Bestia de competiție

0

Sunt ud leoarcă și tremur. Nu e de la vremea de afară. Senzația mea este dată de emoții. Emoții puternice care îți fac palmele și tâmplele să transpire și inima să-ți bată mai tare. Dacă întind mâna în față, nu pot să îmi controlez tremuratul. Tocmai am condus un BMW M4 Competition Pack!

32283720_10212223283079673_464096419200892928_nPovestea ar putea să se termine aici. Cel mai nou coupe de performanță venit din partea diviziei M a bavarezilor. Ce aș mai putea adăuga? Toată lumea îl știe. Îi știe chiar și istoria. BMW M4 vine cu un bagaj impresionant. Străbunicul lui este constiderat unul dintre cele mai agile mașini construite vreodată. Apoi, a treia generație M3 a fost pe posterul multor ”copii” de vârsta mea. Știi că ai de a face cu o mașină specială, dar nimic nu te pregătește pentru experiența de a ajunge la linie roșie a unui M4 cu Competition Pack.

32235386_10212223281959645_4694513865730293760_nAtunci când a apărut această generație BMW M4, puriștii au cam blamat-o. Pe lângă faptul că nu se mai numea M3, ci un nume complet nou, coupe-ul de performanță folosea un motor turbo. Chiar dacă generația anterioară avea un motor în V, faptul că era aspirat, a fost de ajuns. Noua generație în schimb, revenea la configurația ”6 în linie”, dar cu două turbine. Nu era mult mai puternic decât varianta pe care o înlocuia, așa că of-ul puriștilor era de înțeles. Sunetul nu era nici pe departe la fel de spectaculos precum al celorlalte generații. Apoi au urmat testele internaționale, unde puterea mult mai mică față de concurența AMG sau Quadrofoglio, l-au pus pe M4 mai tot timpul pe ultimul loc. Nu am apucat să-l conduc de la început, dar aveam încredere în oameni precum Chris Harris sau Jason Camisa, care spuneau că M3 și-a pierdut din caracter. Anii au trecut, fără vreo schimbare importantă. Deja eram resemnați cu gândul că vine următoare a generație a Seriei 3, care aceea va schimba în bine modelul M. Când totul era pierdut, un facelift superb, împreună cu un pachet demunit sugestiv Competition, și-a făcut apariția pe M3-M4.

32231184_10212223283679688_5444894439602388992_n 32228721_10212223279879593_4812027409354194944_nPrima dată l-am văzut în fața reprezentanței Grup West Premium Oradea, îmbrăcat într-o superbă culoare alb perlat, iar după ce am privit jantele extrem de spectaculoase, am știut. Chiar dacă îi lipseau plăcuțele de înmatriculare, am știut că voi urca la volan. Nu am știu însă, că mă va marca atât de tare. După încă o zi primesc telefonul care îmi spune că BMW M4 Competition Pack are asigurare CASCO și numere. Mașina avea 6 km în bord atunci când am ieșit pe poarta reprezentanței. Un astfel de model trebuie tratat cu grijă, fără accelerări bruște, fără retrogradări agresive. Așa am și făcut. În primii 15 km. Apoi… Vedeți mai jos.

32231555_10212223280759615_2418522292268040192_nCând cineva îți spune că vei conduce un BMW M4 Competition, unde vrei tu, câți km vrei tu și ți-l dă cu rezervorul plin, singura ta limitare este… autonomia de 500 km. Credeți-mă că îți trebuie mult mai puțin pentru a te ului. Vreo 250.

Pentru că era prima noastră întâlnire, am zis să mergem într-un loc cunoscut, cel puțin de unul dintre noi. Am ales ruta Oradea-Beiuș, ”drumul spre casă”. Este șoseaua pe care o cunosc la perfecție. Am făcut mii de km pe acea porțiune de drum. De fapt, primii mei km ca șofer i-am făcut de la Beiuș la Oradea. Tot acolo am obținut și permisul. Permis care acum mă găsește la volanul unui M4 facelift, dar în fața mea sunt două tiruri, iar traficul din față parcă nu se mai oprește. Cu toate că știu drumul, nu voiam să forțez. Știam că mai aproape, pe virajele ce străbat dealurile, traficul va fi mai calm, iar drumul mai lat. Așa că primii km am lăsat-o mai moale și am vrut să văd dacă M4 poate fi o mașină sensibilă, în ciuda istoriei din spatele său.

32215390_10212223288879818_7816346759344422912_nM-am oprit lângă o pădure pentru primele cadre. Am ieșit din mașină, dar nu am pozat-o. Am scos telefonul și mă învârteam în jurul ei, fără să apăs pe ceva. Voiam doar să o admir în acea lumină de amiază. I-am văzut noile blocuri optice, pachetul Shadow Line, cu grila neagră, plafonul de carbon, evacuarea de culoare neagră și mai ales noile jante. Acestea sunt special gândite pentru Competition Pack și încearcă să reinterpreteze vechile BBS-uri ale primului M3. Mașina stă mai jos și mai agresiv decât un M4 ”normal”. Din punct de vedere vizual sunt destul de multe diferențe, dar cele care chiar contează nu se văd. Se simt, dar mai încolo în articol.

32260761_10212223279999596_8960785866750427136_nMie personal, mi se pare că actuala generație M3 arată ceva mai bine decât M4, dar am întrebat 100 de persoane și 99 mi-au spus că preferă caroseria sportivă a unui coupe. De când a apărut, BMW M4 a primit o mulțime de pachete de la tuneri, iar acum când văd unul stock, parcă mi se pare că lipsește ceva. Cum ar fi buza de sub bara specifică M. Sunt convins că se poate monta opțional. Astfel, odată cu acest facelift și pachet, BMW M4 rămâne în continuare un coupe extrem de frumos și competitiv, chiar și la 4 ani de la lansare. După acest mic popas de admirație, am plecat mai departe. Cum spuneam, drumul s-a mai eliberat, asfaltul a devenit mai bun și am putut să apăs mai tare accelerația. O forță inițială m-a împins în scaun și când m-am uitat în instrumentarul de bord, aveam o viteză mult prea mare pentru șoselele din România. Toate s-au întâmplat într-o fracțiune de secundă, când am ieșit dintr-o parcare. Mașina era pe modul Confort.

Mi-am dat seama atunci că pe un drum circulat, nu prea am cum să exploatez nici măcar 10% din potențialul motorului și a șasiului. Din fericire, zona de deal din Depresiunea Beiușului, îți oferă alternative. Chiar și drumul dintre două sate, poate avea potențialul unei probe de raliu. Asfaltat recent, plin de viraje și linii drepte, prin pădure, a fost locul perfect unde am putut să experimentez un M adevărat. Uitându-mă în jos, am văzut că există 3 moduri pentru suspensie, 3 moduri pentru direcție, 3 moduri pentru răspunsul motorului și al accelerației și alte 3 pentru ferocitatea cutiei. Practic M4 poate fi un Seria 4 cu motor pe benzină sau o bestie de competiție ce devorează orice porțiune de asfalt. Cu toate setările în modul Sport Plus, mai puțin controlul tracțiunii dezactivat, M4 Competition este un adevărat animal.

32266310_10212223296440007_1048968525651116032_nPoziția la volan este superbă. Stai foarte jos, picioarele îți sunt întinse, volanul culisează până în piept, iar în fața ochilor vezi umflătura de pe capotă, ce ascunde un motor absolut excepțional. Agregatul S55 de 3 litri dispune de două turbine, iar varianta Competition are acum 450 de cai putere și 550 Nm. Poate că puterea crescută cu doar 19 cai nu pare mult, dar acum M4 Competition atinge prima ”sută” în doar 4 secunde. Acesta este deja teritorul de supercar, în ciuda caroseriei pretabile și pentru familie. Motorul este senzațional, urcă până a 7500 de rotații pe minut, atunci când ești în Sport Plus, iar plaja de cuplu este atât de mare, încât în orice treaptă trage cu putere fantastică. Familiarizat la volan, cu noile scaune ce mă cuprindeau puternic, am tras din ce în ce mai tare. Pe măsură ce mă jucam cu volanul, iar mâinile mele dansau în ritmul virajelor, mi-am dat seama că acele setări nu sunt tocmai pe gustul meu. În Sport Plus, volanul este artificial de greu, suspensia țopăie, iar sunetul motorului transmis prin boxe este deranjant și foarte tare. Ceva nu era în regulă, așa că am resetat totul, în afară de răspunsul motorului și accelerației. Noua suspensie a pachetului Competition este superbă în modul Confort pe un drum secundar, iar direcția, lăsată normal, revine la răspunsul tipic a unui BMW M. Acum am simțit conexiunea mașină-șofer. Am simțit că fac parte din unitate, că pot să controlez ușor toată forța și pot să forțez pe viraje.

32222497_10212223301600136_2385799980116869120_n 32116483_10212223308600311_2757120218051379200_nAcum am atins nirvana automobilistică. Pentru mine acea zi a fost paradisul. Ce moment să testezi mașini! Am accelerat, am depășit zona de 3-4000 de ture, iar sunetul din boxe a dispărut și odată ajuns aproape de zona roșie, auzi urletul normal al evacuării. Poate că nu sună la fel de bine ca un motor aspirat, dar pentru prima experiență, sunetul acaparează tot. Cu acul turometrului ținut sus, cutia de viteză în modul manual, M4 Competition strălucește. Piciorul drept era înfipt în accelerație, iar cu fiecare viraj mașina se așeza tot mai bine. Este incredibil cum o mașină cu atât de multă putere doar pe puntea spate, poate avea atât de multă tracțiune pe puntea față. Asta îți oferă încredere că fața nu subvirează, ci doar se prinde cu ”colții” de asfalt. Balansul dintre motor și puntea spate era corectat de accelerări mai bruște a pedalei drepte. În mijloc, eram eu care controlam cu ajutorul cutiei cu dublu ambreiaj M-DCT, cât de sus să urce turometrul. Mi-a plăcut în mod deosebit că în modul manual, te lasă să te joci cu acul turometrului. Cutia nu schimbă nici când atinge zona roșie, de fapt acul sare atinge când ajungi la limită. Bineînțeles că în modul automat, vitezele se schimbă instant, dar este o plăcere pură să fi tu cel care decide. Pe virajele strânse poți să intri mai tare, iar ieșirea poți să o gestionezi mult mai devreme, deoarece diferențialul spate, revizuit pentru Competition Pack, pune puterea pe asfalt mult mai eficient. Chiar dacă este o mașină relativ mare pentru drumul pe care eram, M4 Competition se simțea extrem de agil, foarte dinamic, dar și controlabil. Asta în limitele șoferului. Totul s-a întâmplat foarte repede. Mașina ajunge la viteze foarte mari, foarte repede, dar dinamica șasiului și a noilor suspensii îl fac un adevărat devorator de viraje. Fiecare accelerație, fiecare rotire de volan, era acompaniată de sunet de evacuare și zâmbet de șofer.

32130675_10212223309320329_3632500631048028160_nPoate că nu reușesc să relatez atât de bine în scris, modul în care te face să te simți. M4 Competition se simte o mașină specială. Nu este doar un Seria 4 cu mai multă putere. Este un produs M, un automobil ce nu vine doar cu niște jante mișto și niște scaune speciale, ci este o istorie pe care o conduci. Este rezultatul progresului de-alungul generațiilor, a victoriilor în competiții, a anilor de experiență a inginerilor. În acest moment, BMW M4 Competition mi se pare coupe-ul perfect, ce îmbină absolut toate calitățile pentru un pasionat, care atunci când vrei, poate fi condus ca un banal Seria 3, dar după ce ai pus toate setările în butonul M, devine un adevărat animal, gata să se lupte cu orice îi stă în fața roților.

Nu vreau să las articolul cu acest sfârșit ”clarkson-ian”, așa că vreau să vă spun că și în acest moment, când redactez acest articol, degetele mele încă îmi tremură pe tastatură, iar inima îmi bate mai tare, în condițiile în care a trecut o săptămână de când am lăsat mașina înapoi la Grup West Premium Oradea. Câte alte mașini îți oferă aceste senzații când nu mai ești la volan? În câte mai simți accelerația brutală, chiar dacă stai pe o banchetă într-o cafenea? Asta a făcut acea literă în fața unei cifre.

BMW M4 Competition Pack oferit pentru test drive de Grup West Premium  – dealer BMW Oradea

32073007_10212223309720339_8061961155725230080_n 32116408_10212223301360130_9103912207325855744_n 32130775_10212223308360305_2922940809336586240_n 32147701_10212223281839642_4637227664950689792_n 32148290_10212223310520359_9147656655394045952_n 32149587_10212223296720014_4503855628896174080_n 32151048_10212223298400056_5165213672594735104_n 32153825_10212223300440107_63240296762179584_n 32156574_10212223305120224_1976347630959067136_n 32157773_10212223299440082_4518775284425555968_n 32160818_10212223296840017_982513213939646464_n 32161285_10212223278399556_125992539210645504_n 32162810_10212223282919669_5381525985311064064_n 32163849_10212223312640412_3157413532270592000_n 32164441_10212223282759665_1733423176890712064_n 32169463_10212223296280003_5567102296581472256_n 32169752_10212223305960245_882831781823250432_n 32169365_10212223313880443_8569580544415760384_n 32169185_10212223297640037_4521973695031279616_n 32169903_10212223299160075_5622920687992700928_n 32169912_10212223290559860_3436958853189599232_n 32169984_10212223305600236_2436611487632982016_n 32185895_10212223312240402_6599978829609959424_n 32170001_10212223312480408_2376006707357679616_n 32187711_10212223311320379_2173492131698573312_n 32205851_10212223309200326_1804482276931665920_n 32205837_10212223298600061_539810056904900608_n 32214668_10212223311200376_5237544332063408128_n 32215107_10212223297400031_7505609521906057216_n 32332192_10212223298120049_5347702525149577216_n 32185895_10212223304960220_5655735041293025280_n 32147953_10212223304240202_1296585493483356160_n 32205808_10212223304080198_1278020587540709376_n 32191890_10212223278239552_7349256558959656960_n 32222344_10212223279239577_1090035439567372288_n 32231513_10212223295999996_4590289582280409088_n

Share.

Leave a Reply