Primăvara începe cu xDrive

0

Primăvara totul înfloreşte, aerul e mai cald şi începi să ai chef de ieşiri. Te-ai săturat de stat în casă sau închis într-un birou, vrei terasă sau mai ales, dacă eşti ca mine, o ieşire în offroad. Au trecut doi de ani de zile de la ultima ieşire în offroad cu modelele BMW X, dar mie mi s-a părut că a fost ieri. Atât de bine mi-a rămas întipărită în memorie. Cum luna martie înseamnă începuturi noi, am primit un telefon de la Grup West Premium Oradea, dealer BMW, pentru a experimenta şi anul acesta unghiuri de 45 de grade, urcări şi coborâri în două roţi, dar şi o sesiune de condus agresiv pe drumuri secundare cu noul BMW Seria 5.

17792651_10209318041410447_1355247395_nCum spuneam, prima experienţă de genul mi-a rămas foarte bine întipărită în minte, dar de fiecare dată când vezi vreo 12 SUV-uri BMW care aşteaptă să fie murdărite, plus alte câteva Seria 5 care mai de care mai dotate gata să rupă asfaltul, te cam înmoaie. Am ales ziua de condus să fie duminica pentru ca să închei cu bine o săptămână productivă. Într-un fel am simţit-o ca o relaxare, mai ales că eu credeam că mergem pe acelaşi traseu ca anul trecut.

17505883_10209318042170466_1576699790_n17792976_10209318042690479_466666193_nDupă înregistrare şi primirea ecusoanelor ce ne vor repartiza spre un instructor, am băut cafeaua mea preferată şi am ascultat prezentarea maşinilor şi a traseului. Pentru că anul acesta urma să conducem sportiv şi pe viraje, nu doar în offroad, am sperat să prind noul Seria 5 cu motorizare pe benzină. Mai ales după ce am aflat că traseul va fi pe un drum secundar ce leagă Oradea de Beiuş, un drum pe care îl ştiu foarte bine. Cel mai mult m-am bucurat atunci când am văzut că ecusonul meu are acceaşi culoare ca cel purtat de Claudiu David la gât. Asta însemna că voi primi indicaţii direct de la unul dintre cei mai apreciaţi piloţi români la nivel mondial.

Pentru prima parte a traseului eu am ales un BMW X5 şi m-am instalat în poziţia tipică. Scaunul cât mai jos, volanul în piept, exact cât să mi se vadă ceafa lată prin geamul lateral. Eu credeam că stau bine, până a venit Claudiu David şi mi-a spus să-mi ajustez poziţia la volan. Cu o oarecare aroganţă i-am spus că eu aşa ştiu că trebuie stat, şi după ce mi-a arătat tocmai el cum trebuie să stai la volan, mi-am dat seama cât de mult greşesc. Într-adevăr nu era cea mai confortabilă poziţie, dar era una din care aveam vizibilitate maximă şi puteam să acţionez toate comenzile în deplină siguranţă. Din punctul meu de vedere, ar trebui să existe o foaie cu aceste instrucţiuni în fiecare maşină. Iar poliţia să te oprească şi să vadă dacă stai corect la volan. Ajustat exact cum trebuie, am pornit în caravană spre localitatea Hidişel, unde urma să facem prima parte de offroad.

17793032_10209318043530500_640271037_nPână aici totul bine şi frumos, ştiam unde mergem, pentru că am mai fost, ştiam şi prima urcare, unde am rămas din nou impresionat de calităţile sistemului xDrive. În pantă de 35 de grade m-am oprit şi apoi am demarat fără nicio urmă de alunecare a roţilor. Odată ajunşi în vârful dealului, instructorul ne-a spus să poziţionăm maşinile în aşa fel încât să coborâm o pantă şi mai abruptă, dar cu spatele. Aici am văzut cât de bine funcţionează sistemul Hill Descent Control, chiar şi în marşarier. E destul de înfricoşător să cobori cu spatele, mai ales că dacă virezi mai brusc de volan, trasa maşinii se schimbă dramatic. Dar am ajuns la poalele dealului, fără să apăs frâna sau acceleraţia. A urmat apoi partea cunoscută, trecând printr-o înclinaţie de vreo 40 de grade, toate maşinile în coloană. Pentru că anul acesta nu am mai avut fotograf, eram atent şi să fac unele poze din maşină. Da, ştiu, nu trebuia să fac asta, dar maşina îmi dădea siguranţa necesară.

17690518_10209318041930460_1562483036_nDupă o oarecare acomodare, a început schimbarea traseului. Trecerea printr-un şanţ, la un unghi extrem de mic, iar apoi ieşirea în doar două roţi. Acolo am simţit cum sistemul xDrive patinează roţile, dar nu cred că dozam eu bine acceleraţia. A fost un test al articulaţiilor, dar şi a unghiurilor extreme, fără vizibilitate din partea şoferului. Am trecut cu bine şi de această etapă, şi credeam că mergem spre asflat. Totuşi, instructorii ne-au mai oferit o surpriză. Una mare. Sincer, dacă trebuia să fiu prima maşină care încerca să treacă prin acel loc, renunţam. Îmi era frică. Pentru că după ce rămâi cu roata dreaptă în aer, maşina trebuia să cadă efectiv, pe diagonală, spre o coborâre extrem de abruptă. A fost o experienţă înfricoşătoare, dar din care am ieşit cu zâmbetul pe buze. O filmare cu un X4 din faţa mea, aţi putut vedea pe pagina de facebook.com/turatiiscrise.

17807027_10209318043450498_1966301900_n17690841_10209318043490499_1480473458_nSincer, acum, voiam să fiu mai aproape de sol. Voiam să stau cu toate roţile pe asfalt şi să mă gândesc ce melodii să ascult, nu să stau cu ochii în cer şi roţile în aer. Urma partea de condus a noului Seria 5.

Voiam neapărat să conduc acest model echipat cu motorizare pe benzină şi spre norocul meu, am prins un loc în singurul „benzinar”, un 530i xDrive. Ştiam maşina, pentru că în urmă cu două săptămâni am testat-o în variantă 530d xDrive, iar această motorizare îmi era cunoscută de la modelul 430i GranCoupe, pe care l-am dus pe circuitul de la Adâncata. Noul Seria 5 cu motor pe benzină nu va face volumul de vânzări. De fapt, nici nu cred că ar concura ca şi vânzări cu motorizările diesel, dar este o variantă de luat în considerare. Mai ales că taxele sunt extrem de mici, pentru că vorbim de un motor de doar 2 litri, cu turbo, dar care dezvoltă 252 de cai putere şi poate trimite toată caroseria până la 100 km/h în doar 6 secunde. Traseul ales pentru asfalt era de aproximativ 60 de km. Acesta era împărţit în jumătate, pentru că în fiecare maşină erau doi şoferi. Am avut norocul să fim exact prima maşină în spatele instructorului, aşa că puteam ţine pasul după un pilot oficial BMW. Spun asta pentru că nu aveam voie să ne depăşim în coloană, iar cei din spate erau cam lenţi. 😛 Chiar şi cu un motor de doar 4 cilindri, modelul 530i este extrem de rapid, atât pe reprize cât şi pe accelerări de pe loc. Singurul dezavantaj este faptul că nu oferă un cuplu mare de la turaţii joase, aşa că trebuie să-l duci mult în zona roşie sau să schimbi treptele mult mai devreme. Dar cum să te plângi de o zonă roşie la 6000 de rotaţii şi o cutie ZF în modul Sport?

17690980_10209318044890534_552785121_n17757754_10209318041490449_1286482904_nTraseul pentru Seria 5 a fost totuşi pe un drum public, aşa că traficul nu ne-a permis să exploatăm la maxim ceea ce poate şasiul noului sedan bavarez. Nici suprafaţa de drum nu era cea mai bună, iar o frânare bruscă pe denivelări, nu e niciodată de bine.

Exact în acea duminică am trecut la ora de vară. La întoarcere am prins un început de apus, mergând toate maşinile în coloană spre Oradea. Intenţionat lăsam un spaţiu mai mare între mine şi maşina instructorului, pentru a mai retrograda o treaptă. Aceasta este o experienţă pe care orice pasionat de maşini ar trebui să o facă. Nu doar pasionat de BMW-uri. Trebuie să mergi într-un cadru organizat să vezi pe propria piele ce pot anumite maşini. Sau doar să te bucuri de condus. Dacă nu, apusul va şterge tot ceea ce nu îţi convine, în timp ce piciorul tău drept împinge acceleraţia la podea.

17793459_10209318044650528_2052451414_n17792588_10209318041530450_1773164301_n

Multumiri speciale: Grup West Premium pentru invitatie

Mai multe imagini găsiţi pe pagina lor de facebook. 

Share.

Leave a Reply