiuie?”

dacia-duster-test-autoCam acesta este modul în care ești abordat atunci când vrei o Dacie. Ca un necunoscător, ca un sărac ce vrea cel mai ieftin SUV. Agenții de vânzări de la Dacia nu au de ce să te convingă, deoarece tu te-ai convins singur, venind să-ți cumperi o mașină de la ei. Stai pe scaune de gară și îți aștepți rândul, dar în mintea ta îți zici, ”măcar e ieftină”. Dar asta e problema cu Dacia Duster. Este ieftină, până în momentul în care devine scumpă.

dacia-duster-test-autoÎn tot acest timp de când am condus, în sfârșit noul Duster, până când am început să scriu acest articol, v-am pus vouă întrebări despre SUV-ul românesc. E mai bine să îl iei full sau chel? Alegi un model second hand? Îl alegi ca un offroader sau ca o mașină de oraș? Pentru mine este foarte greu să aleg, deoarece Duster mi se pare cel mai mare compromis de pe piață. Are una, dar nu are alta și așa mai departe. Ar fi interesant să existe o versiune full care să le cuprindă pe toate. Și cel mai puternic motor și 4×4 și cutie automată. Dar nu, trebuie să faci compromisuri. Dacă vrei doar un offroader, dar să fie cât mai chel, e deja prea scump. Duster începe de la aproximativ 12.000 euro, care e mai mult decât decent pentru o mașină de acest gabarit, dar cu 4×4 sare de 15.000 euro și atunci te gândești că mai bine mai pui câteva opționale, dacă tot începe să devină scumpă. Cred că din această privință cea mai vândută versiune Duster este cea full.

dacia-duster-test-autoAșa am ajuns la mașina din testul de astăzi. Cel mai dotat Duster, axat pe confort. Adică nu are tracțiunea integrală, dar are cutia cu dublu ambreiaj EDC. Toți jurnaliștii spuneau de noul Duster că nu mai are nicio legătură cu vechiul model. Că este un salt imens în față. Dar acest lucru poate fi privit din două aspecte. Ori vechiul model era atât de prost, încât îmbunătățirea este doar proporțională, ori am ajuns în punctul în care ne mirăm de normalitate. Ne mirăm că nu mai obosim în scaunele de Duster. Ne mirăm că are cruise control sau navigație. Ne mândrim chiar că are banchetă rabatabilă fracționat. Pentru orice altă mașină din 2019, aceste lucruri sunt perfect normale, dar noi ne mirăm că există pe o Dacie. De asta spun, că suntem obișnuiți cu foarte puțin. O fi noul Duster un produs franțuzesc, dar noi o privim cu o gândire învechită.

dacia-duster-test-auto”Duster este îmbunătățit din toate punctele de vedere” Adică nu îți mai rupi unghiile în plasticul de pe bord? Dar țeava pentru rezervor încă se vede pe sub aripile din spate, la fel ca vechiul model. Vechiul Duster a fost atât de prost, încât noul model, orice ar avea în plus, ar părea un model de lux. Dar să nu vă ia ochii cu această strategie de marketing. Pe site-ul Dacia nu mai avem o marcă low-cost, ci una smart-buy. Nu știu pe cine prostesc? Din punct de vedere calitativ, Dacia Duster este extrem de proastă. Are hectare întregi de plastic urât, stofă groaznică pe plafon, iar calitatea îmbinărilor ne duce cu gândul la o mașină din 1999. Îți fură privirea un ecran în mijlocul bordului? Ecranul ala e 600 de lei pe emag și este înfipt cu 78 mm mai sus decât la vechiul model. Îți dai seama că au trebuit să îl ridice cu 8 cm pentru a fi în standarde cu un Nissan Qashqai, de exemplu? 8 cm pentru planșa de bord e imens. În fine. Cu asta se termină bordul. Plastic, plastic, plastic nașpa și ecran. Recunosc că butoanele pentru comenzile climatizării arată cât de cât bine, dar nu cred că aici trebuia insistat la design-ul bordului. Clima este doar pe o singură zonă, indiferent de nivelul de echipare. Spațiile de depozitare sunt aproape inexistente, mai ales pentru un SUV, care ar trebui să fie cât mai ”smart” în găsirea locurilor. Nu știu cum ar arăta un Duster cu piele, inclusiv pe bord, cu mai multe accente de aluminiu, dar ar ridica impresia de calitate. Pentru că în acest moment, marketing-ul de tip ”smart-buy” în loc de low cost nu merge. Știți ce e un smart-buy? O Skoda Octavia în loc la un Volkswagen Golf. O Kia Sportage în loc de Qashqai. Mașini care fac exact același lucru, dar mai ieftin. Dacia Duster este doar o mașină ieftină, cu materiale de proastă calitate.

Dar să zicem că nu te interesează aceste lucruri. Nu ești cu mâinile toată ziua pe bord sau pe plafon. Vrei o mașină nouă, ieftină, care se conduce decent și care consumă puțin. Dintr-un test drive de reprezentanță, nu ai cum să îți dai seama de aceste lucruri, așa că am așteptat ca cineva efectiv să-și cumpere un Duster, ca apoi să il cer pentru a-l conduce o zi pe diferite suprafețe de drum.

dacia-duster-test-autoPrimul lucru pe care l-am observat când m-am pus la volanul noului Duster, a fost poziția în scaun ceva mai joasă. E de bine. Apoi faptul că direcția este mult mai ușoară. Cu 30% mai ușoară, din spusele oficialilor Dacia. Poți învârti volanul fără niciun pic de efort. Dar cea mai importantă noutate se afla în dreptul mâinii drepte. Dacia Duster pe care am condus-o eu era echipată cu transmisia automată cu dublu ambreiaj, preluată de la grupul Renault, denumită EDC. Un Duster echipat cu EDC își schimbă complet comportamentul. Dacă pe o manuală, te simți ca într-un Logan înalt, cu EDC, te poți relaxa în scaunele cu sezut mai lung și cu burete nou. Poți fi atent la celelalte tehnologii disponibile prin ecranul multimedia. Duster chiar devine confortabil. Aș putea spune chiar relaxant. Accelerezi, iar cutia schimbă treptele fără nicio smucire, nici pe urcare, nici pe retrogradare. Trebuie să recunosc am fost cu mașini premium, în care transmisia se simțea mai proastă. Deci Duster cu EDC e ce trebuie. Dar încă o dată, ne mirăm de normalitate. Așa trebuie să se comporte o mașină în 2019. Kickdown-ul este aproape inexistent, dar resursele motorului diesel de 1.5 litri și 109 cai putere, sunt suficiente pentru a face o depășire destul de relaxat. Nu trebuie să te gândești la Duster ca la un SUV sportiv, nici măcar dinamic, este doar o mașină relativ înaltă care merge decent. Reprizele sunt lente, trebuie să menajezi bine pedala de accelerație, dar măcar la sfârșitul zilei vei avea un consum de 5l/100 km în regim mixt. Nu multe mașini de acest gabarit pot scoate un astfel de consum. Apoi mai avem ”problema” costurilor. În Duster dacă dai într-o groapă, nu te deranjează. Piesele nu sunt scumpe, așa că poți exploata mașina mai mult decât ai face-o cu alta din altă categorie de preț. Nu trebuie să frânezi când vezi un ”polițist mort”, efectiv accelerezi puțin și gata. Vei simți un oarecare disconfort în șezutul scaunului, dar Dacia spune că buretele e nou și cu nu știu cât la sută mai moale, deci denivelările sunt absorbite de scaun, nu de suspensii. Mi s-a părut că Duster este destul de rigid, mai ales pe denivelări, dar asta poate fi și din cauza presiunii în anvelope.

dacia-duster-test-autoAi putea să faci kilometri într-un Duster. Gen Timișoara-București. Nu mai este la fel de inconfortabil, numai că ar trebui să-i conduci ca o bunicuță. Dacă ești la 20 și ceva, 30 de ani, vei realiza că direcția nu comunică deloc cu ceea ce fac roțile față, ruliul este destul de pronunțat, iar virajele nu sunt punctul forte al Duster-ului. Pe frânare botul se lasă, iar când rotești volanul apare senzația de subvirare. Este atât de pronunțată, încât te trezești că iei virajele mult mai lent decât ar trebui. Dar nu-i nimic, deoarece în scurt timp vei ajunge la munte, iar tracțiunea integrală te va ajuta să te distrezi. Numai că dacă vrei cutia EDC, nu poți 4×4. Da, e greu de înțeles, dar așa e la Grupul Renault, nici alte modele cu mai mari pretenții nu oferă această combinație. În offroad te vei simți ca într-un Logan. Doar ceva mai înalt ”să nu dai cu baia”, dar în rest tracțiunea este extrem de limitată. Din nou te gândești că te vei întoarce în oraș unde nu ai nevoie de 4×4, unde direcția ușoară și transmisia automată te vor ajuta. Dar atunci nu ai făcut un compromis? Duster s-ar putea să fie prea mare pentru oraș.

dacia-duster-test-autoDacia Duster este cel mai ieftin SUV iar asta spune multe. Este un compromis pe care îl faci. Ești conștient că cei din reprezentanțe se vor comporta nașpa, pentru că tu vrei o Dacie, dar măcar e ieftin. Sunt curios totuși cât de puțin înseamnă ieftin? Pentru mine, cea mai potrivită versiune Duster costă aproape 20.000 euro. Și așa faci un compromis. Într-un fel, Duster rămâne o enigmă. O mașină apreciată și hulită în același timp. Unii o vor, alții nu o înțeleg. Da, pentru un șofer tânăr, Duster nu este pe plac, dar pentru persoane vârstnice, care au nevoie doar de un mijloc de transport, și de confortul pe care o mașină mică nu îl oferă, mai ales la urcare și la coborâre, care nu ies în offroad, dar au nevoie de cutie automată, și care nu vor să-și bată capul cu reparații ale unor mașini second-hand, s-ar putea ca Duster să se încadreze perfect în cerințele lor. Asta să fie concluzia? Dacia Duster este o mașină pentru bătrâni? Rămân totuși la ideea de bază. Dacia Duster este cel mai ieftin SUV. Și la propriu și la figurat.

Mulțumesc prietenului meu care și-a dat Dacia Duster să scriu un articol despre el, dacă nicio reprezentanță din Vestul țării nu are niciunul disponibil. Vă dați seama ce era dacă primeam mașina de la un dealer și livram textul acesta?

dacia-duster-test-auto 49251693_380269532740827_7580293471265619968_n 49393601_2031759540225246_6593541631410962432_n 49948766_1946722355444518_3692949439585976320_n 49947950_2008421189212042_4339619571305545728_n 49947724_709545522775884_2528408798607966208_n 50003909_537848413377739_4903348726283632640_n 50010172_565284420604171_2612662398959484928_n 50140860_743593052678281_8394688239172059136_n 50163202_768008816886751_1278244492775784448_n 50167504_1085023898344818_8790066126529757184_n 50057642_2394623114188820_6475268582950305792_n 50571613_2031308176967459_2076254046347329536_n 50867148_320853211859949_8134264744015036416_n 50530649_1207389139428499_6177309715031130112_n

Share.

1 Comment

Leave a Reply