BMW M240i – Test Drive

BMW M240i – Grand Tourer

Într-o lume în care se pune accent pe SUV-uri și crossovere, e bine din când în când să mai vedem și producători care lansează coupe-uri. Acele caroserii cu două portiere, cu capotă lungă și spate scurt, unde puterea este transmisă spre puntea spate. Te-ai gândi că acestea ar trebui să fie prin definiție niște mașini pur sportive, numai că în cazul noului BMW M240i, lucrurile sunt ceva mai diferite, față de prima vedere.

Am fost pe drumul de la Sibiu spre Păltiniș să testez noua generație a coupe-ului Seriei 2 în variantă M Performance, pe același drum unde acum 5 ani, urcam cu un BMW M2, a aceluiași proprietar. De ce a ales să schimbe mașinile, vă povestește chiar el, pe canalul său de youtube.com/tunedintocars. Vă las un link direct, mai jos. Revenind la mașina din 2023. BMW M240i reprezintă cea mai puternică și cea mai rapidă versiune a Seriei 2, dar care nu este lățită și nu dispune de tratamentul M GmbH. Pentru mulți, această variantă ar putea reprezenta ”best of both worlds” pentru că oferă suficientă putere, confort, chiar și lux și este ceva mai dinamică decât un sedan clasic.

BMW Seria 2 a apărut și într-un moment în care fanii căutau un model cât de cât după rețeta clasică bavareză, așa că în versiuni de top sunt foarte apreciate. Noua generație, în schimb, a fost ”lovită” de noua linie de design, foarte controversată, cu toate că, arată mult mai bine față de alte produse din ultima perioadă, dar este departe de design-ul fluid și frumos a primei generații. Design-ul noului BMW M240i are de suferit mai ales la proporții. Asta face un design bun. Să fie proporționat. În schimb, când privim această mașină vedem niște lucruri care nu se prea potrivesc. Și voi începe cu partea posterioară, acolo unde blocurile optice sunt o idee prea mici și prea depărtate. Înțeleg că ideea designerilor a fost să ”lățească” vizual mașina, dar nu prea le-a reușit. Apoi vine pachetul M Sport optic, care în spate are o bară de plastic și un difuzor ce ocupă mult prea mult din desenul posteriorului. E bine măcar că avem ieșiri adevărate pentru sistemul de evacuare.

Privit din lateral, noul BMW M240i din nou nu stă bine la proporții. Capota lungă, portbagajul mult prea scurt și lipsa unor muchii agresive pe laterale, ne duc cu gândul că designerii au ”scurtat” un sedan, nu că au desenat un coupe. În partea inferioară se văd acele praguri de culoare neagră, pe care le-aș înțelege pe un model electric sau pe un SUV, dar pe un coupe nu prea se potrivesc vizual. Și apoi vine partea frontală, acolo unde M240i pare să fie cel mai ok. Blocurile optice sunt în continuare mici, mult mai mici decât la modelul precedent, dar cumva se potrivesc cu grila de mari dimensiuni, care spre bucuria multora, nu este desenată pe vertical, ca la M4, de exemplu, ci spre laterale. Pentru că vorbim de un pachet M Sport, care vine standard pe M240i, bara frontală are niște prize de aer de mari dimensiuni pe laterale, dar parcă forma lor triunghiulară, nu se potrivește cu nimic altceva. Per total, concluzia mea despre design-ul noului M240i este că: se putea mai bine, dar e bine că nu e mai rău.

Acum că am dezbătut exteriorul, să trecem la interior, pentru că sunt anumite lucruri ce sunt în concordanță cu exteriorul, dar și unele care nu sunt. Dacă e să recitim titlul acestui articol care spune ”Grand Tourer”, adică o mașină cu care poți să faci mulți kilometri foarte repede, atunci ideea interiorului luxos, cu scaune îmbrăcate în piele maro și multe elemente din aluminiu sau piano black se potrivește la fix. De fapt, această configurație a interiorului a fost chiar pe gustul proprietarului și un factor important în alegerea mașinii. Din punctul meu de vedere, un coupe ar trebui să îți ofere o atmosferă cât mai sportivă la interior. Cu scaune care te strâng, elemente de carbon sau chiar și un levier înalt pentru transmisie.

Design-ul interiorului noului M240i este asemănător cu cel al fratelui sedan, M340i, pe care este bazat și anume o planșă de bord relativ simplistă, de unde lipsesc butoanele fizice, deoarece comenzile sistemului de climatizare sunt mutate pe display-ul central. Iar aici avem un alt punct de controversă. Sunt mulți critici ai acestei soluții cu un display de mari dimensiuni, format din două ecrane curbate,  neacoperite, dar măcar din spatele volanului nu e chiar atât de ciudat cum ar părea. De asemenea, fanii puriști ar spune că grafica instrumentarului de bord nu mai este una de BMW adevărat, dar îți oferă suficiente informații și arată destul de modern și futurist. Odată așezat la volan, vei simți niște scaune confortabile, un volan gros și cu un diametru apreciabil, iar când îți întinzi mâna dreaptă, nu vei da peste un schimbător înalt. Pe M240i ai un mic buton de la care selectezi treptele de rulare, iar lângă, pe consola centrală sunt butoane fizice și rotița sistemului iDrive, care ajută la ergonomie. Știu că deja așteptați să citiți impresiile de condus, pentru că la urma urmei design-ul e subiectiv, iar configurațiile multiple, așa că poți să îți ”construiești” un M240i după bunul plac, dar trenul de rulare nu poți să-l schimbi.

Nici nu ai avea de ce, pentru că sub capota lungă stă unul dintre cele mai polivalente și versatile motoare din familia BMW și nu numai. Pentru că acest motor este montat pe SUV-uri, sedan-uri, decapotabile, inclusiv sub capota noii Toyota Supra. Vorbesc bineînțeles despre motorul B58 de 3 litri, cu turbină, 6 cilindri în linie, așa cum îi stă bine unui BMW, care în varianta M240i produce 374 cai putere și 500 Nm. Dacă e bun și pentru modele mai grele, atunci se simte și mai bine pe acest coupe de aproape 1.7 tone. Conectat la transmisia steptronic cu 8 rapoarte, trimite puterea către toate cele patru roți prin intermediul xDrive și atinge 100 km/h în 4.1 secunde. Asta înseamnă că M240i xDrive este un automobil foarte foarte rapid. Gândiți-vă că este doar o versiune de performanță, nu un M adevărat, dar este mai rapid decât modele M din generații mai vechi. Cum spuneam, acest motor este fabulos pentru că îți oferă de toate. Putere din belșug, nu există niciun moment în care să simți că vrei mai mult, este gălăgios (mai mult în boxe), este suficient de silențios atunci când trebuie și trage în orice plajă de turație. Nu știu cum s-ar simți această mașină cu o transmisie manuală, dar cutia automată parcă citește dinainte gândurile tale și schimbă vitezele foarte repede.

Dar toate acestea sunt ”împachetate” în așa fel încât să nu le simți la adevărata lor valoare. Conducând pe șoseaua virajată de la Sibiu la Păltiniș, nu simțeam viteza, nu simțeam cum mașina te scutură la fiecare schimbare de treaptă. Direcția nu e la fel de rapidă ca la o mașină sport, cu toate că poți să pui botul mașinii exact unde vrei. Din punctul meu de vedere BMW M240i xDrive este acel coupe extrem, dar domolit. Poate totuși, ca să nu rivalizeze chiar cu M2?

Cu fiecare viraj, voiam mai mult să simt agresivitate când apăs pedala de accelerație, mai multă dinamică și mai mult un spate jucăuș. Sistemul xDrive este gândit să transmită mai multă putere pe puntea spate, dar în continuare BMW M240i se simte ca un Grand Tourer, nu ca un coupe sportiv. Iar din acest motiv, aceleași senzații la volan le ai și într-un BMW M340i, care este mai sportiv, iar în cazul lui M340i Touring, are și mai mult caracter. Acest motor pus pe un Z4 chiar îți oferă senzații sportive, așa că încă mă gândesc care este locul în gamă pentru M240i.

Ei bine, acum când modele coupe încep să dispară încet-încet, când versiunile extreme precum M2, ajung să aibă sume cu 6 cifre, BMW M240i s-ar putea să devină un model foarte interesant în istoria bavarezilor. Este mai rar decât toate celelalte reprezentante echipate cu acest motor, dar în continuare este oferit exclusiv în caroseria atât de căutată de fani.

Mulțumiri speciale Tuned into Cars

Fotografii realizate de Manițiu Răzvan Photoworks