Tigru în oraş

securedownload (4)

Doamnelor şi domnilor, trăim vremuri de legendă. Anul 2014 va rămâne în istoria automobilistică. Este anul lansării unui nou model Porsche! Nu doar un nou model consacrat, ci mai ales un nume nou! Macan! Nume care provine din limba indoneziană şi însemnă tigru! Dar o să revenim la acest aspect puţin mai jos. Când Porsche, firma producătoare de maşini sport a anunţat că în 2014 va scoate un nou model, cu toţii am tresărit de bucurie. Până în momentul în care am aflat că acesta va avea caroseria unui SUV compact. Exact acum când omenirea are tot mai mare nevoie de modele sport, joase şi late. Cum spuneam şi în articolul trecut, nu sunt mare fan al acestui gen de caroserie, dar până acum toate modele SUV compact pe care le-am condus mi-au demonstrat contrariul! Nici Porsche Macan nu face excepţie.

securedownload (5)

Ceea ce Porsche a încercat să facă din Macan, este în esenţă un Cayenne mai mic. În mare aşa este, dar Macan vine cu multe argumente şi aşi în mânecă, pentru cei care nu vor un SUV full size. În primul rând este mai ieftin. Ştiu, atunci când vrei un Porsche, exact cuvântul ieftin nu îţi vine în cap. Adică cine are 80.000 de euro să dea pe o maşină, are şi 100.000. Dar diferenţa de 20.000 de euro poate aduce o grămadă de opţionale, care îţi vor face viaţa mai frumoasă. În al doilea rând, Macan este mai sportiv decât un Cayenne. Din pricina proporţiilor. Ampatament mai scurt, centrul de greutate ceva mai coborât, dar mai ales, este cu 200 de kg mai uşor. Şi foloseşte acelaşi motor diesel de 3 litri, dar care produce 258 de cai putere. Argumentul proporţiilor, face ca Macan să fie mai atrăgător decât marele Cayenne.

securedownload (1)

Bineînţeles, fiind un Porsche şi având cei mai leneşi designeri, Macan seamănă izbitor cu un Cayenne. Mai ales din faţă. Dar ştiţi vorba aceea: “Seamănă, dar nu răsare!” Aşa şi Macan. La nivelul detaliilor, nu are nicio legătură cu modelul Cayenne. Un element foarte interesant l-am descoperit la nivelul capotei, care este decupată în aşa fel încât înconjoară farurile. La fel cum se făceau odată. Mi se pare aşa un articifiu de design mai retro. Farurile Macan-ului au un design ceva mai bine definit, sunt parcă mai bărbăteşti. Cel mai interesant aspect al blocurilor optice faţă sunt poziţionarea luminilor de zi. La fel ca la modelele mai mari şi mai spectaculoase, Macan luminează cu 4 leduri, poziţionate două câte două, formând un pătrat. Trebuie să spun că arată extrem de bine şi îi oferă Macan-ului o prezenţă impunătoare pe şosea. Dar cam atât cu diferenţele părţii frontale. Locul unde Macan impresionează cel mai tare, este designul spatelui. Nu se aseamănă cu nimic altceva. Este extrem de spectaculos. De la linia plafonului care coboară dramatic spre portbagaj, până la desenului blocurilor optice. Navă spaţială. Aproape că nici nu ştiu cum să le cataloghez. 3D? Ceva de genul ăsta. Din păcate, maşina disponibilă pentru test drive, era echipată cu jantele de 18 inch, fapt ce răpeşte foarte mult din dinamica profilului. Ştiu că sunt disponibile jantele cu diametru de 21 de inch, pentru că văzusem un Macan Turbo la Porsche Pipera şi credeţi-mă, acelea sunt jantele care trebuie bifate pe lista de opţionale. Doar aşa, că se poate.

securedownload (2) securedownload (6) securedownload (7)

În schimb, la interior nu sunt multe care ar mai trebui bifate, pentru că Porsche nu a făcut rabat de numele său şi a garnisit cel mai mic SUV al lor cu toate bunătăţile. Este singurul model de serie largă care foloseşte volanul inspirat din hypercar-ul 918 Spyder. O minunăţie a designului şi al ergonomiei. Care pe mine nu m-a impresionat atât de mult pe cât credeam. Mi s-a părut o idee prea subţire, dar eu am degete de pianist, aşa că asta poate fi o cauză. :) Dar în momentul în care te-ai aşezat în cele mai mişto scaune disponibile pe un SUV compact, uiţi de tot, vrei doar să te bucuri de experienţa condusului unui Porsche, fie el şi SUV-uleţ. Reglajele sunt multiple, chiar şi cât de tare vrei să te strângă, cât de lung să fie şezutul, mai puţin cât de jos să coboare. Fapt ce mi-a amintit că mă aflu într-o maşină cu garda la sol mărită. Când te urci la bordul unui Macan ştii că te afli într-un Porsche. Consola centrală cu multitudinea ei de butoane, schimbătorul care “cade” perfect în mână şi cronometrul deasupra bordului îţi spun că aceasta nu este o maşină pe care mamele o conduc atunci când îşi duc copiii la Jean-Monnet! Este un Porsche, este acel automobil sportiv, mai sportiv decât orice poţi găsi în segment.

securedownload (14) securedownload (16) securedownload (17)

După ce am luat maşina de la reprezentanţă, un martor luminos ne indica capota motorului deschisă. Oricum voiam să văd cu arată “minunăţia decupată”, dar nu voiam să o deschidem de nevoie. După un telefon la dealer, ni s-a asigurat că nu e vreo problemă gravă, doar că va trebui să suportăm bip-ul constant în habitaclu. La început, nu am vrut să forţez, poate sare capota, iar asta chiar nu voiam să se întâmple la o maşină de aproape 80.000 de euro. Când am primit OK-ul că putem merge mai departe…BLANĂĂĂ! Chiar dacă noi am mers cu Macan S diesel, rezervele de putere ale motorului erau tot timpul prezente, cuplul imens de 580 Nm era prezent la orice accelerare, iar cutia PDK cu 7 rapoarte trecea prin trepte extrem de rapid, până în momentul în care creierul îţi spunea STOP, că ne apropiem de intersecţie sau de maşina din faţă. Altfel, Macanul nostru trăgea în continuare fără să obosească. Macan nu este un nume ales întâmplător de Porsche, pentru că agilitatea noului lor model se apropie foarte mult de agilitatea unui tigru. Schimbările de direcţie şi accelerarea puternică, sunt asemătătoare felinei gata de luptă. Iar dacă vă uitaţi cu atenţie la linia profilului, Macan seamănă cu un tigru care sare după pradă. Muşcă şi atacă orice îi stă în cale. Chiar şi atunci când ai vreo 7-8 TIR-uri în faţă, iar depăşirea se face brutal de rapid.

securedownload (11)

securedownload (8)

Porsche Macan împarte platforma cu fratele de grup, Audi Q5, dar rămâne un Porsche veritabil. Pentru a-l face mult mai dinamic, cel mai sportiv din segment, Porsche au lucrat mult la suspensii. Iar asta se vede din plin. Este cea mai confortabilă maşină în modul sport. Felul cum amortizoarele preiau şocurile în habitaclu este fenomenal. Iar, cum spuneam, toate acestea în modul Sport Plus, unde ar trebui să îţi rupă splina. Dar să nu credeţi că Macan este o maşină moale, pentru că pe traseul de test, am reuşit să iau un viraj cu peste 80 de km/h, în condiţiile în care o berlină premium poate pierde aderenţa. Iar Macan face acest lucru fără să întâlnească semne de ruliu. Traiectoria este păstrată perfect, fără ca pasagerii să simtă forţele gravitaţionale în habitaclu. Schimbările de direcţie sunt extrem de precise, volanul este greu, ceea ce am apreciat foarte mult la maşina de test, pentru că există opţiune pentru direcţie asistată electric. Aşa cum era Macan-ul de test, am reuşit să simt mult mai bine unde se află roţile faţă şi să poziţionez botul exact unde voiam. Iar spatele urmează faţa întrutotul, pentru că sistemul de tracţiune integrală poate trasfera cuplul 90% roţilor spate, atunci când i se cere, sau 90% punţii faţă, când aderenţa este scăzută. Tracţiunea şi aderenţa noului Macan sunt la înălţimea logo-ului de pe capotă.

securedownload (13)

Interesantă decizia Porsche de a monta un motor diesel mai puternic, pe un model mai mic decât Cayenne. În condiţiile în care Macan este mai ieftin. Dar cum spuneam, cuvântul “ieftin” iese din discuţie când vorbim de Porsche. Aici trebuie să ne mutăm atenţia către performanţe, iar performanţele pentru acelaşi motor pe o caroserie cu 200 de kg mai uşoară, chiar face diferenţa. Noul SUV de la Porsche atinge prima “sută” în doar 6,1 secunde. La fel de rapid ca un hatchback sportiv. În condiţiile unei mase de aproape 1900 de kg!! Am tot făcut comparaţia cu fratele mai mare, Cayenne, dar adevărata competiţie a unui Macan sunt maşinile din segmentul SUV-urilor compacte. Unde, să fim serioşi, distruge orice concurent. La nivelul performanţelor şi dinamicii pe asfalt. Nu îl vom compara cu Mercedes-Benz GLK, pentru că parcă sunt din două filme diferite, dar există deja un Range Rover Evoque pe piaţă şi spre sfârşitul anului trebuie să apară noul BMW X4. După ce voi conduce şi X4, pot să dau un verdict sigur, dar Porsche nu prea are de ce să se teamă. Mai ales când mă gândesc că Macan-ul testat de mine, era cel mai “slab” din ofertă. Dar este şi Macan-ul care se apropie cel mai bine de preţul concurenţei.

Dacă e să ne luăm după volumul vânzărilor ale unui Cayenne, noul Porsche Macan are locul lui asigurat pe străzile României. Chiar dacă este exagerat de scump pentru segmentul din care face parte. Dar odată ce ai dat banii pe un Porsche Macan S diesel, nu vei cumpăra doar o maşină dintr-un segment, vei cumpăra cel mai bun SUV compact care există, cel mai dinamic model care poate să meargă şi puţin offroad, vei pune mâna pe volanul unei maşini de aproape 1 milion de euro, vei sta în cele mai mişto scaune, care te “îmbrăţişează” cât de tare vrei şi vei face parte dintr-un grup foarte select de oameni care pot să spună că ţin în garaj un Porsche!

securedownload (3) securedownload (10)