Atac la lider
Constructorul german Opel trece printr-o perioadă de tranziţie. După ce timp de 88 de ani a fost deţinut de către gigantul american General Motors, în martie 2017, Opel “redevine” european, după ce a fost cumpărat de către grupul francez PSA. Opel revine astfel europenilor, dar nu neapărat germanilor. Pentru mulţi Opel reprezintă o marcă germană, dar aşa cum am văzut, influenţa americană a fost pe mai toată durata de viaţă a companiei. De acum încolo însă, Opel va împărţi platfome cu modele Peugeot sau Citroen, dar haideţi să vedem ce a lăsat GM cu ultimul model Astra produs sub aripa sa.
Atunci când te gândeşti la un hatchback german, numele ce îţi vine în minte este Volkswagen Golf. Este etalonul clasei şi modelul de referinţă pentru ceilalţi producători. Totuşi, dacă vă spun că Opel Astra are o istorie mult mai impresionantă şi mult mai veche decât a Golf-ului? Strămoşul modelului Astra se numeşte Kadett, iar cu siguranţă ştiţi pe cineva care a avut sau poate chiar aţi condus un Kadett. Dar modelul acesta şi-a început viaţa tocmai în 1937. Nu puţine modele compacte din prezent se pot lăuda cu o durată de viaţă atât de lungă. Primul model Kadett a fost construit doar trei ani, ca mai apoi să reapară în 1962. Odată cu era modernă a maşinilor, dar şi după căderea zidului Berlinului, Kadett devine Opel Astra şi primeşte o nouă înfăţişare, mult mai rotundă decât până atunci. Am decis să vă spun o mică istorie a acestui hatchback german, deoarece pentru noi românii, toate generaţiile Opel Astra au o anumită semnificaţie. Din nou, nu există român să nu cunoască pe cineva care să nu deţină vreo generaţie Astra. Am crescut cu Astra F, nomenclatura păstrându-se de la a doua generaţie Kadett A. Astra G a fost prima maşină pe care am condus-o, chiar înainte să deţin permis de conducere. Astra H a fost maşina ce se cumpăra după ce făceai 18 ani, iar pentru Astra J, mai ales în variantă OPC, chiar am tânjit. Am condus toate generaţiile Astra, dar toate se simţeau încă în spatele concurentului Golf.
Cu noua generaţie în schimb, Opel vrea nu doar să fure locul Golf-ului, dar şi să intre într-un segment superior. Astra se îndreaptă spre segmentul premium. Pe lângă o fişă tehnică, care pe hârtie pare impresionantă, Opel Astra K a reuşit să fie cea mai bună maşină din Europa în anul 2016.
Noua generaţie este cea mai agresivă de până acum. Chiar dacă pare o evoluţie a fostei generaţii, noul K vine cu blocuri optice mai ascuţite, unite acum de o grilă nouă, o capotă ce dispune de nervuri pentru un plus de agresivitate, iar maşina de test a celor de la Opel West Oradea, era echipată opţional cu pachetul OPC Line. Asta înseamnă o bară frontală cu prize de aer mai generoase, dar şi o lamelă cromată ce se întinde în partea de jos. Prin pachetul OPC se renunţă la blocurile optice de ceaţă, prezente pe versiunile normale. Sincer, îmi plac ambele versiuni, dar OPC Line oferă acel plus de sportivitate. Aceasta se vede şi dacă priveşti maşina din lateral. Regăsim praguri profilate mai puternic, jante cu design spectaculos şi dimensiune mai mare, iar acestea, împreună cu forma arcuită a plafonului, care în dreptul stâlpului C, pare că pluteşte, ne oferă imaginea foarte frumoasă a acestui hatchback. Noul Astra este unul dintre cele mai interesante hatchback-uri din acest segment şi privit din spate. Blocurile optice sunt mai înguste şi mai alungite decât la vechea generaţie, bara posterioară este proeminentă, iar în rest design-ul este curat. S-ar putea ca din multe unghiuri noul Astra să fie confundat cu alte modele din clase superioare. Cu siguranţă este o îmbunătăţire faţă de vechea generaţie, care acum pare mult prea mare şi parcă “umflată”.
Trendul sportivităţii se regăseşte şi la interior. De acum planşa de bord este mai aerisită, are un design mai curat şi abundă de materiale mult mai calitative. Îmi place în mod special design-ul volanului, care oferă o priză foarte bună şi este sportiv, dar şi desenul consolei centrale. Ecranul sistemului de infotainment este foarte frumos integrat, iar sub acesta comenzile climatizării sunt parcă sculptate într-un negru lucios foarte premium. Fiind totuşi o maşină din clasa compactă, Astra trebuie să fie practică. Pe lângă spaţiile de depozitare, practicalitatea noii Astra consta în faptul că ai un loc special unde să îţi aşezi smartphone-ul. Locul şi poziţionarea sunt perfecte, chiar sub comenzile climatizării, într-un spaţiu dedicat. Apoi ecranul navigaţiei este extrem de lizibil, oferind o mulţime de informaţii şi o grafică excepţională pentru această clasă, iar prin sistemele Android Auto sau Apple CarPlay, poţi să redai aplicaţiile telefonului pe acel ecran. Printre dotările premium pe care le oferă noul Astra putem aminti OnStar, un sistem similar este oferit doar de BMW, prin care poţi să suni un dispecer Opel pentru diferite informaţii. OnStar ajută chiar şi în cazul unui eveniment rutier şi, folosindu-se de coordonate GPS ale maşinii, poate cere ajutorul autorităţilor. Dotările premium continuă cu scaunele AGR, cu funcţie de masaj şi răcire. În plus noul Opel Astra dispune de blocuri optice ce luminează cu matrice LED, o altă premieră în această clasă.
Atunci când Opel a făcut marketing-ul pentru noul Astra, spunând că sperie clasa premium, nu erau vorbe în vânt. Pe ecranul din instrumentarul de bord putem vedea cum maşina ţine banda şi distanţa faţă de maşina din faţă, opţiuni regăsite cu greu pe automobile cu mult mai scumpe. Cu noul Astra, Opel a bifat atât partea estetică, cea calitativă, dar şi cea tehnologică. Am putea spune că în prezent este cel mai tehnologizat model al germanilor de până acum. Dar ar mai exista o latură. Cea neplăcută de cei mai mulţi la generaţia precedentă. Trenul de rulare învechit şi prea greoi.
Nu ştiu dacă în momentul dezvoltării noului Astra K, General Motors ştia că va vinde Opel, dar au realizat o adevărată revoluţie sub caroseria compactei. O platfomă complet nouă. Fără nicio urmă a Opel-urilor din trecut. Noua generaţie Astra este cu până la 200 de kg mai uşoară decât Astra J. Această valoare este enormă în această clasă. Este ca şi cum 3 oameni s-au dat jos din maşină. În vechiul Astra puteai să mergi singur cu maşina şi totuşi să fii mai greu decât în noua maşina cu toţi prietenii tăi. O scădere masivă în greutate se simte cel mai bine la capitolul dinamică. Exact ca atunci când slăbim. Ne simţim mai voioşi, mai energici, mai plini de viaţă.
Fără greutatea în plus, noul Astra se simte chiar sportiv. Ajutat de jantele cu diametru mărit, dar şi suspensia cu setare pe partea fermă, maşina este foarte agilă, iar direcţia este uşoară şi precisă. Încă din momentul în care m-am urcat la volan şi am văzut că scaunul coboară foarte mult, oferindu-mi o poziţie joasă, cu volanul în piept, am ştiut că noul Astra nu se va conduce precum alte compacte germane din acest segment. Ajutată de motorul 1.6 litri ce produce 136 cai putere, Astra este chiar sprintenă, mai ales pe reprize, unde cuplul maxim de 320 Nm se simte foarte puternic, mai ales după 2000 de rotaţii pe minut. Etajarea cutiei este foarte bună, combinând atât condusul sportiv cu cel economic, pe un drum virajat este chiar o plăcere să schimbi treptele, iar piciorul stâng se va bucura de un ambreiaj uşor.
Dacă ştii să combini perfect toate aceste calităţi vei obţine un sprint până la 100 km/h în 9.6 secunde, dar şi un consum de 3.9 l/100 km. Eu m-am limitat să mă bucur de noua platformă, de direcţia foarte precisă şi am condus sportiv noul Astra, aşa că eu am obţinut o valoare a consumului de 5.8 l/100km. Dar am simţit cum suspensia absoarbe denivelările, păstrându-se rigidă pe viraje, ruliul a fost minim, dar au ajutat şi anvelopele cu talon mic. Per total am simţit o maşină neutră din punct de vedere dinamic. Fără urme de subvirare specifice tracţiunii faţă, dar cu o agilitate superioară datorită greutăţii scăzute de doar 1350 kg, în variantă diesel.
După aproape 90 de ani, General Motors renunţă la Opel. Au trecut prin multe împreună, de la maşini spectaculoase, la cele mai puţin bune, dar parcă au vrut să-i ofere Astrei un ultim cântec de lebădă, construind o platformă excepţională şi dotând-o cu tehnologie demnă de clasa premium. Nu ştim încă cum vor arăta Opel-urile “franceze”, dar ştim că acest Astra K este cel mai bun Opel din ultimii ani.