BMW Z4 M40i Test Drive
Ziua Z
După toate definițiile, prima mașină construită a fost un roadster. Este chintesența unui automobil. La urma urmei, mașina a fost creată ca o alternativă mai rapidă și probabil mai distractivă, pentru căruța trasă de cai. Nimic nu îți poate oferi senimentul de libertate pe care îl ai într-o decapotabilă, iar un roadster duce acest sentiment și mai departe.
BMW este cunoscut ca un producător de automobile de stradă cu un accentuat caracter sportiv, dar despre modelele cu adevărat sport? Istoria decapotabilelor BMW începe tocmai în anul 1934. Iar unul dintre cele mai cunoscute decapotabile BMW din anii 30 era modelul 328 roadster. Acesta a marcat drumul spre o altă decapotabilă cu două locuri, modelul legendar 507. Din anii 50 şi până în prezent, modelul 507 este considerat unul dintre cele mai frumoase din istorie. Anii 90 au însemnat pentru roadster-ul BMW un parcurs de star de cinema. ”Bunicul” modelului din articolul de astăzi, decapotabila Z3 era la rându-i un automobil frumos, cu linii atrăgătoare, care a apărut în celebra franciză James Bond în anul 1995. Începutul noului mileniu îi găseşte pe bavarezi cu interpretarea modernă a celebrului 507 din anii 50 sub forma unui roadster exclusivist denumit Z8. Fiecare model Z a reprezentat un nou început, un model mai bun și mai spectaculos decât precedentul. Totuși am așteptat parcă prea mult pentru noua generație Z4, vechiul model fiind lansat tocmai în 2009. S-ar fi putut ca noul model nici să nu apară, deoarece roadsterele sunt considerate doar niște jucării, un moft pentru a-ți satisface nevoia de condus sportiv și liber, iar acest lucru nu face volum de vânzări. Șoferii din ziua de astăzi nu mai sunt interesați de plăcerea condusului. Mașinile au devenit extrem de banale și plictisitoare. Și totuși, în 2019, bavarezii livrează noul Z4. O mașină atât de distractivă, încât aș vrea ca fiecare model să se conducă exact ca noul Z4, indiferent de caroseria pe care o are.
Un roadster trebuie să livreze emoții, pasiune, suflet. Noul BMW Z4 este o operă a liniilor și a proporțiilor. Chiar dacă la prima vedere pare un design aglomerat, mai ales față de generațiile precedente, fiecare element stilistic este pus acolo cu un scop. Este mai lat și mai lung decât vechiul Z4 și chiar dacă ampatamentul este cu aproape 20 de centimetri mai scurt, profilul este în continuare perfect.
Această generație Z4 era pe cale să nu se mai construiască, dar când totuși s-a hotărât pentru apariția ei, bavarezii au ”aruncat” tot ce e mai bun spre micul roadster. Pe lângă faptul că l-au făcut mult mai sportiv decât generația precedentă, design-ul este inspirat din cel al celebrului 507 de acum 60 de ani. Cea mai importantă asemănare o vedem la nivelul grilelor. Acestea sunt foarte alungite spre extremități, iar blocurile optice sunt acum poziționate oarecum pe verticală și se întind înspre capotă. Noul Z4 renunță la o trăsătură clasică BMW și anume, la celebrele ”angel-eyes”, având acum doar o interpretare, poziționate una peste alta. Bara frontală este foarte agresivă, cu prize de aer pe laterale și în partea inferioară. Probabil că partea frontală este un unghi discutabil, mai ales când știm fostele generații. În schimb îți arunci privirea înspre profil. Spune-mi dacă ai văzut ceva mai frumos? Mai bine proporționat? Mai ales când plafonul este coborât. Stâlpii parbrizului sunt de culoare neagră și se ”pierd” atunci când îl privești din lateral. Îți rămâne doar o caroserie foarte joasă, cu o capotă lungă și un spate scurt. Exact cum trebuie să arate un roadster. Jantele de dimensiuni generoase încadrează porierele sculptate parcă de vânt. În spatele roții față vezi o priză de aer, care pe lângă rolul funcțional, lățește mașina și îi oferă doza de agresivitate. Noul Z4 este mult mai modern decât predecesorul său și nu vrea să pară retro. Acest lucru îl vezi mai ales la posterior.
Acum doi ani am văzut conceptul acestui Z4 și spuneam că design-ul posterior este atât de spectaculos încât nu are cum să intre în producția de serie. Iată-l pe mașina de astăzi. Blocurile optice sunt extrem de futuriste. Au formă de bumerang ce se întind spre extremități, iar fiind foarte înguste, parcă amintesc de frumosul Z8. Bara spate este bombată, iar difuzorul de aer ce incadrează ieșiri trapezoidale pentru evacuare fac din Z4 un roadster foarte agresiv.
Spuneam la începutul descrierii că un roadster trebuie să-ți transmită emoții și pasiune. În weekendul petrecut cu Z4 nu a fost șofer, pieton sau persoană care să nu întoarcă capul după această caroserie, să nu îți arate semne aprobatoare sau care efectiv să zâmbească când îl vede. Într-un fel m-am simțit important, mai ales că trecătorii nu te judecă, ci te felicită pentru mașina pe care o conduci. Un astfel de design trebuia discutat, nu ai cum să vezi un Z4 pe stradă și să rămâi nepăsător.
Vechiul Z4 avea un interior ce combina elemente clasice cu cele moderne, fiind oarecum retro. Noul model în schimb, este cât se poate de high-tech la interior. La fel ca și exteriorul, Z4 devine foarte modern, chiar futurist, iar habitaclul este în tendințe cu ultimele modele ale bavarezilor. Ai putea spune că este un Seria 8 mai mic și nu ai greși. Volanul este asemănător, la fel și consola centrală cu ecranul sistemului de infotainment poziționat deasupra. Până și instrumentarul de bord este cel regăsit pe Seria 3 sau X7, doar că la dimensiuni reduse. Sincer, pentru un roadster sportiv, aș fi preferat ca turometrul să fie ceva mai clar și mai bine delimitat, dar în timp te obișnuiești cu acest layout. Mi-a plăcut consola centrală și materialul ce imită aluminiul din jurul levierului schimbătorului de viteze. Chiar dacă Z4 este o mașină compactă, chiar mică aș putea spune, spațiul interior este arhisuficient pentru orice persoană, iar scaunele sunt absolut perfecte. Totuși, pentru un tip mai mare, cum sunt eu, sunt o idee prea înguste. E bine totuși că poți să stai foarte foarte jos în Z4, iar șezutul se poate alungi. Îți oferă o senzație de monopost, pentru că picioarele îți sunt aproape întinse, iar volanul îți vine foarte mult spre piept. Chiar dacă este destul de incomod să ”cobori” în mașină, odată așezat în scaun, poziția la condus te îmbie la un condus sportiv, iar acesta este sentimentul pe care trebuie să îl ai într-un roadster.
A mai rămas un singur lucru. După ce l-ai admirat de la exterior, după ce te-ai așezat în scaun, e momentul să apeși butonul de decapotare. În 15 secunde cerul devine limita și ești doar tu cu mașina, în libertate absolută. Apeși butonul de pornire a motorului și un bolborosit puternic se aude din spate, în timp ce motorul încearcă să-și calmeze turația. Ține-te bine pentru că urmează o experiență de condus cum nu am mai trăit de mult.
Îți spun doar atât. Când a fost dezvoltată această generație Z4, țelul nu a fost să construiască un roadster GT, ci mai degrabă o mașină sport în cel mai puternic sens al cuvântului. Noul Z4 este mai rapid pe circuit decât un M2. Este aproape la fel de rapid ca un M4. Iar asta spune multe despre caracterul acestei mașini.
Te ții bine de volan și lovești pedala de accelerație. Un șuierat țipător se aude de sub capotă, apoi evacuarea care efectiv tună și pocnește, iar în bord vezi becul sistemului ESP cum pâlpâie încontinuu, chiar dacă ai deja 70 km/h. Toată puterea este transmisă doar roților spate, așa că volanul nu îți ”sare din mână”. În doar 4.5 secunde ai atins primii 100 km/h, dar parcă după această valoare, mașina se simte mai puternică și vrea mai mult. Prima dată când experiementezi această accelerație ți se pare că 4.5 secunde sunt mult prea multe, pentru senzațiile trăite. Ajungi la o viteză mult prea mare pentru drumul pe care ești și ridici piciorul de pe accelerație. Atunci evacuarea începe să pocnească. Cumva te ceartă pentru că te-ai oprit din accelerat. Este plăcut și înfricoșător în același timp. Accelerând am avut senzația că sunt într-un fotoliu care este aruncat cu praștia. Erau momente când aproape m-am ridicat de pe scaun.
Aceste senzații le poți trăi doar dacă în numele lui Z4 mai apar și M40i. Asta înseamnă că sub capota lungă se află un motor cu 6 cilindri în linie, exact cum trebuie să fie un BMW, motor care produce 340 de cai putere și 500 Nm, din cei 3 litri. Dacă noul Z4 arată și este foarte modern, acesta folosește o rețetă tradițională. Un motor cu 6 cilindri în față, puterea toată pe puntea spate, un centru de greutate cât mai jos și o transmisie foarte rapidă ce pune toată puterea jos. Dar nu o pune foarte eficient, dar nu m-a deranjat câtuși de puțin. La fiecare accelerație în care volanul nu era perfect drept, spatele mașinii începe să iasă în afară. Vrei să faci viraj la stânga, spatele o ia la dreapta. Nu mai spun dacă asfaltul este puțin ud. Atunci abia ții spatele drept. Dar e o senzație de siguranță, nu de frică. Simți că poți controla puterea. Dacă prima dată e ciudat, mai ales că nu am mai condus de mult o tracțiune spate, în timp senzația este înlocuită cu zâmbete.
BMW Z4 M40i este un muscle car în linie dreaptă. Nu sunt multe mașini care pot să-i țină pasul, dar nu despre asta e un roadster. Puteam să fac un clișeu și să-l duc la mare, dar autostrada mi s-a părut prea plictisitoare pentru șasiul acestei mașini, plus că nu îmi place să merg decapotat în soare puternic. Soluția normală a fost să duc noul Z4 la munte, pe un drum virajat, prin pădure. Acolo Z4 se simte în elementul lui. Acolo, pasiunea pentru condus, senzația de libertate și sentimentul de împlinire se contopesc.
Noul BMW Z4 are ampatamentul mult mai scurt decât la o mașină normală. Are mai puțin de 2,5 metri. Asta înseamnă că atunci când virezi de volan, toată mașina își schimbă direcția. Nu ai senzația că prima dată virează fața și spatele o urmează. Nu, în noul Z4 ai tras de volan și instant ești pe altă bandă. Pe lângă acest aspect, direcția este și foarte rapidă, în sensul că răspunde foarte repede, iar dacă trebuie să ocolești gropi sau denivelări, te simți ca pe un traseu de manevrabilitate cu jaloane. Datorită direcției și ampatamentului, împreună cu suspensia fermă, nu am lovit nicio groapă. Efectiv e atât de rapidă să schimbe direcția. Dar setările suspensiei sunt și mai bune de atât. Este suficient de fermă și rigidă pe viraje, ceea ce înseamnă că ruliul este inexistent, dar în același timp, este suficient de suplă să nu simți imperfecțiunile drumului prin spătarul scaunului. Pe drumul de munte, cu plafonul coborât, Z4 M40i este un star. Devine chintesența unui automobil. Așa trebuie să experimentezi condusul. Este unul dintre cele mai distractive automobile în care am fost vreodată și mi-am dat seama ce înseamnă un astfel de motor și o tracțiune pe puntea spate. Nici nu trebuie să mergi foarte tare. E suficient să accelerezi, să te bucuri de sunetul mecanic al turbinelor, de bolborositul evacuării și doar să-ți alegi o trasă pe care să o urmezi. Habar nu am ce sistem audio are Z4. Nu a fost nevoie. Vântul răcoros și privirea mea ce urca din când în când în sus erau suficiente.
După ziua plină, în care un rezervor de benzină nu a fost suficient, am ajuns într-un Brașov nocturn, relativ gol. Este a doua cea mai plăcută experiență într-un roadster. Noaptea prin oraș. Luminile orașului sclipesc în interiorul descoperit, iar viteza de deplasare este foarte mică. Ce e mai bine în Z4 M40i, e că dacă vrei poți să rupi senzația de serenitate printr-o accelerație rapidă. Probabil că nu puteam să vă transmit senzațiile trăite dacă nu vă arătam și niște poze pe măsură. Răzvan Manițiu este un profesionist care a ridicat la nivel de artă o experiență cum rar am mai trăit.
În viitor vor exista mașini autonome, mașini electrice care pe lângă accelerații rapide, nu îți oferă nicio altă senzație. Acum există SUV-uri cu CVT, în care mai bine ești pasager decât șofer. În toată această lume ce devine din ce în ce mai banală, mai plictisitoare, iau la test o mașină precum Z4 și îmi aduc aminte de ce m-am apucat să scriu despre mașini. Pentru că îmi place să conduc. Îmi place să conduc sportiv, să mă bucur efectiv de cum stă o mașină pe drum, cum schimbă vitezele, cum trage motorul. Aș putea spune că Z4 este doar o jucărie, niciun om nu își cumpără Z4 ca singura mașină, dar nu este așa. O mașină ca Z4 este o evadare. Indiferent cum ți-a fost ziua sau săptămâna, în weekend te urci la volan și îți cauți un drum de munte. Te regăsești și îți aduci aminte de ce iubești mașinile.
Mulțumiri speciale lui Răzvan Manițiu Photoworks pentru superbele cadre din acest test.
Mulțumiri BMW România pentru Z4 M40i