BMW M4 Competition: Bestia de competiție
Sunt ud leoarcă și tremur. Nu e de la vremea de afară. Senzația mea este dată de emoții. Emoții puternice care îți fac palmele și tâmplele să transpire și inima să-ți bată mai tare. Dacă întind mâna în față, nu pot să îmi controlez tremuratul. Tocmai am condus un BMW M4 Competition Pack!
Povestea ar putea să se termine aici. Cel mai nou coupe de performanță venit din partea diviziei M a bavarezilor. Ce aș mai putea adăuga? Toată lumea îl știe. Îi știe chiar și istoria. BMW M4 vine cu un bagaj impresionant. Străbunicul lui este constiderat unul dintre cele mai agile mașini construite vreodată. Apoi, a treia generație M3 a fost pe posterul multor ”copii” de vârsta mea. Știi că ai de a face cu o mașină specială, dar nimic nu te pregătește pentru experiența de a ajunge la linie roșie a unui M4 cu Competition Pack.
Atunci când a apărut această generație BMW M4, puriștii au cam blamat-o. Pe lângă faptul că nu se mai numea M3, ci un nume complet nou, coupe-ul de performanță folosea un motor turbo. Chiar dacă generația anterioară avea un motor în V, faptul că era aspirat, a fost de ajuns. Noua generație în schimb, revenea la configurația ”6 în linie”, dar cu două turbine. Nu era mult mai puternic decât varianta pe care o înlocuia, așa că of-ul puriștilor era de înțeles. Sunetul nu era nici pe departe la fel de spectaculos precum al celorlalte generații. Apoi au urmat testele internaționale, unde puterea mult mai mică față de concurența AMG sau Quadrofoglio, l-au pus pe M4 mai tot timpul pe ultimul loc. Nu am apucat să-l conduc de la început, dar aveam încredere în oameni precum Chris Harris sau Jason Camisa, care spuneau că M3 și-a pierdut din caracter. Anii au trecut, fără vreo schimbare importantă. Deja eram resemnați cu gândul că vine următoare a generație a Seriei 3, care aceea va schimba în bine modelul M. Când totul era pierdut, un facelift superb, împreună cu un pachet demunit sugestiv Competition, și-a făcut apariția pe M3-M4.
Prima dată l-am văzut în fața reprezentanței Grup West Premium Oradea, îmbrăcat într-o superbă culoare alb perlat, iar după ce am privit jantele extrem de spectaculoase, am știut. Chiar dacă îi lipseau plăcuțele de înmatriculare, am știut că voi urca la volan. Nu am știu însă, că mă va marca atât de tare. După încă o zi primesc telefonul care îmi spune că BMW M4 Competition Pack are asigurare CASCO și numere. Mașina avea 6 km în bord atunci când am ieșit pe poarta reprezentanței. Un astfel de model trebuie tratat cu grijă, fără accelerări bruște, fără retrogradări agresive. Așa am și făcut. În primii 15 km. Apoi… Vedeți mai jos.
Când cineva îți spune că vei conduce un BMW M4 Competition, unde vrei tu, câți km vrei tu și ți-l dă cu rezervorul plin, singura ta limitare este… autonomia de 500 km. Credeți-mă că îți trebuie mult mai puțin pentru a te ului. Vreo 250.
Pentru că era prima noastră întâlnire, am zis să mergem într-un loc cunoscut, cel puțin de unul dintre noi. Am ales ruta Oradea-Beiuș, ”drumul spre casă”. Este șoseaua pe care o cunosc la perfecție. Am făcut mii de km pe acea porțiune de drum. De fapt, primii mei km ca șofer i-am făcut de la Beiuș la Oradea. Tot acolo am obținut și permisul. Permis care acum mă găsește la volanul unui M4 facelift, dar în fața mea sunt două tiruri, iar traficul din față parcă nu se mai oprește. Cu toate că știu drumul, nu voiam să forțez. Știam că mai aproape, pe virajele ce străbat dealurile, traficul va fi mai calm, iar drumul mai lat. Așa că primii km am lăsat-o mai moale și am vrut să văd dacă M4 poate fi o mașină sensibilă, în ciuda istoriei din spatele său.
M-am oprit lângă o pădure pentru primele cadre. Am ieșit din mașină, dar nu am pozat-o. Am scos telefonul și mă învârteam în jurul ei, fără să apăs pe ceva. Voiam doar să o admir în acea lumină de amiază. I-am văzut noile blocuri optice, pachetul Shadow Line, cu grila neagră, plafonul de carbon, evacuarea de culoare neagră și mai ales noile jante. Acestea sunt special gândite pentru Competition Pack și încearcă să reinterpreteze vechile BBS-uri ale primului M3. Mașina stă mai jos și mai agresiv decât un M4 ”normal”. Din punct de vedere vizual sunt destul de multe diferențe, dar cele care chiar contează nu se văd. Se simt, dar mai încolo în articol.
Mie personal, mi se pare că actuala generație M3 arată ceva mai bine decât M4, dar am întrebat 100 de persoane și 99 mi-au spus că preferă caroseria sportivă a unui coupe. De când a apărut, BMW M4 a primit o mulțime de pachete de la tuneri, iar acum când văd unul stock, parcă mi se pare că lipsește ceva. Cum ar fi buza de sub bara specifică M. Sunt convins că se poate monta opțional. Astfel, odată cu acest facelift și pachet, BMW M4 rămâne în continuare un coupe extrem de frumos și competitiv, chiar și la 4 ani de la lansare. După acest mic popas de admirație, am plecat mai departe. Cum spuneam, drumul s-a mai eliberat, asfaltul a devenit mai bun și am putut să apăs mai tare accelerația. O forță inițială m-a împins în scaun și când m-am uitat în instrumentarul de bord, aveam o viteză mult prea mare pentru șoselele din România. Toate s-au întâmplat într-o fracțiune de secundă, când am ieșit dintr-o parcare. Mașina era pe modul Confort.
Mi-am dat seama atunci că pe un drum circulat, nu prea am cum să exploatez nici măcar 10% din potențialul motorului și a șasiului. Din fericire, zona de deal din Depresiunea Beiușului, îți oferă alternative. Chiar și drumul dintre două sate, poate avea potențialul unei probe de raliu. Asfaltat recent, plin de viraje și linii drepte, prin pădure, a fost locul perfect unde am putut să experimentez un M adevărat. Uitându-mă în jos, am văzut că există 3 moduri pentru suspensie, 3 moduri pentru direcție, 3 moduri pentru răspunsul motorului și al accelerației și alte 3 pentru ferocitatea cutiei. Practic M4 poate fi un Seria 4 cu motor pe benzină sau o bestie de competiție ce devorează orice porțiune de asfalt. Cu toate setările în modul Sport Plus, mai puțin controlul tracțiunii dezactivat, M4 Competition este un adevărat animal.
Poziția la volan este superbă. Stai foarte jos, picioarele îți sunt întinse, volanul culisează până în piept, iar în fața ochilor vezi umflătura de pe capotă, ce ascunde un motor absolut excepțional. Agregatul S55 de 3 litri dispune de două turbine, iar varianta Competition are acum 450 de cai putere și 550 Nm. Poate că puterea crescută cu doar 19 cai nu pare mult, dar acum M4 Competition atinge prima ”sută” în doar 4 secunde. Acesta este deja teritorul de supercar, în ciuda caroseriei pretabile și pentru familie. Motorul este senzațional, urcă până a 7500 de rotații pe minut, atunci când ești în Sport Plus, iar plaja de cuplu este atât de mare, încât în orice treaptă trage cu putere fantastică. Familiarizat la volan, cu noile scaune ce mă cuprindeau puternic, am tras din ce în ce mai tare. Pe măsură ce mă jucam cu volanul, iar mâinile mele dansau în ritmul virajelor, mi-am dat seama că acele setări nu sunt tocmai pe gustul meu. În Sport Plus, volanul este artificial de greu, suspensia țopăie, iar sunetul motorului transmis prin boxe este deranjant și foarte tare. Ceva nu era în regulă, așa că am resetat totul, în afară de răspunsul motorului și accelerației. Noua suspensie a pachetului Competition este superbă în modul Confort pe un drum secundar, iar direcția, lăsată normal, revine la răspunsul tipic a unui BMW M. Acum am simțit conexiunea mașină-șofer. Am simțit că fac parte din unitate, că pot să controlez ușor toată forța și pot să forțez pe viraje.
Acum am atins nirvana automobilistică. Pentru mine acea zi a fost paradisul. Ce moment să testezi mașini! Am accelerat, am depășit zona de 3-4000 de ture, iar sunetul din boxe a dispărut și odată ajuns aproape de zona roșie, auzi urletul normal al evacuării. Poate că nu sună la fel de bine ca un motor aspirat, dar pentru prima experiență, sunetul acaparează tot. Cu acul turometrului ținut sus, cutia de viteză în modul manual, M4 Competition strălucește. Piciorul drept era înfipt în accelerație, iar cu fiecare viraj mașina se așeza tot mai bine. Este incredibil cum o mașină cu atât de multă putere doar pe puntea spate, poate avea atât de multă tracțiune pe puntea față. Asta îți oferă încredere că fața nu subvirează, ci doar se prinde cu ”colții” de asfalt. Balansul dintre motor și puntea spate era corectat de accelerări mai bruște a pedalei drepte. În mijloc, eram eu care controlam cu ajutorul cutiei cu dublu ambreiaj M-DCT, cât de sus să urce turometrul. Mi-a plăcut în mod deosebit că în modul manual, te lasă să te joci cu acul turometrului. Cutia nu schimbă nici când atinge zona roșie, de fapt acul sare atinge când ajungi la limită. Bineînțeles că în modul automat, vitezele se schimbă instant, dar este o plăcere pură să fi tu cel care decide. Pe virajele strânse poți să intri mai tare, iar ieșirea poți să o gestionezi mult mai devreme, deoarece diferențialul spate, revizuit pentru Competition Pack, pune puterea pe asfalt mult mai eficient. Chiar dacă este o mașină relativ mare pentru drumul pe care eram, M4 Competition se simțea extrem de agil, foarte dinamic, dar și controlabil. Asta în limitele șoferului. Totul s-a întâmplat foarte repede. Mașina ajunge la viteze foarte mari, foarte repede, dar dinamica șasiului și a noilor suspensii îl fac un adevărat devorator de viraje. Fiecare accelerație, fiecare rotire de volan, era acompaniată de sunet de evacuare și zâmbet de șofer.
Poate că nu reușesc să relatez atât de bine în scris, modul în care te face să te simți. M4 Competition se simte o mașină specială. Nu este doar un Seria 4 cu mai multă putere. Este un produs M, un automobil ce nu vine doar cu niște jante mișto și niște scaune speciale, ci este o istorie pe care o conduci. Este rezultatul progresului de-alungul generațiilor, a victoriilor în competiții, a anilor de experiență a inginerilor. În acest moment, BMW M4 Competition mi se pare coupe-ul perfect, ce îmbină absolut toate calitățile pentru un pasionat, care atunci când vrei, poate fi condus ca un banal Seria 3, dar după ce ai pus toate setările în butonul M, devine un adevărat animal, gata să se lupte cu orice îi stă în fața roților.
Nu vreau să las articolul cu acest sfârșit ”clarkson-ian”, așa că vreau să vă spun că și în acest moment, când redactez acest articol, degetele mele încă îmi tremură pe tastatură, iar inima îmi bate mai tare, în condițiile în care a trecut o săptămână de când am lăsat mașina înapoi la Grup West Premium Oradea. Câte alte mașini îți oferă aceste senzații când nu mai ești la volan? În câte mai simți accelerația brutală, chiar dacă stai pe o banchetă într-o cafenea? Asta a făcut acea literă în fața unei cifre.
BMW M4 Competition Pack oferit pentru test drive de Grup West Premium – dealer BMW Oradea