Opere prin pasiune

0

De fiecare dată când mă întorc de la Concursul de Eleganță Sinaia, imediat ce ajung acasă, încep să caut pe diferite site-uri, mașini fabricate până în 1990. Eu neavând banii pentru o clasică, nici măcar cunoștințele despre cum e să deții una, dar asta face cu mintea ta, experiența de acolo. După ce te plimbi printre minunățiile expuse în fața Castelului Peleș, vrei să fii și tu proprietarul uneia. Vrei să o poți admira în fiecare zi, nu doar o dată pe an, prin iunie. Chiar dacă ești obișnuit că mașinile vechi ajung la REMAT sau încă îți mai amintești drumul lung până la mare în Dacia tatălui, parcă ai vrea să o mai ai odată. Nouă, sclipitoare, interesantă, specială. La Sinaia poți vedea de toate. De la clasice extrem de scumpe, la cele de peste 100 de ani, până la primele Dacii sau chiar mașini reconstruite cu multă pasiune, fără nicio altă excepție. Iar despre asta e vorba, încă din 1934.

37531397_10212660847138501_5287558779548729344_nExistă colecționari, oameni extrem de bogați, pentru care aceste mașini sunt afaceri. Le găsesc, le cumpără, le țin până devin valoroase și apoi le vând. Posibilitățile lor materiale înseamnă că își permit să plătească un atelier specializat, iar mecanicii de acolo se ocupă de tot, până la livrarea produsului final, impecabil. În acest fel ești deconectat de la poveste. Pentru că o mașină clasică trebuie să aibă o poveste. Mai mult decât orice. În ultimii 5 ani, fiecare mașină înscrisă la Concurs primește un discurs, o prezentare a poveștii sale. Te plimbi printre mașini, iar Alex este în fața mașinilor gata să îți răspundă la orice întrebare. În felul acesta, tu ca vizitator te simți și mai apropiat de modelul la care te uiți. S-ar putea ca un Oltcit Club să aibă o poveste mai interesantă decât un Ford Mustang, iar asta să te atragă mai mult.

37384964_10212660894819693_2215146983687979008_nAnul acesta am avut norocul să cunosc trei dintre oamenii care au participat la Concursul de Eleganță Sinaia și pot să vă spun că după discuțiile avute, aceștia sunt genul de participanți care ar trebui să se prezinte. Sunt oameni care au căutat mașinile, și-au dorit exact modelul respectiv, nu doar ”o mașină veche”, în plus îi știu toată istoria, iar la recondiționare au pus ei mâna. Asta înseamnă pasiune.

37379247_10212660912780142_8888209539447390208_nLa Sinaia, multe dintre mașini vin pe roți, chiar dacă sunt mai în vârstă ca tata. Puteam să ajung și eu acolo cu oricare altă mașină, dar am ținut morțiș ca ruta Timișoara-Sinaia să o parcurg cu mașina personală. Un Peugeot de 13 ani, cu jante pe 18 și inscripționat deloc elegant. Dar și despre asta e vorba. Să te prezinți cu mașina ta. Indiferent care ar fi. Să o expui. Să te lauzi. La Sinaia ar trebui să vină oameni care apreciază, nu dezinteresați. Asta am învățat eu în cei 4 ani de când vin cu plăcere.

37395478_10212660918060274_7730002699625693184_nAm plecat din Timișoara pe o ploaie torențială, care nu ne-a lăsat pe tot parcursul weekend-ului. Eram puțin sceptic de faptul că condițiile meteo vor lăsa participanții acasă. Multe mașini nu sunt scoase din garaj când e înnorat, ce să mai zicem de inundații și viituri. Dar nu a fost deloc așa, doar vreo 2 mașini înscrise nu s-au prezentat, așa că am avut aproape 30 de participanți în toate categoriile. Într-un fel, stropii de ploaie pe vopseaua caroseriei, briza rece și vârful brazilor atingând norii, au oferit un cadru de basm cum nu am mai văzut până acum la Sinaia. Trebuie să recunosc, nu îmi place ploaia, mai ales când trebuie să ferești de bălți, ești ud mai tot timpul și am crezut că și alții îmi împărtășesc ideea, dar când am văzut marea de umbrele care acopereau mașinile, parcă totul s-a schimbat. Vizitatori din toate colțurile lumii au înfruntat vremea să admire. Atât.

37404772_10212660853018648_938176738989441024_nAjungi în fața Vilei Economat din Sinaia și auzi un zumzet. Nu era de la ploaie, ci de la reacțiile oamenilor, atunci când Alex le povestea despre mașini. Din păcate nu am prins să-i ascult poveștile despre toate mașinile, dar m-am bucurat când am văzut fețe cunoscute, oameni pe care i-am întâlnit și la edițiile trecute. Prima mașină care îți sărea în ochi, nici măcar nu a atins pavajul din fața Economat. Era un superb BMW E9, regândit după celebrul 3.0CSL și se afla pe o platformă trasă de un alt clasic, BMW E3. Această imagine te trimitea direct în trecut, atunci când mașinile de competiție erau duse până la circuit, de un model la fel de special. Contrastând perfect, lângă aceste clasice ale bavarezilor se afla noul BMW i8 Roadster, adus acolo de BMW Romania, partenerul CES, pentru a amplifica și mai mult arcul peste timp, între trecut și viitor. Oriunde te uiți vezi ceva special. Chiar și prin parcarea rezervată vizitatorilor găsești o Dacia 1400 Sport sau un Saab 900. Acestea sunt ceva mai young-timer, dar o să le vină rândul și lor pe covorul roșu.

37262726_10212660852298630_6552702303516753920_n 37367142_10212660856138726_5091093003901075456_nCum spuneam, nu am apucat să ascult poveștile tuturor mașinilor, dar când vezi un Mercedes Benz 250 S Lang W123, imediat te iau fiorii pentru că mașina asta ar fi putut fi a oricărui mafiot sau dictator din anii 70-80. Exact lângă acesta se afla un alt reprezentant al limuzinelor, de data aceasta din Statele Unite, în forma unui Cadillac Sedan DeVille, la fel o mașină mare și impunătoare, dar influențată de design-ul anilor 60. Chiar dacă mașina este foarte mare, lipsește montantul B, iar posteriorul este apogeul designului ”tailfin”. De la cele mai mari, am trecut la cele mai mici, care, de fapt, prin anii 70, erau considerate de dimensiuni medii. Vorbesc despre un superb BMW 2002, care anul acesta sărbătorește 50 de ani de la apariție, iar exemplarul expus aparține lui Aron Marton, de la Satu-Mare. Despre această mașină o să citiți pe larg într-un articol dedicat.

37373424_10212660853698665_3160092243243565056_n 37409369_10212660853498660_6233168947286376448_nÎncercam să mă strecor printre oamenii strânși în jurul lui Alex, așa am auzit povestea unei Alfa 90 2.0 6V Iniezione. Fostă mașină a Squadra Mobile, are în continuare girofarul original și se vede uzura chederului din drepta, acolo pe unde ieșea cablul stației. Pentru astfel de povești stai în ploaie fără să te miști, chiar dacă apa ce curge de la Pelișor îți ajunge la glezne. Nu este o banală Alfa Romeo pătrățoasă, ci este una care a văzut acțiune. Plină de povești, care ajung mai departe, prin prezența la astfel de concursuri. În acea parte a Domeniului Peleș vezi mașini cât de cât mai cunoscute, mașini care poate le-ai văzut noi, când erai mai mic, dar pe măsură ce te îndrepți spre curtea din fața Pelișor și Peleș, îți apar în față adevărate opere de artă. Un Ford Mustang din prima generație, decapotabil, recondiționat impecabil, iar în fața acestuia stătea una dintre cele mai frumoase mașini ale acestei ediții. Un Jaguar XK120 Alloy Roadster. Formele fluide ale anilor 40-50 atrag acum mai mult ca niciodată, iar acest exemplar este unul din cele 242 construite din aluminiu, de unde și denumirea. Simplitatea caroseriei este impecabilă, fără niciun element pus aiurea, este pur și simplu frumoasă. Dar ce ai mai putea spune când în fața ei se afla mașina mea preferată? Tot un Jaguar, dar unul care este considerat artă modernă, de însuși MOMA din New York. Acum trei ani, am avut ocazia să discut cu proprietarul unui exemplar E-Type, dar care era modelul Coupe. Acesta, de la ediția din 2018, era modelul Roadster. Verde pal, cu volanul de lemn și pielea neagră. Jantele spițate. Absolut perfect.

37334189_10212660858978797_3109120353058684928_n 37380433_10212660848178527_1270220609103593472_nDefilarea prin curtea interioară a Castelului Peleș a fost amânată până la domolirea ploii, așa că am putut să mai admir o mașină despre care nu știam că există. Era și foarte greu să știu, deoarece au fost construite doar 52 de unități, dintre care doar vreo 20 mai există astăzi. E vorba de un model Ghia 450 SS, absolut superb în linii și muchii, care ascunde un motor V8 de pe Plymonth Barracuda. În acest an, secțiunea dedicată ”Fabricat în România” a avut patru reprezentanți. Două modele Dacia 1300, un Oltcit Club și o Dacia 1100, Săftica, care aparține lui Alin și pe care am văzut-o deja în nenumărate poze și filmări pe canalul lui: Mașinistul. Asta e încă o poveste despre pasiune, iar așa cum a prezentat chiar Alin, să deții o clasică nu presupune investiții majore sau conturi grase în bancă, ci doar multă voință, dar trebuie să pui suflet. Nu este pentru oricine să conducă o Dacia veche de aproape 50 de ani, pe rute unde nu te încumeți cu alte mașini mai noi. Acesta este exemplul perfect de om care trebuie să-și prezinte mașina, pasiunea.

37365010_10212660858058774_8472831685904302080_n 37335353_10212660847938521_2841433853455761408_n 37344140_10212660894299680_3713010316997558272_n 37342735_10212660894499685_7567616355600433152_nNu în ultimul rând, am ajuns la perioada antebelică. La mașinile cu adevărat ”vechi”. Abia acum îți dai seama cât a progresat automobilul. Ce se construia acum 100 de ani, ce tehnologii existau atunci și până unde s-a ajuns. Prin anii 20-30, erau constructori extrem de renumiți, care nu au rezistat, ca nume, până astăzi, dar produsele lor, încă uimesc. Packard 120 Cabriolet este una din ele, dar modele precum Ford Model A Phaeton din 1929 sunt dovada vie că mașinile pot rezista și 100 de ani. Printre acestea mi-au atras atenția un model Renault Type 2 Torpedo din 1921, folosită de armata franceză. Cum era normal, vedeta a venit și în acest an tot din partea Țiriac Collection, printr-un Mercedes Benz 540K Cabriolet A Sidelfingen din 1937. Indicativul A, reprezintă ampatamentul cel mai scurt al seriei 540K, iar în anii 30, aceste mașini era construite numai pe comandă, niciodată în serie, motiv pentru care prețul pentru un astfel de exemplar unic, este pe măsură, mașina trecând de la Bernie Ecclestone la Ion Țiriac.

37368031_10212660845978472_9063751939530948608_n 37368019_10212660898259779_5621655961857949696_n 37410059_10212660845578462_5343537768377090048_n 37543096_10212660897779767_6692424337049255936_n 37512083_10212660845218453_78766839760420864_n 37565563_10212660845018448_396288051057262592_nBineînțeles că un astfel de exemplar a câștigat Best of Show. Dar sincer, nu a fost povestea care m-a impresionat. Ci faptul că Alin a venit și a lustruit cum a știut mai bine o Dacia 1100. Că, Alexandru (Xanu), nu a vrut să participe cu o Dacia 1100 din 1968, exact primul an de fabricație, deoarece crede că nu este încă potrivită standardelor concursului. Sau că Aron Marton a venit pe roți din Satu-Mare cu un BMW 2002, pentru că de asta l-a vrut. Să-l conducă. Să se murdărească prin ploaia și mâzga de pe drumurile patriei, ca mai apoi să ajungă acasă și să înceapă iar lucrul la mașină. A ales să păstreze jantele aftermarket, un set BBS RS original, pe care l-a căutat mai bine de jumătate de an, doar pentru că îi plăcea cum arată pe mașină, nu pentru juriu și originalitatea mașinii. Astfel de oameni trebuie să apară mai des. Pasionați care produc opere. Opere personale, unde devotamentul și pasiunea produc mașina. Nu numele, nu prețul. Anul viitor ne vedem și mai mulți.

37338480_10212660913500160_2489087780307599360_n 37249610_10212660915940221_7634758660215799808_n 37331057_10212660856618738_4739833295485796352_n 37332750_10212660894179677_4048742546111725568_n 37338462_10212660892779642_8528016071423164416_n 37338471_10212660854138676_2692161513464004608_n 37340527_10212660856498735_813212539503509504_n 37340865_10212660846138476_9012290874045890560_n 37346012_10212660852738641_5088875181573668864_n 37346154_10212660851698615_4418721933911130112_n 37348047_10212660858538786_1471274595234349056_n 37355569_10212660917700265_6068183830219456512_n 37357020_10212660909100050_7848365998234140672_n 37359650_10212660849058549_4953748805997559808_n 37360748_10212660848898545_4877475989321416704_n 37366095_10212660892299630_3364578917561139200_n 37366092_10212660858618788_8355436696262672384_n 37368522_10212660851258604_6582592548592680960_n 37373322_10212660892179627_9092335539591315456_n 37377513_10212660898099775_2779297659641397248_n 37377015_10212660858858794_8925497835625906176_n 37388572_10212660905019948_7457865381248499712_n 37388550_10212660897179752_6624947591920484352_n 37386727_10212660896739741_1697074568016953344_n 37392130_10212660846258479_2707035247203057664_n 37406511_10212660849578562_6588865593141624832_n 37385031_10212660894619688_8920646356532461568_n 37488253_10212660859818818_6472841844823687168_n

Share.

Leave a Reply