BMW i3s – Un pic mai sportiv

0

Săptămâna trecută ați putut citi pe blog despre două SUV-uri hybrid, nu foarte sportive, dar relativ economice, gândite în special pentru traficul urban. Sistemul hybrid a ajuns să înlocuiască gălăgiosul diesel, iar tot mai mulți producători renunță la alimentarea cu motorină, în favoarea unui motor electric pentru a produce mai mult cuplu. Totul e bine și frumos, dar mulți încă cred că performanțele lasă de dorit, deoarece se pune accent pe consum mic de carburant, nu pe accelerări rapide. Combinația dintre motor termic pe benzină și unul electric, arată foarte bine pe hârtie, dar parcă în viața de zi cu zi nu funcționează atât de bine. În plus, SUV-urile își găsesc cu greu un loc de parcare și nu sunt cele mai agile pentru a te strecura printr-un trafic aglomerat. Acestea încearcă să fie, și vor ajunge complet electrice, dar până atunci, cel mai bun mijloc de deplasare urbană, rămâne automobilul născut să fie electric. BMW i3. Acum un pic mai sportiv.

bmw i3sDe la ”cutia” cu design ciudat, electricul BMW i3 a devenit un adevărat obiect de cult, fiind unul dintre cele mai vândute automobile electrice din lume. De la firme de car sharing, poliție, mașini de firmă, dar și singurul automobil de familie, BMW i3 are deja un fan base foarte mare. În continuare arată destul de ciudat, dar ne-am obișnuit cu el, mai ales că este pe piață de mai bine de 6 ani. Mai mult de jumătate de deceniu de când avem un automobil electric care chiar funcționează și despre care nu am auzit nimic negativ în utilizarea zilnică. Anul trecut, după 5 ani de la lansare, a apărut un facelift subtil, dar și o variantă i3s, care oferă ceva mai multă putere. L-am luat într-un scurt test să vedem ce e nou.

bmw i3sLa prima vedere, noul i3s arată mult mai agresiv decât prima generație i3. Bara frontală este desenată mult mai sportiv, iar întreaga mașină este ”acoperită” cu accente negre, pentru a accentua sportivitatea. Dacă îmi permiteți o metaforă, BMW i3s este fratele malefic a lui i3. Ajutat și de combinația de culori dintre roșu Melbourne și negru, i3s pare un mic drăcușor. Este și mai lat cu 44 mm decât un i3 standard, pentru a acomoda jantele mai mari, de 20 de inch, care sunt înconjurate de aripi evazate. În rest, forma generală a rămas cea cunoscută, la fel și dacă este privit din posterior. Da, BMW i3s este un automobil ciudat pentru piața din România, dar începe să devină destul de comun pe stradă.

bmw i3sBMW i3s a fost „născut electric”. Așa se laudă bavarezii, iar acest lucru se vede din toți porii de carbon. Este un automobil foarte ușor, cântărind doar 1320 de kg, asta datorându-se în special construcției din fibră de carbon și aluminiu. În plus, materialele de la interior sunt reciclabile. Dacă cu exteriorul ne-am mai obișnuit, interiorul încă mi se pare ceva ce nu mai găsești la nicio altă mașină. Pentru că este complet electric, și nu are un tunel median sau cutie de viteze, spațiul interior este foarte vast, mai ales pentru pasagerii față. Bordul nu se ”alungește”, nu este înclinat, cu mai degrabă arată ca o masă de sufragerie, pe care este poziționată ”tableta” sistemului de infotainment. Planșa de bord este foarte mare. Din scaunul șoferului nu poți să atingi parbrizul, dar totuși ai o vizibilitate excelentă și poți să-ți dai seama de extremitățile mașinii. Singurul lucru ce amintește de o mașină ”normală” este joystick-ul sistemului iDrive, preluat de la oricare alt BMW de generație precedentă. În rest, totul este unic lui i3. Până și volanul cu doar două spițe, îți oferă o priză aparte.

bmw i3sBMW i3s oferă patru portiere, dar pentru a intra pe bancheta spate, trebuie mai întâi să deschizi ușile față. Dar odată deschise, accesul se face extrem de ușor, deoarece nu există stâlp central. Pentru că a fost gândit de la bun început sub acest concept, i3s, este foarte rigid, foarte bine închegat și foarte sigur.

bmw i3sDar să trecem la lucrurile care contează cu adevărat. Cum se conduce? Dacă ești genul de șofer care se folosește de mașină cam 50 de km pe zi, să mergi la lucru și apoi seara la mall, eu nu văd altă mașină mai bună decât i3s. Să explic.

Motorul electric produce în varianta i3s, cu 14 cai putere mai mult față de un i3, ajungând la 184 de cai putere și un cuplu de 250 Nm. Dar ce e cel mai impresionant e că toată această putere și cuplu este disponibil în secunda în care ai apăsat pedala de accelerație. Fără întârziere, totul se întâmplă instant. Asta înseamnă că la orice plecare de la semafor tu vei fi primul. Mașina accelerează până la 60 km/h în doar 3 secunde, iar până la 100 km/h în 6.9 secunde. Acestea sunt valori de hothatch, într-un automobil care nu arde niciun strop de combustibil. În mediul urban, BMW i3s este un adevărat deliciu. Fie că vrei să schimbi banda, că vrei să depășești sau doar să iei viraje ceva mai antrenant. Este incredibil cum acele anvelope extrem de înguste pot avea atât de multă aderență. Pentru că vorbim de varianta sportivă, i3s are suspensii mai joase cu 10 mm, dar și o reglare ceva mai rigidă. Dacă orașul în care stai nu are cele mai bune șosele, s-ar putea să te deranjeze, dar altfel, i3s este foarte distractiv. Poate că poziția la volan este ceva mai înaltă, stai aproape ca într-un SUV, deoarece sub tine sunt bateriile, dar volanul îți vine foarte bine în mâini, iar faptul că are un diametru mai mic, îți oferă o priză foarte bună.

bmw i3sAm spus-o mai demult pe blog, dar o repet. Îmi plac mașinile gândite pentru un singur scop. Dacă încearcă să pară mai multe mașini în una, nu o să le iasă niciuna. Tocmai din acest motiv, BMW i3s mi se pare un automobil foarte bun. A vrut să fie exclusiv de oraș? Atunci e cel mai bun în traficul urban. Este full electric, așa că nu ai niciun zgomot de motor sau alte sunete, este foarte rapid, distractiv, cam tot pachetul pe care îl ceri. Dacă vrei, poate să meargă peste 300 de km, fără încărcare, dar mă bucur că nu se promovează cu asta. Probabil nu aș alege versiunea S, din simplul motiv că puterea mai mare nu se resimte atât de tare, iar suspensiile sunt chiar mai tari decât la un i3 standard. În plus, este și mai scump. Dar un BMW i3 facelift, cu prima de la stat, și alte discounturi, este de luat în considerare. Foarte serios.

Mulțumiri speciale BMW Grup West Premium Oradea

Share.

Leave a Reply